اخبار

طرح ملی مشاغل خانگی، گامی در احیا صنایع دستی بومی

همدان

۱۳۹۹/۱۰/۰۸

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد همدان، عبدالله میرزابیگی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی همدان، با حضور در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان رزن، به تشریح کامل «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» پرداخت.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی همدان با اشاره به اینکه در همدان ظرفیت های خوبی در حوزه های مشاغل خانگی وجود دارد گفت: طراحی پوشاک یکی از پتانسیل های مطرح استان است که شهر ویان (از توابع شهرستان رزن) در این حوزه، حرف بسیار، برای گفتن دارد.

وی با اشاره به اینکه اشتغال، زنجیره ای است که اجزاء مختلف آن، با نیازسنجی های صورت گرفته در یک منطقه، شکل می گیرد گفت: آموزش از دیگر اجزا مهم این زنجیره است که در کنار ظرفیت سنجی، می تواند نتایج خوبی را در حوزه اشتغال رقم زند.

میرزابیگی ابراز کرد: اتصال به بازار، از دیگر حلقه های این زنجیره است که عدم توجه به آن، موجب از هم گسستگی این زنجیره خواهد شد،  این در حالی است که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، به صورت هدفمند در راستای سه فاز «ظرفیت سنجی، توانمندسازی و اتصال به بازار» در حال انجام و پیگیری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه فاز نخست طرح در استان به اتمام رسیده است گفت: در فاز نخست طرح، 11 رشته (ظرفیت) در استان شناسایی شد که شامل، خیاطی، چرم دوزی، قالی بافی، تابلو فرش بافی، منبت کار چاقویی، مینا کاری، کیک و شیرینی پزی، ویراستاری، مترجمی، انیماتور و برنامه نویسی است.

وی ادامه داد: در فاز دوم طرح، افراد متقاضی و پیشران (افراد کارآفرین) آموزش های عمومی( به صورت مجازی) و تخصصی (به صورت حضوری) رشته های منتخب خود را خواهند گذراند و در نهایت در فاز سوم طرح، متقاضیان توسط افراد پیشران به بازار کار متصل می شوند.

میرزابیگی ادامه داد: طرح مشاغل خانگی ابتدا از سال 96 - 98، با همکاری دو مجموعه وزارت کار و جهاد دانشگاهی به صورت پایلوت در 9 استان کشور اجرا شد که نتایج خوب آن، موجب گردید تا امسال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در 31 استان کلید بخورد.

وی با بیان اینکه هدف این طرح، اشتغال زایی برای 54 هزار نفر در سطح کشور است گفت: سهم استان همدان در طرح ملی مشاغل خانگی، فراهم نمودن زمینه اشتغال برای 2100 نفر است که این رقم نشان از آن دارد که همدان جز استان ها پرظرفیت کشور در حوزه مشاغل خانگی است.

میرزابیگی با بیان اینکه جامعه هدف این طرح در اولویت نخست، اقشار آسیب پذیر جامعه است گفت: افراد بالای 18 سال در دو بخش بانوان و آقایان و بدون بیمه کارفرمایی ، می توانند در این طرح ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی مشاغل خانگی، گامی در احیا پتانسیل ها و صنایع دستی بومی است گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی کاملا رایگان بوده و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت www.inhb.ir  نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند

رضا سلامتی فرماندار رزن نیز در این جلسه اظهار کرد: ظرفیت های خوب این شهرستان در حوزه های مختلف، اشتغال، نیرو انسانی، عمران ، منابع طبیعی، حضور افراد کارآفرین و سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی و ... موجب شده تا این شهرستان همواره در جایگاه اول تا سوم استان قرار گیرد.

فرماندار رزن گفت: شهرستان رزن در آینده نزدیک، در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نیز به جایگاه ارزنده و ویژه ای دست خواهد یافت.

سلامتی ادامه داد: کل اعتبارات پرداخت شده در شهرستان در سال جاری با هدف‌گذاری اشتغال  1495 نفر ؛ 46 میلیارد تومان بوده است، میزان حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در شهر رزن نیز، 167 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده که 77 درصد تعهد اشتغال سال این شهرستان را پوشش داده است.

وی با اشاره به اینکه تعهد این شهرستان در سامانه رصد، اشتغال برای 777 نفر بوده است گفت: 987 نفر در این سامانه  ثبت شده اند که  شهرستان رزن با تحقق 127 درصدی از تعهد اشتغال خود، تواسته در رتبه دوم استان قرار گیرد.

فرماندار رزن ادامه داد: در حوزه اشتغال پایدار روستایی نیز این شهرستان با عملکرد 122 درصدی خود، در رتبه سوم استان قرار گرفته است.   

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی حلقه واسط میان علم و صنعت است گفت: جهاد دانشگاهی یک پتانسیل بی بدیل است که باید از ظرفیت آن به نحو احسنت در حوزه های مختلف بهره مند شد.