اخبار

تشریح «طرح ملی مشاغل خانگی» درکارگروه اشتغال شهرستان قروه در گزین

همدان

۱۳۹۹/۱۰/۱۵

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد همدان، عبدالله میرزابیگی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان همدان با حضور در کارگروه اشتغال شهرستان قروه در گزین به تشریح «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» پرداخت.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی همدان اظهار کرد: این طرح ابتدا به صورت پایلوت در 9 استان کشور برگزار شد که نتایج خوب آن موجب گردید تا طرح  توسعه مشاغل خانگی در سال 99 به صورت ملی در 31 استان کلید بخورد.

میرزابیگی با اشاره به اینکه طرح ملی مشاغل خانگی با همکاری وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی (ناظر طرح) و جهاد دانشگاهی (مجری طرح) در حال انجام و پیگیری است گفت: در این طرح، 54 هزار نفر در 320 رشته در سطح کشور مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: سهم استان همدان در طرح مشاغل خانگی، 2100 نفر است که این رقم بالا نشان از ظرفیت بالای این استان در حوزه مشاغل خانگی است قابل ذکر است، سهم شهرستان قروه در گزین نیز حدود 300 نفر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این طرح در سه فاز انجام می شود گفت:  مرحله نخست طرح توسعه مشاغل خانگی، «نیاز سنجی» است که در آن، ظرفیت های مختلف استان در حوزه مشاغل خانگی شناسایی می شود.

وی ابراز کرد: فاز نخست طرح، به طور کامل در استان انجام شده است که طی آن  11 رشته شامل، خیاطی، چرم دوزی، قالی بافی، مینا کاری، تابلو فرش بافی، منبت کاری چاقویی،  کیک و شیرینی پزی، برنامه نویسی، انیماتور، ویراستاری، مترجمی متون در استان شناسایی شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح، «آموزش و توانمند سازی متقاضیان طرح مشاغل» است گفت: در این فاز، آموزش های عمومی و تخصصی به صورت مجازی و حضوری به افراد متقاضی و پیشران در رشته های منتخب ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی در کنار فعالیت های آموزشی خود با اجرای این طرح، گامی در راستای کارافرینی نیز برخواهد داشت گفت:  این طرح با تمام توان به دنبال تحقق فاز سوم طرح یعنی اتصال افراد به بازار از طریق افراد پیشران (کارآفرینان موفق) است.

میرزابیگی با اشاره به اینکه جامعه هدف این طرح، در اولویت نخست، اقشار آسیب پذیر جامعه است گفت: همه افراد، بالای 18سال،  بدون بیمه کارفرمایی و بومی استان می توانند با مراجعه به سایت www.inhb.ir  نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.