اخبار

چرایی و چگونگی اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی

بوشهر

۱۳۹۹/۱۰/۰۷

متن کامل خبر

رییس جهاد دانشگاهی استان بوشهر اظهار کرد: در طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیل گر، نقش مداخله‌ای و توسعه‌ای در ایجاد، توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی را ایفا می‌کند.

علی احمدی زاده در نشست اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در بوشهر با بیان اینکه مشاغل خانگی راهکاری برای ایجاد اشتغال کم‌هزینه و کسب درآمد است، گفت: قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل موجب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین حوزه مشاغل خانگی خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای کسب و کارهای خانگی عنوان کرد: حمایت از راه‌اندازی این مشاغل در قالب طرح‌هایی همچون طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی، گام مهمی در رفع معضل بیکاری به حساب می‌آید.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر تاکید کرد: این طرح با نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و توسط جهاد دانشگاهی در سه فاز شناسایی مزیت‌ها بر اساس ظرفیت‌های موجود، توانمندسازی متقاضیان بر حسب مزیت‌های شناسایی شده و اتصال به بازار (از طریق اتصال به پشتیبان) اجرا خواهد شد.

احمدی زاده ادامه داد: از ویژگی‌های این طرح تأثیرگذاری بالا از طریق توانمندسازی و آموزش، شبکه‌سازی و اهمیت به اتصال به بازار است.

وی با اشاره به هدایت و حمایت از متقاضیان در سطوح مختلف، گفت: یک سامانه ویژه توسط جهاد دانشگاهی طراحی شده که امکان ثبت‌نام متقاضی، انتخاب شغل مناسب، آموزش، بازاریابی و فروش محصول را برای متقاضی فراهم می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی، اخذ مجوزها و استانداردهای خاص دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های نظارتی است که پیشنهاد می‌شود در این مسیر همکاری لازم با متقاضیان انجام و تولیدکنندگان نیز به برندسازی تشویق و از آنان حمایت شود.

پروژه‌های مبتنی بر توسعه مشاغل خانگی به شکل هدفمند اجرا می‌شود

مدیر برنامه ریزی طرح مشاغل خانگی در استان بوشهر نیز در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی با ارائه آموزش‌های تخصصی، مشاوره شغلی و استعدادسنجی تلاش خواهد کرد متقاضیان را مهیای راه اندازی کسب و کار خانگی کند.

محسن پرویز با اشاره به اهمیت توانمندسازی، بیان کرد: این طرح می‌تواند موجب توانمندی زنان سرپرست خانوار و افراد نیازمند به شغل شده و آنان را در راستای تأمین معیشت یاری کند.

وی افزود: در این طرح سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی به عنوان یک ارگان تسهیل‌گر در نظر گرفته شده است تا پروژه‌های مبتنی بر توسعه مشاغل خانگی را به شکل هدفمند اجرا کند.

مدیر برنامه ریزی طرح مشاغل خانگی در بوشهر عنوان کرد: این طرح در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست آن بررسی و شناسایی مزیت‌ها و توانمندی‌های مناطق، مرحله دوم توانمندسازی و آموزش متقاضیان کار و مرحله سوم وصل کردن شاغلان خانگی به بازارها است.

پرویز خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه‌های علمی برای تسریع در روند کار و هموار کردن مسیر اهمیت ویژه ای دارد.

وی با اشاره به ضرورت دسته بندی متقاضیان با استفاده از مهارت‌ها تاکید کرد: توانمند سازی زنان سرپرست خانوار با استفاده از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی و دعوت از این افراد طی یک فراخوان برای شرکت در این طرح، برگزاری کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی در ارتباط با مشاغل تعریف شده تا نقطه و هدف نهایی که تولید محصول و اتصال به بازار است به بهترین نحو ممکن انجام شود.

اهمیت شناسایی مخاطبان و ظرفیت‌های طرح مشاغل خانگی

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر نیز با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی، اظهار کرد: باید برنامه ریزی هایی صورت بگیرد تا بر اساس آن بتوانیم افراد موردنظر را جذب کنیم.

مریم آذرشب با بیان اینکه در فاز اول فعالیت کمیته شناسایی بسیار مهم است، گفت: شناسایی مخاطبان طرح و همچنین ظرفیت‌ها و رسته‌ها در راستای صرفه جویی در زمان اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: همچنین کمیته‌های مربوطه ظرفیت‌های هر شهرستان را مشخص کنند تا برنامه ریزی ها بر اساس آن انجام شود.