اخبار

سهمیه ۲۵۰۰ نفری طرح توسعه مشاغل خانگی در خوزستان/ جزییات ثبت‌نام

خوزستان

۱۳۹۹/۱۰/۰۸

متن کامل خبر


رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با ارائه آخرین جزئیات اجرای طرح‌ ملی «توسعه مشاغل خانگی» در خوزستان، گفت: در این طرح‌ ۲۵۰۰ نفر با اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی، به درآمد پایدار و کسب‌وکار مستقل دست پیدا می‌کنند.


سیدعلیرضا علوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اجرای این طرح از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شد و واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در استان‌ها نیز مجری طرح در استان خود شناخته شدند، اظهار کرد: این طرح در خوزستان با سهمیه ایجاد شغل برای ۲۵۰۰ متقاضی از کارفرما به سازمان جهاد دانشگاهی استان محول شد و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان کارفرمای استانی است.


وی گفت: این طرح در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید و به‌منظور اجرا و پیاده‌سازی به جهاددانشگاهی واگذار شد تا شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار و با بهره‌مندی از شبکه‌های افقی و عمودی انجام شود. این طرح با ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان اجرا می‌شود و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان نماینده کارفرما و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری طرح در استان است.


رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان این طرح را مشتمل بر سه فاز "تحقیقات بر مشاغل مزیت‌دار استان"(فاز اول)، "شناسایی، ارزیابی اولیه، استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان و پیشرانان" (فاز دوم) و "اتصال به بازار" (فاز سوم) توصیف کرد و افزود: این طرح بسیار بازارمحور است و نقش اصلی در این زمینه را پیشرانان ایفا می‌کنند. پیشرانان بر اساس معیارهای مشخص، از میان بخش خصوصی متبحر در حوزه بازار، انتخاب می‌شوند که برای تولید کالای باکیفیت و ارزان‌قیمت از نیروی آموزش‌دیده در این طرح، استفاده می‌کنند. علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه مشاغل خانگی، با داشتن حداقل سن ۱۸ سال، بومی بودن در استان محل تقاضا، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی (افرادی که بیمه خویش فرمایی، بیمه روستایی و بیمه عشایری دارند منعی در ثبت نام ندارند.) می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه www.inhb.ir در این طرح شرکت کنند.


علوی عنوان کرد: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هدف این است که متقاضیان به درآمد پایدار رسیده و صاحب کسب‌وکار مستقل شوند. متقاضیانی که توان تولید دارند ولی توان فروش ندارند، با معرفی به پیشران (تولیدکننده ماهر و توانمند) و وصل شدن به بازار و شبکه‌سازی، صاحب شغل و درآمد پایدار می‌شوند. این در حالی است که در طرح‌های قبلی متقاضیان تنها با کسب یک مهارت و سپس تهیه مواد اولیه با سرمایه شخصی یا اخذ وام از نهادهای حمایتی اقدام به تولید می‌کردند که به دلیل عدم شناخت بازار، نداشتن کیفیت لازم و استاندارد مناسب، نداشتن بسته‌بندی مناسب، نداشتن بودجه و دانش تبلیغات، بازاریابی و برندسازی، در فروش دچار مشکل و شکست می‌شدند.


وی همچنین نقش پیشرانان (کارفرماها) در این طرح را بسیار کلیدی دانست و خاطرنشان‌کرد: در واقع پیشران با ارائه آموزش‌های تخصصی بازار به متقاضی و عقد قرارداد فروش تضمینی، ضمن توانمندسازی متقاضی متناسب با نیاز و سلیقه بازار این اطمینان خاطر نسبت به بازاریابی و فروش محصول تولیدی را ایجاد می‌کند تا متقاضی دغدغه‌ای در این خصوص هم نداشته باشد. پیشران‌ها نیز خود صاحبان برندهای معروف بازار هستند که می‌توانند با به کارگیری نیروهای آموزش‌دیده در این طرح، بدون درگیر شدن در مسائل استخدام و تأمین فضا و تجهیزات برای نیروی کار، نسبت به توسعه کسب‌وکار خود اقدام کنند.


علوی با اشاره به فاز اتصال به بازار خاطرنشان‌کرد: در این مرحله مجموعه‌ای از اقدامات از قبیل هدایت متقاضیان به تعیین نام و برند تجاری برای محصولات خانگی، تولید استاندارد و برندسازی، ارتقاء کمیت و کیفیت محصولات و بسته بندی، کمک به تنظیم برنامه‌های تولید و فروش، اتصال به بنگاه پیشرو، شناسایی و معرفی بازارهای جدید برای تولیدات مشاغل خانگی، شکل‌دهی بازارهای فروش الکترونیکی، معرفی و فروش محصولات، شکل‌دهی و ظرفیت‌سازی بازارهای فیزیکی و الکترونیکی و اتصال به بازار و بنگاه‌های بالادستی انجام می‌شود که زمینه‌های فروش و ایجاد بازار پایدار برای محصولات خانگی را فراهم می‌کند.


وی فروش محصول در فضای مجازی را با اهمیت برشمرد و گفت: همچنین در راستای اجرای فاز اتصال به بازار، جهاد دانشگاهی طی تفاهم‌نامه‌هایی با مکان بازارها یا فروشگاه‌های اینترنتی، این امکان را فراهم کرد که محصولات تولیدی متقاضیان و پیشرانان این طرح در غرفه‌ اختصاصی که برای آن‌ها به صورت رایگان راه‌اندازی می‌شود، در فضای مجازی معرفی و عرضه شود. در این زمینه با چهار شرکت چیگل، پیمیشه، کاربن و رابین تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است.


رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در بخش رسانه و اخبار، اظهار کرد: با توجه به اهمیت فضای مجازی و تبلیغات رسانه‌ای برای جذب متقاضیان، این مهم از ابتدای اجرای این طرح‌ها مورد توجه قرار گرفته و با درج و انتشار مداوم و پیوسته اخبار در سایت‌های داخلی و ملی، ساخت صفحات در شبکه‌های مجازی و ... سعی بر اطلاع‌رسانی مؤثر طرح به جامعه هدف شده است.


وی در پایان با بیان مزیت‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نسبت به طرح‌های پیشین در کشور، گفت: ارائه آموزش‌های عمومی، تخصصی مشاوره، اتصال به بازار، فروش تضمینی، عدم وابستگی به وام و بدهکار نشدن متقاضی، ایجاد درآمد پایدار، شبکه‌سازی، بیمه توافقی، تولید قراردادی بین متقاضی و پیشران، عدم وابستگی به سازمان‌های حمایتی، ارتقای کیفیت محصول متناسب با نیاز بازار، استانداردسازی و اصلاح زنجیره ارزش از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های این طرح است که در نتیجه آن متقاضی به ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای، دسترسی به پیشران‌های (کارفرماهای) متعدد، افزایش اعتبار شغلی، اشتغال‌زایی برای سایرین و تبدیل شدن شغل خانگی به شغل خانوادگی، ارتقای کیفیت زندگی و در نهایت ایجاد درآمد پایدار و کسب‌وکار مستقل دست می‌یابد.