اخبار

رتبه اول خوزستان در ایجاد مکان‌بازارها/ بیشترین ظرفیت توسعه مشاغل خانگی در خوزستان وجود دارد

خوزستان

۱۳۹۹/۰۹/۲۴

متن کامل خبر

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه ما بیشترین ظرفیت را از حیث امکان توسعه مشاغل خانگی در خوزستان داریم و باید این ظرفیت توسط مردم همین استان استفاده شود، گفت: بر این اساس به‌طور ویژه روی مناطق محروم نیز کار می‌کنیم و بخش جداگانه‌ای برای آن می‌گذاریم.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، محمدامین صالحی‌نژاد در نشست مشترک با معاون امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با اعلام آمادگی برای توسعه همکاری‌ها به برخی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های این مجموعه اشاره و اظهار کرد: معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت را در برنامه دارد و از قدیم مجری ارائه آموزش‌های ضمن خدمت به‌خصوص برای استانداری، شهرداری‌ها، دهیاران و سازمان ها و نهادهای دیگر بوده و بخشی از فعالیت‌ها هم ارائه آموزش‌های عمومی به آحاد متقاضیان است.
وی افزود: همچنین اخیرا مجوز راه اندازی یک مرکز آموزشی جدید را اخذ کرده‌ایم که به‌زودی آغاز به کار خواهد کرد. این مرکز با نام "مرکز ملی مهارتی و حرفه‌ای آموزش پزشکی" فعالیت خواهد کرد و مجوز آن از وزارت بهداشت دریافت شده است؛ در حال حاضر در استان هم فقط جهاد دانشگاهی مجوز کار را دارد و دوره‌های خوبی نیز تعریف کرده‌ایم. این مرکز فرصت خوبی است که در حوزه آموزش بانوان همکاری‌های جدیدی داشته باشیم و اکنون هم با مجازی شدن بیشتر فعالیت‌ها باتوجه به محدودیت‌های کرونایی، این فرصت فراهم شده که بتوانیم مدرس را از هرجا هماهنگ کنیم و هرکسی در هرجا می‌تواند در دوره‌های آموزشی مجازی شرکت کند.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح کرد: نکته بعد طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است که این طرح از نظر اجرایی بسیار مورد تاکید بوده و در جهاد دانشگاهی هم مدیریت طرح با معاونت آموزشی است. کار هم در خوزستان در مقایسه با استان‌های دیگر ازنظر زیرساختی بسیار خوب انجام شده و تیم خیلی خوبی تشکیل شده است؛ به‌طور مثال در حوزه مکان‌بازارها یکی از نیروهای حوزه IT را به طرح ملحق کردیم و به‌طور کلی تیم منسجمی تشکیل شده است.
صالحی‌نژاد با بیان اینکه اکنون در ایجاد مکان‌بازارها رتبه اول در کشور هستیم، گفت: البته در ثبت‌نامی‌ها باید خیزی برداریم که نیاز به یک کار تبلیغاتی دارد، زیرا فعالیت‌های رسانه‌ای ما بیشتر در حد مصاحبه بوده و کار تبلیغی هنوز برای آن نشده است که آن هم در مرحله تولید است و چندین کلیپ، تیزر و پوستر قرار است تولید و اطلاع‌رسانی به شهرستان‌ها با کیفیت و کمیت بیشتری انجام شود. فکر می‌کنم با این کار به ظرفیت استان که ۲۵۰۰ نفر است، می‌رسیم و با یک موج تبلیغاتی دیگر، ظرفیت کاملا تکمیل می‌شود.
وی همچنین ارتباط با پیشران‌ها و آموزش پیشرانان و متقاضیان را از دیگر بخش‌های این طرح خواند و تصریح کرد: ۲۶ آذرماه اولین وبینار آموزشی با هدف توانمندسازی پیشرانان و متقاضیان برگزار می‌شود و براساس جدول آموزشی تدوین‌شده تا پایان سال هرماه یک وبینار در بخش آموزش‌های عمومی به‌طور رایگان برگزار می‌کنیم؛ ظرفیت بالایی هم در این حوزه داریم و هر تعداد متقاضی می‌توانند در این برنامه‌ها شرکت کنند.
صالحی‌نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر با برآورد انجام‌شده، احساس می‌کنیم نیاز است که کار رسانه‌ای بیشتری روی این طرح انجام شود تا اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتری به مخاطبان و جامعه هدف آن شود. همچنین در سطح استان و شهرستان اهواز مناطق محروم و بااولویت شناسایی و احصا شده و مشاغل جدید هم شناسایی شده‌اند و اکنون برخی صنایع برای همکاری در طرح و در اختیار گذاشتن امکانات خود با هدف ایجاد اشتغال برای منطقه، اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی ادامه داد: اخیرا از شرکت کشت و صنعت امام خمینی(ره) در این خصوص اعلام آمادگی شده که باتوجه به محروم بودن منطقه شعیبیه و وجود افراد متقاضی شغل، امکانات این مجموعه در اختیار طرح قرار بگیرد که بتوانیم این افراد را ازنظر اقتصادی توانمند کنیم تا شغل پایدار خود را داشته باشند که در حال انجام مقدمات کار هستیم. در مجموع این طرح کم‌کم دارد در استان شناخته می‌شود و به‌نظر اگر از ظرفیت تلویزیون برای معرفی و اطلاع‌رسانی آن استفاده شود، بسیار مؤثر است.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه در استان فقط بحث اطلاع‌رسانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: از نظر اجرایی هیچ مشکلی وجود ندارد و کارها روی روال انجام می‌شود. آموزش‌ها هم پیش‌بینی شده است و فقط باید این ثبت‌نام‌ها انجام و افراد متقاضی هم تا حدی باید توانمند شوند. در واقع افراد باید مهارت اولیه‌ای داشته باشند؛ البته محدودیتی برای آموزش نیز وجود ندارد و آموزش‌های تخصصی مهارتی از طرف خود پیشران ارائه می‌شود.
صالحی‌نژاد با اشاره به این‌که آموزش‌های عمومی مرتبط با ایجاد یک کسب‌وکار در طرح دیده شده است، افزود: ما براساس جدول و برنامه تعریف‌شده، در حال اجرای آموزش‌ها هستیم، ولی فرض بر این است که به‌طور مثال یک متقاضی در رشته قالیبافی، حداقل‌های این حرفه را بلد باشد.
وی عنوان کرد: ما بیشترین ظرفیت را از حیث امکان توسعه مشاغل خانگی در خوزستان داریم و باید این ظرفیت توسط مردم همین استان استفاده شود؛ بر این اساس به‌طور ویژه روی مناطق محروم نیز کار می‌کنیم و بخش جداگانه‌ای برای آن می‌گذاریم.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، این طرح با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر در 31 استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت 2500 نفر مجری این طرح در استان است.