اخبار

گزارش بازدید از خانه خلاقیت و فناوری صنایع دستی(چادر شب) روستای قاسم آباد رودسر ،استان گیلان

گيلان

۱۳۹۹/۰۹/۲۷

متن کامل خبر

چادرشب بافی، نوعی بافت پارچه محلی در طرح‌های چشم نواز شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سرو گل، چهل چراغ، طرح پرند، گلیم گل، بوته چرخ و طرح‌های دیگر است که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می‌شود؛ در گذشته بیشتر، و امروز کمتر زنان هنگام شالیکاری بر کمر خویش می‌بندند؛ در روزگار جدید این نوع پارچه با کاربردهای جدید چون رو تختی و رومیزی، طراحی لباس‌های امروزی و … مورد استفاده قرار گرفته و در جهیزیه دختران قرار می‌گیرد.
روستای قاسم آباد با عنوان روستای ملی چادرشب بافی، دومین روستا پس از فشتکه خمام با نشان ملی حصیر بافی است که از گیلان به ثبت ملی رسید.
روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و همچنین اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی)، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده، هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.

در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی‌ها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته، این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرده است.
خانم صادقی ،از پیشرانان موفق در زمینه چادر شب بافی و مدیر خانه خلاقیت و فناوری صنایع دستی قاسم آباد رودسر ،ضمن معرفی محصول و قسمت های مختلف کارگاه اطلاعات مفیدی در اختیارمان قرار دادند.
پس از توضیحات تکمیلی طرح مشاغل خانگی،از قسمت های مختلف کارگاه و  مراحل آماده سازی محصول بازدید شد و توضیحاتی در این زمینه به اشتراک گذاشته شد