اخبار

چرا متقاضیان طرح ملی مشاغل خانگی نیازی به وام ندارند؟

خوزستان

۱۳۹۹/۰۹/۲۴

متن کامل خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان با اشاره به مزیت‌ها و نقاط قوت این طرح در مقایسه با طرح‌های پیشین، به این پرسش که چرا در این طرح وام یا تسهیلات تعریف نشده است، پاسخ داد.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، شیما تقی‌نژاد در نشست مشترک معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و معاون امور بانوان و خانواده استانداری که یک‌شنبه، 23 آذرماه در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به سهمیه 2500 نفری خوزستان در این طرح، به بیان ویژگی‌های آن پرداخت و اظهار کرد: در طرح‌های مشاغل خانگی پیشین، افراد یا مهارتی داشتند یا مهارتی را کسب و مدرک دریافت می‌کردند، سپس وام می‌گرفتند و شروع به کار می‌کردند که مشکلاتشان از اینجا به بعد شروع می‌شد، زیرا به‌علت عدم شناخت بازار و نداشتن مهارت‌های بازاریابی و استانداردسازی توانایی بازپرداخت وام را نداشتند و اغلب بدهکار هم می‌شدند.
وی تصریح کرد: باتوجه به این چالش‌ها و مشکلات، مدلی با نام الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی طراحی شد که در این مدل، نگاه به روند ایجاد شغل برعکس است، به این معنا که از بازار به سمت تولید می‌رویم؛ ابتدا داخل بازار تولیدکننده‌های توانمند و موفق شناسایی می‌شوند، با آن‌ها مذاکره می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهیم که به‌عنوان پیشران با متقاضیان شروع به کار کنند. در این طرح چون متقاضی مواد اولیه و آموزش‌های تخصصی خود را از پیشران دریافت می‌کند دیگر نیازی به اخذ وام ندارد و بهمین دلیل در این طرح وام تعریف نشده است.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان همچنین به مزایای این طرح برای تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: پیشران‌هایی که به طرح می‌پیوندند دیگر درگیر مواردی مانند بیمه، مالیات، ایاب‌وذهاب و دیگر مشکلات نیروها در محل کار نیستند. متقاضیان و پیشرانان مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم را در طرح دریافت می‌کنند و یاد می‌گیرند که چطور محصول خود را در بازار تولید کنند و بفروشند.
تقی‌نژاد افزود: همچنین بحث اتصال به بازار و شبکه‌سازی را در طرح داریم و با این نحوه معرفی شدن متقاضی مشاغل خانگی به پیشران، فروش تضمینی برای متقاضی ایجاد می‌شود و دیگر نگران فروش در بازار نیست. در بحث شبکه‌سازی هم تعداد زیادی تولیدکننده یا کارفرما به متقاضیان وصل می‌شوند که در این طرح تاکنون در استان ۱۱۷ تولیدکننده توانمند شناسایی و از این تعداد با ۵۳ نفر مذاکره شده و با ۱۱ نفر هم تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است و به این تولیدکنندگان متقاضیانی را معرفی کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: ما توانستیم برای ۱۸۵ زن سرپرست خانوار از بین افراد معرفی‌شده، بحث اتصال به بازار را فراهم کنیم. برای تعداد ۱۱۶ نفر از آن‌ها هم فروشگاه اینترنتی در مکان‌بازارهای چیگل، پیمیشه و کاربن راه‌اندازی کردیم که این هم یک درگاه فروش و یک نمونه اتصال به بازار است که بتوانند محصولاتشان را به‌صورت اینترنتی هم به فروش برسانند.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان با بیان اینکه راه‌اندازی این فروشگاه‌ها برای متقاضیان رایگان انجام شده است، ادامه داد: البته برخی چالش‌ها در این حوزه وجود دارد که یکی بحث تمایل خود متقاضیان و اصرار به راه‌اندازی فروشگاه است اما پس از آن برای معرفی محصولات در غرفه خود اقدام نمی‌کنند، با این وجود یک نفر نیرو برای راهنمایی متقاضیان در این بخش اختصاص داده‌ایم.
تقی‌نژاد همچنین به اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با ظرفیت 420 نفر در استان اشاره و تصریح کرد: این طرح از خرداد پارسال کلید خورد و 18 جلسه شورای راهبردی و کمیته اجرایی در ارتباط با آن برگزار کردیم و هنوز در حال کار روی آن هستیم.
وی بسیاری از چالش‌ها و ریزش‌های این طرح‌ها را مربوط به مسائل روانشناسی دانست و عنوان کرد: مواردی از قبیل ناامیدی از اشتغال، کنار نیامدن با پیشران یا محدودیت‌های فرهنگی عمده دلایل ریزش‌ها بوده است. بعضی از خانم‌ها هم با آنکه می‌خواهند کار کنند ولی ابزار لازم را در اختیار ندارند؛ بطور مثال تولیدکننده پوشاک نمی‌تواند چرخ خیاطی در اختیار تمام  این متقاضیان بگذارد ولی اگر خودشان داشته باشند می‌تواند این افراد را به کار بگیرد. از طرفی هم اغلب این افراد وضعیت مالی مناسبی ندارند که خودشان ابزار لازم را تهیه کنند.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، این طرح با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر در 31 استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت 2500 نفر مجری این طرح در استان است.