اخبار

برگزاری نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی استانی اجرای طرح اشتغال 6000 زن سرپرست خانوار در ایلام

ايلام

۱۳۹۸/۰۳/۲۱

متن کامل خبر

نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرای طرح اشتغال 6 هزار  زن سرپرست خانوار در ایلام  با حضور مدیرکل امور بانوان استانداری، رئیس جهاد دانشگاهی ایلام، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون و کار، نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) و نماینده بهزیستی برگزار شد.

در این نشست مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام  به عنوان کارفرمای طرح پس از ارائه کلیاتی در مورد وضعیت فعلی اشتغال و تعداد زنان سرپرست خانواده در استان ایلام به تشریح طرح پرداخته وظایف هر یک از دستگاه‌های مشخص شده در طرح پرداخت.

 شادیوند با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 15000 زن سرپرشت خانوار در ایلام وجود دارد، ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح بتوان زمینه ی توجه بیشتر و بهتر به این قشر از جامعه را فراهم کرد.

شادیوند با اشاره به اجرای طرح پایلوت الگوی نوین در ایلام توسط جهاد دانشگاهی افزود، جهاد دانشگاهی در حال حاضر با توجه به تجربیات به دست آمده از طرح پایلوت، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در طرح جدید را به خوبی می شناسد و این جای امیدواری است که این طرح به خوبی اجرا شود.

در ادامه این نشست رئیس جهاد دانشگاهی با ارائه مقدمه ای در زمینه مسئله اشتغال به اهمیت حوزه مشاغل خانگی و توجه ویژه به این بخش در کشورهای توسعه یافته اشاره و تاکید کرد، بخش مشاغل خانگی دارای پتانسیل بسیار بالا و قابلیت مناسب در توسعه هست چراکه ایجاد یک شغل خانگی با توجه به ماهیت شغل (نیاز به سرمایه کم، کسب مهارت به شیوه ارزان و تولید در فضای کوچک) به راحتی قابل دست یابی است.

وی با اشاره مشکلاتی که تاکنون مانع از توسعه مشاغل خانگی در ایران بوده است، هدف جهاد دانشگاهی از ورود به مقوله اشتغال را کمک به توسعه اشتغال با رویکرد علمی دانسته ایجاد زنجیره ارزش را به عنوان یک حلقه گم شده در طرح های اشتغال زایی کشور عنوان کرد.

حسینی در ادامه اجرای طرح پایلوت الگوی نوین در ایلام اشاره و افزود، در این طرح ما تجربیات ارزشمند به دست آوردیم که مهمترین تجربه ما شناخت کلی از حوزه کارآفرینی و زیرساختهای موجود در استان است که حقیقتا توسعه این بخش نیازمند کار جهادی و هم افزایی کلیه دستگاه‌ها است.

وی دو مانع اساسی پیش روی اشتغال در ایلام را ضعف زیرساخت‌ها و فرهنگ عمومی کار عنوان کرد و افزود: بسیاری از استان‌هایی که همزمان با ما طرح را شروع کردند به دلیل زیرساخت‌ها مناسب اقتصادی و صنعتی جهت پشتیبانی طرح با مسائل و مشکلات ما روبرو نبودند اما در ایلام ضعف زیرساخت اقتصادی یک مشکل و مانع جدی است، مسئله دوم فرهنگ عمومی کسب و کار درایلام است که خود ناشی از دو بینش اشتباه است نخست: تمایل شدید مردم به پشت میز نشینی و دوم: تمایل به دریافت تسهیلات، که با توجه به ماهیت تولیدی طرح پایلوت دقیقا این دو مسئله به عنوان دو مانع اصلی در اجرای طرح مشکلاتی را برای ما ایجاد کردند

حسینی ابراز امیدواری کرد: با هم افزایی کلیه دستگاه‍های متولی امر بتوان به یک پلان واحد رسیده و با استفاده از تجربیات به دست آمه طرح پیش رو را به خوبی مدیریت کرد.

در ادامه این جلسه خان‌‍محمدیان معاون کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتمایی استان با اشاره به نقش موثر دستگاهای تخصصی در اجرای طرح بر ضرورت حضور فعال کلیه دستگاها در اجرای طرح تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد هر یک از دستگاها نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.

وی اضافه کرد: که در طرح پایلوت ب دلیل تاخیر در اضافه شدن استان ایلام به طرح مذکور امکان تأمین اعتبار تسهیلات پشتیبانان به طور کامل فراهم نشد اما در طرح حاضر ان‌شالله این مشکل مرتفع خواهد شد.

در ادامه جلسه نمایندگان هر یک از دستگاهای حاضر در جلسه نظرات خود را ابراز داشته و مقرر شد. در کمترین زمان ممکن کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره بهزیستی استان افراد مورد نظر را بر اساس شاخص های تعیین شده در طرح شناسایی و به اداره کل امور بانوان استانداری معرفی کنند.

همچنین پس از اظهارات کلیه حاضران و ارائه نقطه نظرات خود چهار شهرستان شامل: ایلام، چرداول، دره شهر و دهلران جهت اجرای طرح انتخاب شد.