اخبار

جلسه هم اندیشی با مدیر عامل تعاونی قالی بافی هنر آفرینان خلیج فارس

هرمزگان

۱۳۹۹/۱۰/۲۳

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، روز دوشنبه 22دی ماه، در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جلسه هم اندیشی با سرکار خانم دادی پور، مدیر عامل تعاونی قالی بافی هنر آفرینان خلیج فارس، در جهاد دانشگاهی برگزار شد .
در این جلسه صدیقه مظفر، مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی ، به رشد نقش آفرینی بانوان درکنار آقایان در عرصه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی  اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه  به شرایط موجود شاهد فعالیت گسترده بانوان در بخش های مختلف اقتصادی هستیم.
مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی ،با  بر شمردن ظرفیت بالای استان هرمزگان در حوزه صنایع دستی، کشاورزی و گردشگری ،خواستار همکاری هرچه بیشتر مسئولین مرتبط جهت اجرای هرچه بهتر طرح مذکور در سطح شهرستان بود.
مظفر پس از تشریح  طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و توضیحاتی در خصوص اجرای فاز به فاز این طرح خاطر نشان کرد که لازمه اجرای این طرح، همکاری و ارتباط همه جانبه تمام افراد و پیشرانان مسئولین و...با طرح است.  
وی با تاکید بر اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مختص به تمام اقشار جامعه است و فقط مختص بانوان نمی باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه بانوان در توسعه جامعه نقش آفرین هستند، ضروریست در این حوزه برنامه های تاثیر گذاری طراحی و اجرایی شود.
این مقام مسئول ادامه داد: در توسعه جامعه نگاه ها بایستی از تمام ظرفیت های بخش خصوصی  و غیر خصوص در این راستا با برنامه ریزی و مدیریت بهره لازم گرفته شود.
قوانين دست و پا گير در جهت راه اندازی خط تولید برداشته شود
در ادامه خانم مژگان دادی پور درگزی، مدیر عامل تعاونی قالی بافی هنر آفرینان خلیج فارس همکاری جهاد دانشگاهی را در اجرایی شدند طرح مشاغل خانگی ارزشمند خواند و گفت: در زمینه های آموزش، شناخت متقاضیان و نیز اتصال به بازار آنها، با جهاد دانشگاهی همکاری لازم را انجام می دهد .
مدیرعامل تعاونی قالی بافی با اشاره به اینکه شهرستان حاجی آباد در شمال استان هرمز گان قراردارد تا جایی که اولین ورودی شهر محسوب می‌شود، گفت: قالی بافي از جمله صنایع دستی رایج و مهم این منطقه است که بانوان این خطه از سنین کم این هنر را می آموزند به ویژه در بین عشایر اسکان یافته رونق زيادي دارد که به توليد و تهيه انواع قالي، قاليچه، رويه پشتي و چنته اشتغال دارند.
دادی پور به تنوع طرح و نقشه هاي فرش دست باف در شهرستان حاجی آباد اشاره کرد و گفت: تنوع در گونه هاي بافت وسبك بافت، داشتن و توانايي رنگرزي طبيعي در استان، كيفيت مواد اوليه مرغوب، وجود تشكلهاي تخصصی فرش مانند اتحادیه فرش دست باف و نزديكي به بازارهای کشور عربی و شناخت بازارهای هدف منطقه در شهرستان را از جمله مزایای فرش و قالی را در استان است که باید با هم فکری از این ظرفیت ها بهره جست .
وی نا كافي بودن تبلیغات،  عدم وجود مشوق‌های  صادرات، عدم  کمبود اعتبارات آموزشی،  ناکافی بودن حمایت هاي اجتماعی از قالي بافان مثل بیمه و تسهیلات را از نقاط ضعف و در رونق این کسب و کار خواند، ابراز کرد: اگرهمه ما با هم با همکاری یکدیگر بخصوص بهرمندی از دانش روز و خلاقیت و نوآوری در توانمند سازی علاقمندان و شاغلین در این هنر ارزشمند که سابقه دیرینه دارد بکوشیم موفقیت های روز افزون کسب خواهیم کرد.  
وی تاکید کرد: اگر قوانین دست و پا گیر مثل قانون كار و بیمه در جهت راه اندازی خط تولید، تغيير فرهنگ الگوی مصرف به سمت فرش ماشینی ، وجود تورم در اقتصاد و بالا رفتن هزینه هاي تولید برداشته شود با توجه  به وجود افراد مستعد جویای کار ما شاهد رونق کسب کار در این حرفه خواهیم بود.  وی با تشکر از تمام متولیان این طرح، گفت :اگر ساماندهی قاليبافان و افراد مورد هدف به خوبی و همکاری تمام ارگانهای انجام شود ما شاهد فرصت هایی از قبیل و جود زمینه‌های گردشگری و بازدید گردشگران در استان، رواج فناوری اطلاعات در بازاریابی الكترونيكي خواهیم بود.
انتهای پیام