اخبار

وضعیت نامطلوب بازار مشاغل خانگی در کهگیلویه و بویراحمد

كهگيلويه وبويراحمد

۱۳۹۹/۱۰/۲۰

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد، سید عبدالخالق آرامش دوست، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه  درخصوص الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: با توجه به فقدان زیرساخت ها و بنگاه های اقتصادی کلان در استان، توسعه مشاغل خانگی می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ها مؤثر باشد.
وی افزود: تسهیل فرایند اعطای تسهیلات مشاغل خانگی مبتنی بر مهارت آموزی منتج به نتایج مطلوبی خواهد شد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه آموزش و توانمندسازی، اعطای تسهیلات، ایجاد شبکه کسب و کار، حمایت از پشتیبان ها و توجه به بازاریابی و فروش محصولات به ترتیب می توانند جهت حمایت از توسعه مشاغل خانگی دارای اهمیت باشند.
آرامش‌دوست صنایع دستی، تولیدات دامی، فرش، تولیدات گیاهی و...را از مهمترین فرصت ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در استان عنوان کرد.
وی بیان کرد: توجه ویژه به صنایع دستی و رویکرد مبتنی بر ایجاد و ترویج مشاغل نوین و استفاده از توانمندی شبکه های کسب و کار موفق و دارای تجربه قابلیت توسعه بازار در سطح استان را دارند.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه ضعف متقاضیان راه اندازی کسب و کار خانگی را فقدان مهارت، عدم شناخت نسبت به خروجی فعالیت و بی انگیزگی مخاطبین ذکر کرد.
آرامش‌دوست عدم مهارت کافی و نداشتن آگاهی و عدم حمایت منطقی سازمان های مرتبط نسبت به تامین بازار فروش محصولات یا خرید تضمینی محصولات را ازجمله مشکلات توسعه مشاغل خانگی برشمرد.
وی تصریح کرد: چنانچه خرید تضمینی محصولات از سوی پشتیبان ها یا ارگان های زیربط تعریف و تدوین شود، توسعه در رونق مشاغل خانگی می تواند مؤثر باشد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه مشاغل خانگی مناسب فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاه ها است؟، ابراز کرد: رویکرد تحصیل کردگان مراکز علمی و تخصصی به سمت مشاغل یا طرح های نوین(استارت آپ ها) و زود بازده می باشد.
آرامش‌دوست درخصوص مشاغل خانگی مناسب زنان باتوجه به فرهنگ استان، گفت:  صنایع دستی شامل بافت گلیم، تابلوفرش، فرش، چرم دوزی، حصیربافی و تولیدات دامی ازجمله این موارد است.
وی در ادامه توصیه کرد: بهره گیری از راهبران شغلی و فعالان این عرصه که تجربیان موفق در استان دارند، می تواند به عنوان متولیان توسعه مشاغل خانگی با حمایت و بهره گیری از ظرفیت های علمی دانشگاه ها متناسب با مقتضیات روز و مبتنی بر فرهنگ بومی ابتکارات جدیدی می توانند خلق و فراروی متقاضیان قرار دهند.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه یادآور شد: صنایع دستی، تولیدات دامی و خدمات تولیدی کوچک از جمله مشاغل خانگی مزیت دار در شهرستان کهگیلویه هستند.
آرامش‌دوست وضعیت بازار برای محصولات تولید شده را کمتر از نیاز استان اعلام کرد و افزود: به عنوان مثال بازار فروش مشاغل خانگی مربوط به مددجویان کمیته امداد کم است.