اخبار

احیاء نقشه های قدیمی دست بافته های داری در خراسان شمالی

خراسان شمالي

۱۳۹۹/۱۰/۲۳

متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه مشاغل خانگی خراسان شمالی ، رضا راشد، مدیرعامل شرکت فرش ساریگل در استان اظهارکرد: در قالب طرح تحقیقاتی و با آموزش به بافندگان خانم در روستاهای بخش مرکزی، نقشه های قدیمی و بافت های بی نظیر این دیار، به عنوان یکی از خاستگاه های دست بافته های داری کشور احیاء می شود.
وی ادامه داد: تلاش جهت شناسایی نقشه های قدیمی به کمک تصاویر فرش ها و کتب تحقیقات میدانی، طراحی و رنگ آمیزی جدید نقشه ها با اصالت فرهنگ بومی و اسلامی و تولید مجدد و صادرات فرش به بازارهای جهانی از اهداف این طرح تحقیقاتی است.
راشد از دیگر اهداف این طرح را آموزش تخصصی و فنی به بافندگان و ارتقای امتیاز برخورداری بافنده ها از حق و حقوق مناسب بیان کرد .
وی از دیگر اهداف این طرح به ایجاد فرصت های جدید شغلی توسعه و اشتغال پایدار  به توسعه اقتصاد هنر بافت فرش که امروزه در جایگاه نخست توجه هنرمندان قرار دارد بعنوان متولی اشتغال زایی و کمک به خانواده های کم درآمد در مناطق محروم اشاره کرد. 
مدیرعامل شرکت فرش دستباف ساریگل خراسان شمالی ضمن تاکید بر لزوم کسب علم و دانش هنر بافت فرش از صاحبنظران و پیشکسوتان حوزه فرش دستباف، گفت: ارتباط با تجار معتبر فرش دستباف در داخل و خارج ، ایجاد سایت و گالری مجازی ارسال نمونه های تولید شده برای نمایش در فروشگاه ها و نمایشگاه های مورد ارتباط در داخل و خارج از کشور نیز در دستور کار قرار دارد.

راشدبا اشاره به اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور، یادآورشد: می توانیم با استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در طرح مشاغل خانگی از تجربیات این واحد در اجرای طرح تحقیقاتی این شرکت بهره ببریم.

انتهای پیام