اخبار

تشریح «طرح ملی مشاغل خانگی» در کارگروه اشتغال شهرستان اسدآباد

همدان

۱۳۹۹/۱۰/۱۰

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد همدان، عبدالله میرزابیگی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان همدان، با حضور درجلسه  کارگروه اشتغال شهرستان اسدآباد به تشریح کامل «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» پرداخت.

میرزابیگی با اشاره به اینکه اشتغال موضوعی مرتبط با درآمد پایدار و منظم است گفت: اشتغال همانند زنجیره ای است که گسستن یک بخش از آن به معنای نابودی کسب و کار است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی همدان ادامه داد: «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی و اجرای جهاد دانشگاهی در 31 استان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری این طرح، اشتغال زایی برای 54 هزار نفر در سطح کشور است گفت: در این میان سهمیه استان همدان 2100 نفر است که بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته، 300 سهمیه برای شهرستان اسدآباد است.

میرزابیگی با بیان اینکه طرح مشاغل خانگی در سه فاز طراحی شده است ادامه داد:  فاز نخست این طرح، شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل ها در هر منطقه از استان است که در این راستا 11 رشته شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست به طور کامل در استان انجام گرفته است گفت: در مرحله نخست این طرح، ظرفیت هایی همچون، خیاطی، مینا کاری، چرم دوزی، قالی بافی، تابلو فرش بافی، منبت کاری، کیک و شیرینی، ویراستاری، مترجمی، برنامه نویسی و انیماتور در سطح استان شناسایی شد.

این مقام مسئول ابراز کرد: در فاز دوم این طرح، آموزش های عمومی و تخصصی در جهت توانمند شدن افراد متقاضی و پیشران(کارآفرینان) به دو صورت مجازی و حضوری به آنان ارائه خواهد شد.

میرزابیگی با بیان اینکه اتصال به بازار، حلقه مفقوده بسیاری از طرح های اشتغال است گفت: فاز سوم این طرح اتصال به بازار است که در این مرحله افراد متقاضی توسط پیشرانان به بازار کار متصل شده و صاحب شغل می شوند.

وی با بیان اینکه این طرح، ابتدا در سال های 96 تا 98 در 9 استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد خاطر نشان کرد: نتایج خوب طرح نخست موجب گردید تا طرح به صورت ملی توسعه مشاغل خانگی در سال جاری در 31 استان اجرا شود.

این چهره دانشگاهی عنوان کرد: تمام افراد بالای 18 سال و فاقد بیمه کارفرمایی می توانند با مراجعه به سایت www.inhb.ir  در این طرح ثبت نام کنند، جامعه هدف این طرح در اولویت نخست، اقشار آسیب پذیر جامعه است که در این میان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد می توانند در رأس این هرم قرار گیرند.

میرزابیگی گفت: برای افراد پشتیبان در این طرح، درگاه های فروش اینترنتی که به 20 زبان زنده دنیا ترجمه می شود قرار خواهد گرفت تا بتوانند محصولات خود را تبلیغ کرده و به فروش برسانند.

سعید کتابی، فرماندار اسدآباد نیز در این جلسه ضمن استقبال از این طرح، از همه ارگان­های مرتبط با این طرح خواست که همکاریهای لازم در این زمینه را انجام داده و امکانات و شرایط را فراهم نمایند.

کتابی گفت: طرح توسعه مشاغل خانگی، طرحی است که به صورت ملی در استان ها در حال انجام است که بدون شک جز طرح های اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی اثرات خوبی در زمینه آموزش و کارآفرینی دارد اداره عنوان کرد: تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسدآباد موظف به تهیه لیست و هماهنگی با ادارات مختلف در خصوص طرح است.