اخبار

تشریح «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» در کارگروه اشتغال نهاوند

همدان

۱۳۹۹/۰۹/۲۹

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد همدان، علی کلانترنیا رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان با حضور در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان نهاوند به تشریح کامل «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» پرداخت.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان با اشاره به اینکه در عصر حاضر، کشورهای دنیا به دنبال استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود برای دست یابی به توسعه و اشتغال پایدار هستند گفت: در ایران نیز پتانسیل های بسیاری متناسب با هر منطقه در حوزه های مختلف وجود دارد که نیازمند توجه جدی مسئولین است.

وی اضافه کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با همکاری دو مجموعه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرمای طرح و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری این طرح در 31 استان در حال انجام و پیگیری است.

کلانترنیا ادامه داد: طرح توسعه مشاغل خانگی بر اساس بررسی طرح های اشتغال که در سال‌های مختلف توسط وزارت کار انجام شده است طراحی و تدوین شده است که در آن تمام نقاط قوت و ضعف طرح های پیشین مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان گفت: این طرح ابتدا به صورت پایلوت از سال 96 تا 98، در 9 استان کشور اجرا شد و موجب اشتغال زایی برای 20 هزار نفر در سطح کشور گردید.

وی ابراز کرد: تجربه موفق وزارت کار و جهاد دانشگاهی در اجرای طرح پایلوت، موجب گردید تا در سال 99، «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» با هدف اشتغال زایی 54 هزار نفر در کشور در 31 استان کلید بخورد.

کلانترنیا با اشاره به اینکه این طرح از اواخر شهریور ماه سال جاری در استان همدان در حال انجام و پیگری است گفت: سهم استان همدان در این طرح، فراهم نمودن زمینه شغلی برای 2100 نفر است.

وی با بیان اینکه همدان بر اساس ظرفیت های بومی خوبی که در حوزه های مختلف دارد جزء استان های پر سهمیه در این طرح است عنوان کرد: همدان دارای ظرفیت های خوبی در حوزه های مختلف کشاورزی، پوشاک و صنابع دستی همچون سفال و سرامیک، مبل و منبت، چرم دوزی و... است.

این چهره دانشگاهی با بیان اینکه سهمیه شهرستان نهاوند در این طرح، 230 نفر است گفت: در صورت همکاری، توجه و پیگیری های جدی دستگاه های اجرایی این شهرستان، قابلیت ارتقا این عدد به 500 نفر نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این طرح در سه فاز اجرا می شود عنوان کرد: فاز نخست طرح، «بخش پژوهشی» است که در آن مزیت ها و پتانسیل های مناطق مختلف استان در حوزه مشاغل خانگی شناسایی می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه فاز نخست این طرح در استان به صورت کامل به انجام رسیده است اضافه کرد: در این طرح، 10 رشته در سطح استان شناسایی شده است که هریک از این رشته ها نیز خود به زیر شاخه های مختلفی قابل تقسیم است.

کلانترنیا ابراز کرد: فاز دوم طرح، « توانمند سازی افراد» است که در آن، متقاضیان با گذراندن آموزش های عمومی و تخصصی در10 رشته منتخب، توانمند شده و صاحب مهارت می‌شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان گفت: آموزش های عمومی این طرح با توجه به شرایط موجود کشور، به صورت مجازی و در حوزه های مختلف کارآفرینی، بازاریابی اینترنتی و ... برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: آموزش های تخصصی نیز با کمک پیشران ها که همان افراد کارآفرین موفق در رشته های منتخب این طرح هستند به افراد متقاضی ارائه خواهد شد، این در حالی است که برای افراد پیشران نیز دوره های آموزشی خاصی در نظر گرفته شده است.

کلانترنیا گفت: «اتصال به بازار»، مهمترین بخش این طرح و به عنوان فاز سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در نظر گرفته است که در آن افراد متقاضی پس از کسب مهارت در رشته انتخابی، جذب بازار کار می‌شوند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: طرح های مختلفی در راستای اشتغال زایی اجرا شده است که بیشتر آنها، تنها آموزشی بوده و متأسفانه توجهی به اتصال افراد متقاضی به بازار، نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان با اشاره به اینکه این مجموعه در بحث اتصال به بازار، به اهرم های حمایتی نیز دسترسی دارد گفت: در این طرح، پیشرانان می‌توانند از فضای بازارهای مجازی که برای آنها مهیا شده، محصولات خود را تبلیغ و به فروش برسانند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همه افراد بالای 18 سال و بدون بیمه کارفرمایی می‌توانند در این طرح شرکت کنند، ناگفته نماند که هدف گذاری این طرح در اولویت نخست برای اقشار نیازمند و آسیب پذیر جامعه است، این در حالی است که برای افراد تحصیل کرده و دانشگاهی نیز رشته هایی همچون ویراستاری، مترجمی، برنامه نویسی و انیماتور در نظر گرفته شده است.

مراد ناصری فرماندار نهاوند نیز در این جلسه اظهار کرد: اشتغال از مهمترین اهداف شعار سال است که این مهم نیز تعامل و همکاری همه جانبه مردم و مسئولین را می طلبد.

ناصری ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان همدان عنوان کرد: جهاد دانشگاهی همدان به عنوان مجری این طرح، می تواند موثرتر از پیش در امر اشتغال زایی وارد شود.

وی با بیان اینکه مهمترین رکن در طرح های اشتغالزایی، «اتصال به بازار» است گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با شناسایی ظرفیت ها در هر منطقه، برگزاری دوره های آموزشی رایگان در جهت توانمند نمودن متقاضیان و در نهایت اتصال به بازار می تواند گام موثری در رفع بیکاری و اشتغال افراد فراهم آورد.