اخبار

الگوی توسعه مشاغل خانگی وارد فاز سوم شد

خراسان جنوبي

۱۳۹۹/۱۰/۰۲

متن کامل خبر


به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی؛ غلامرضا اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در تشریح الگوی توسعه مشاغل خانگی گفت: بر اساس قانون ساماندهی وحمایت از مشاغل خانگی ، ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از سیاست های اشتغالزایی کشور می باشد که همه ساله از طریق صدور مجوزها و حمایت های مالی و قانونی تداوم یافته است.

وی تصریح کرد: با گذشت چند سال از تصویب و اجرای قانون مشاغل خانگی، بر اساس تجارب حاصله ، آسیب شناسی و مطالعات تطبیقی انجام شده ،  مشکلات و مواردی از قبیل توسعه فعالیت های شبکه ای، راهنمایی و مشاوره و ارزیابی متقاضیان، تنوع شیوه های آموزشی، بازار، توسعه رشته های نوین توجه به مزیت های نسبی و رقابتی و هدفمندی حمایت ها در فرآیند فعلی مشاغل خانگی شناسایی شده باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. لذا با هدف رفع نواقص یاد شده و حلقه های مفقوده ، فرآیند فعلی مشاغل خانگی مورد بازنگری قرار گرفته و مدل جدید توسعه مشاغل خانگی طراحی و ارائه گردید. شایان ذکر است این الگو در چارچوب قانون مشاغل خانگی و دستورالعمل های اجرایی ذیربط ارائه شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: الگوی توسعه مشاغل خانگی در سال 1396 برای 9 استان آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری ، لرستان و ایلام بصورت پایلوت اجرا و در سال 98 به سایر استان ها جهت اجرا ابلاغ شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در تشریح روند پیگیری فرایند الگوی توسعه مشاغل خانگی در استان گفت: از فروردین سال جاری جلسات مربوط به ویرایش و به روز رسانی الگوی توسعه مشاغل خانگی با حضور نمایندگان محترم استانداری، صمت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و بنیاد شهید و جهاد دانشگاهی در این اداره کل برگزار گردید و پس از بحث و بررسی وضعیت اقتصادی شهرستان های استان و با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های هر شهرستان، تغییرات و بروز رسانی لازم در گزارش فاز اول الگوی توسعه مشاغل خانگی لحاظ شده و مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: شایان ذکر است فاز اول الگوی توسعه مشاغل خانگی شامل شناسایی مزیت ها و فرصت ها ، پیشرانان و مزیت های اقتصادی هر شهرستان، از طریق اسناد بالادستی، مصاحبه با خبرگان و کارآفرینان و مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط وهمچنین  شناسایی شرکت ها و بنگاه های بالادستی و سرمایه گذاران بوده است.

اشرفی ادامه داد: در فاز دوم الگوی توسعه مشاغل خانگی، رشته های مزیت دار استان که قابلیت اتصال به بازار را دارند در اولویت قرار گرفته است. در این فاز رشته های پاپیه ماشه، فرش دستبافت، سوزن دوزی ، قلمزنی، مله بافیف برک بافی، برک شمشیری ، چادرشب بافی ، گلیم سوزنی به رشته های تولید عسل، پوشاک، حوله باتفی، پارچه بافی، ویراستاری کتاب و مقاله ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ، مترجمی زبان خارجی، پرورش گل و گیاه ، گلیم و جاجیم، تولید محصولات نمدی ، انیمیشن، بسته بندی زرشک و زعفران شناسایی شده است.

شایان ذکر است اولویت های شناسایی شده در این فاز بر اساس پتانسیل استان در اتصال فعالین مشاغل فوق به بنگاه های بالادستی و بازار بوده است. بررسی و تصویب نهایی این فاز در 17 تیرماه سال جاری جهت بازبینی نهایی در دستور کار کمیته تخصصی استان قرار گرفته است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: فاز سوم الگوی توسعه مشاغل خانگی شامل شبکه سازی، هدایت و مشاوره صاحبان مشاغل، برندسازی و استانداراد سازی، کمک به تنظیم برنامه های تولید و فروش ، شکل دهی به ظرفیت سازی بازارهای فیزیکی و الکترونیکی و اتصال به بازار و بنگاه های بالادستی بوده که از 17 خرداد ماه سال جاری استارت خواهد خورد.