اخبار

دوخت نشان تجاری مکان بازار چیگل توسط پشتیبان طرح مشاغل خانگی استان اصفهان

اصفهان

۱۳۹۹/۰۹/۲۹

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نشان تجاری مکان بازار چیگل توسط بانوی نقده دوز اصفهانی تهیه شد. استاد محبوبه پورقدیری ( احیاگر و مروج نقده دوزی سنتی ) که از پشتیبانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اصفهان می باشد، دارای مدرک کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است. وی فعالیت هنری خویش را در زمینه نقاشی رنگ و روغن و سیاه قلم در سن ۱۴ سالگی در محضر استاد زرگر آغاز کرد. فعالیت وی در زمینه دوخت های سنتی نزد مرحوم خانم پاکروان آغاز شد و تا به امروز ادامه یافته است. وی بیش از ۲۰ سال است که در زمینه دوخت های سنتی به ویژه دوخت های سنتی در حال زوال (نقده دوزی،.) فعالیت تحقیقاتی و آموزشی دارد.
نقده دوزی (Naghde)یکی از هنرهای اصیل و سنتی شهر اصفهان است که به روایت تاریخ قدمت آن به زمان هخامنشیان میرسد. در دوران اشکانی و ساسانی رواج کامل داشته ودر دوره ی اسلامی هم با توجه به تعهد هنرمندان ایرانی برای تهیه ی پرده ی خانه ی خدا و روپوش مقابر متبرکه، این دوخت از رواج چشمگیری برخوردار بوده است.
این سوزندوزی با استفاده از نخهای فلزی طلا و نقره (۹۵تا۹۹ درصد نقره و ۱تا۵درصد طلا) که به صورت پهن تابیده شده است، روی تور و پارچه هایی از جنس مخمل، ابریشم. ترمه، تافته، و.دوخته میشود. از این دوخت در گذشته برای تزیین چادر، روسری، البسه، پرده، بقچه، و امروزه برای تزیین روتختی، رومیزی. جلد قرآن و با ابداع سبک جدید کتیبه دوزی با نخ نقده برای خلق انواع تابلو ها با مضامین قرآنی و سخنان نغز و اشعار وبکار میرود.
متاسفانه به مرور زمان رونق این هنر ارزشمند به دلایل مختلف (از جمله گران بودن مواد اولیه، محدود و تجملاتی بودن موارد مصرفی، مشکل بودن نوع دوخت) رو به افول گذاشته به طوری که اکنون تقریباً رو به فراموشی سپرده شده است.