اخبار

فاطمه محمدبیگی: نگاه به حوزه زنان نباید سیاسی باشد.

قزوين

۱۳۹۹/۱۰/۲۰

متن کامل خبر

ایسنا/قزوین نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در استان قزوین، نگاه سیاسی به حوزه مدیریت زنان و خانواده است، این نگاه سیاسی سبب می‌شود که از تمام ظرفیت نخبگان استان استفاده نشود و برنامه‌ریزی صحیحی در این حوزه اتفاق نیفتد.

دکتر فاطمه محمدبیگی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین که امروز ۱۸ دی در سالن استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: امروز گزارش‌های خوبی در حوزه زن و خانواده ارائه شد که نشان می‌دهد فعالیت‌های خوبی در حوزه زن و خانواده در استان قزوین انجام شده است اما عمده فعالیت‌ها در حوزه رفع مشکلات معیشتی، توانمندسازی، اشتغال‌زایی، کنشگری فعال زنان در اجتماع، مدیریت بانوان و ارتقا مهارت‌های اجتماعی بود.

وی افزود: همه این‌ها خوب و ضروری است اما برنامه‌ریزی برای حوزه زن و خانواده باید چند وجهی باشد و همه امور در نظر گرفته شود، استحکام خانواده به‌عنوان سلول اصلی و کنشگر جامعه برای ما اهمیت زیادی دارد و باید موردتوجه قرار بگیرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: علاوه بر رفع نیاز معیشتی زنان که اولویت است، اولویت ویژه ما در حوزه آسیب اجتماعی مانند افزایش طلاق، کاهش میل به ازدواج، کاهش فرزند آوری نیز باید مورد توجه قرار بگیرد؛ آسیب‌های اجتماعی، کاهش ارزش‌های دینی، نیاز به بازیابی هویت حقیقی دختران به‌عنوان مادران آینده، فرهنگ‌سازی و تقویت تعاملات اخلاقی، مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی روابط خانواده، رفع موانع، زدودن آسیب‌ها و چالش‌های تحکیم خانواده، مبارزه با اشرافیت، حمایت از عزت و کرامت از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: تأکید بر نقش مادری و همسری، گرامیداشت یاد الگوهای زنان نخبه در عرصه‌های مختلف، شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده، جبران آسیب‌های ناشی از طلاق، ساماندهی نظام مشاوره قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج، کنترل آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی، ایجاد روابط سالم بین زنان و مردان از منظر روابط عفیفانه برای کنترل آسیب اخلاقی، بازنگری عدالت بین زنان و مردان در حوزه قضایی نیز از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها بپردازیم.

محمدبیگی با اشاره به وضعیت استان قزوین اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در استان قزوین، نگاه سیاسی به حوزه مدیریت زنان و خانواده است، این نگاه سیاسی سبب می‌شود که از تمام ظرفیت نخبگان استان استفاده نشود، بسیاری از زنان توانمند که در حوزه کشوری مورد توجه هستند در جلسات استانی دعوت نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: ده ماه است که به‌عنوان نماینده مردم قزوین فعالیت می‌کنم اما تاکنون این گزارش‌ها به من ارسال نشده و مشورتی صورت نگرفته است، هفت سال است که عمده جلسات سیاستگذاری بدون دعوت از زنان نخبه دارای سازمان مردم نهاد زن و خانواده و زنان انقلابی برگزار می‌شود این نگاه‌های یک‌سویه دودش به چشم مردم می‌رود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زنان و مردان فعال در حوزه زنان و خانواده باید دور از نگاه سیاسی کنار هم قرار بگیرند چرا که دغدغه همه ما مشترک است اما در حین کار دعوت‌ها و نگاه‌ها یک سویه است، شورای شهر قشر خاصی را دعوت می‌کند، استانداری قشر خاصی را دعوت می‌کند امیدوارم با حضور نماینده زن این محورها به وحدت تبدیل شود.

وی یادآور شد: طرح گفت‌وگوی ملی خانواده مطرح شده اما از نظرات مختلف استفاده نمی‌کنند از سال ۹۰ در این حوزه کار می‌کنم اما از نظرات ما استفاده نکردند، نگاه‌های سیاسی و یک سویه باید کنار گذاشته شود.

محمدبیگی اظهار کرد: ما آمدیم که وصل کننده باشیم و فارغ از نگاه سیاسی فعالیت کنیم، مسئله حوزه زن و خانواده باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد و با تعامل کنار یکدیگر جمع شویم، همه فعالان حوزه زنان و خانواده باید فارغ از نگاه سیاسی کنار هم قرار بگیرند.

وی افزود: بازنگری سند ارتقای زنان و خانواده موضوع جمعیت را مد نظر قرار داده است که جای خوشحالی دارد، ما هشتمین استان دارای سالمند زیاد هستیم همین امر نیز شرایط سختی برای مقابله با کرونا در استان ایجاد کرده است، در حال حاضر تعداد کودکان کم است و به ازای هر خانواده ۱/۶ فرزند داریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر برنامه ویژه در استان برای افزایش فرزند آوری و ارتقا سلامت بارداری دیده نشود در آینده مراکز اقتصادی و صنعتی و کشاورزی ما  تعطیل خواهند شد.