اخبار

مشاغل خانگی دارای ظرفیت ها و توانایی های قابل توجه برای ایجاد اشتغال است

خراسان جنوبي

۱۳۹۹/۱۰/۰۲

متن کامل خبر


به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی؛ مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص طرح ملی مشاغل خانگی گفت: در همین راستا طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بر اساس آسیب شناسی طرح های موجود و مطالعات تطبیقی ، تدوین و به استانها ابلاغ شده است . در این برنامه توانمند سازی، مهارت اموزی ، تجربه اندوزی ، هدایت ومشاوره شغلی، راه اندازی و تثبیت فعالیت های اقتصادی با توجه به مزیت های منطقه و اشنایی با انواع مدل های کسب و کار (مشاغل خانگی، خویش فرمایی ، شبکه سازی ، زنجیره ارزش ، اتصال به برندها و بنگاههای بالادستی و ...) باعث بهبود فرآیند تولیدات و محصولات ، حرکت به سمت کارآفرینی و فعالیت های اقتصادی و همچنین رشد مشاغل خرد وخانگی شده است و زمینه رشد و شکوفایی متقاضیان علاقمند را از طریق ایجاد مهارت های لازم برای راه اندازی کسب وکارهای موفق ، پرورش  استعدادهای بالقوه و هدایت ومشاوره آنها توسط خبرگان و ذینفعان کسب وکار فراهم شد.
غلامرضا اشرفی در خصوص نحوه اجرا این طرح افزوود: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با نظارت و کارفرمایی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی توسط جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به عنوان تسهیلگر در استان اجرا می شود.
وی طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز شناسایی مزیت ها، توانمند سازی متقاضیان و اتصال به بازار عنوان و بیان کرد: این طرح تا کنون در استان منتهی به شکل گیری 3 شبکه پوشاک، عسل و حوله بافی و 6 برند شد و 440 نفر در این طرح شاغل شدند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص نحوه شبکه سازی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان گفت: از ابتدای سال تا کنون  بیش از ۱۰جلسه و نشست مشورتی درخصوص طرح ملی مشاغل خانگی با حضور نمایندگان میراث فرهنگی، صمت جهاد کشاورزی، فرهنگ وارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) ، بنیاد شهید و بهزیستی، فنی و حرفه ای و استانداری در این اداره کل تشکیل شده و ظرفیت ها ، مزیتها و امکانات موجود بررسی شده است. نهایتا بر اساس بررسی های دقیق انجام شده و با توجه به پتانسیل های منطقه ای و شهرستانی و با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش تعاون ، در این مرحله مشاغل دارای اولویت شبکه سازی به تفکیک شهرستان شناسایی گردید و افراد در سراسر استان می توانند در این رشته های ثبت نام نمایند.
اشرفی در توضیح فاز سوم این طرح (اتصال به بازار) شکل دهی و ظرفیت سازی بازارهای فیزیکی، الکترونیکی و اتصال به بازار و بنگاه های بالادستی ، تولید استاندارد و برند سازی، ارتقاء کیفیت محصولات و بسته بندی و کمک به تنظیم برنامه های تولید و فروش تصریح کرد: از موضوعات اساسی این بخش شناسایی برندها و پیشرانان در سطح ملی و استانی می باشد .
وی در خصوص محورهای اصلی فعالیت ها در این بخش گفت: اتصال به پیشران،ایجاد مشارکت با کسب وکارهای بالادستی با جلب موافقت کارآفرینان، همکاری و شکل دهی بازارهای فروش الکترونیکی و معرفی و فروش محصولات بااستفاده از کلیه ی امکانات دیجیتال برای متقاضیان مشاغل خانگی، فروش از طریق برپایی بازارچه های فصلی وموقت به صورت محلی و استانی و ملی، برگزاری نمایشگاههای عرضه محصولات، استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی و بخش های غیردولتی در امر بازاریابی و فروش و ایجاد دسترسی به مواد اولیه با کیفیت و با قیمت مناسب و تامین ابزار مورد نیاز با معرفی متقاضیان مشاغل خانگی به بنگاه های پیشران و بالادستی می باشد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت سهمیه استان متقاضیان می بایست جهت ثبت نام و استفاده از مزایای این طرح به سایت inhb.ir مراجعه نمایند.
وی در خصوص شرایط ثبت نام این طرح گفت : دارا بودن سن بالای 18 سال و عدم اشتغال به کار ،نداشتن بیمه کارفرمایی(بیمه روستایی و عشایری مستثنی است.) می باشد