اخبار

بازدید از کارگاه پیشران حوزه فرش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قزوین

قزوين

۱۳۹۹/۱۰/۲۴

متن کامل خبر

بازدید تیم اجرایی جهاد دانشگاهی از کارگاه فرش‌بافی
بازدید از کارگاه فرش‌بافی با 700 بافنده

در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تیم اجرایی جهاد دانشگاهی از یک کارگاه تولید فرش دستبافت بازدید کرد.

سید مصطفی زرآبادی مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در قزوین، اظهار کرد: در راستای شناسایی پیشران‌های توانمند استان، بازدید از کارگاه « حمید کریم‌پور» یکی از پیشرانان تولید فرش دستبافت صادراتی در دستور کار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: این پیشران از اهالی تبریز است و ابا اجدادی در حرفه فرش‌بافی مشغول به فعالیت هستند و ارگان‌هایی مانند سپاه فضای فیزیکی در اختیار این پیشران قرار دادند.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در قزوین با اشاره به اینکه مواد اولیه این فرش کرک و پشم بوده و محصول تولید شده خاص است، ادامه داد: فرش‌های تولید شده در این کارگاه فقط با هدف صادراتی تولید و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود؛ این فرش‌ها بیشتر در سالن‌های نمایش مورداستفاده قرار می‌گیرد و این تولیدکننده مشکلی در فروش این محصول ندارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر 700 بافنده اعم از زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست با این پیشران همکاری دارند؛ این پیشران از فضاهایی مانند حسینیه و امثال آن استفاده حداکثری می‌‎کند ولی در حال حاضر اغلب بافندگان به علت کرونا در منازل خود مشغول به فعالیت هستند.

زرآبادی خاطرنشان کرد: این پیشران صفر تا صد را در کارگاه انجام می‌دهد؛ پشم را از سنندج و کرمانشاه خریداری کرده و در کارگاه رنگرزی کرده و دار قالی را برپا کرده و چله‌کشی می‌کنند، البته به دلیل اینکه مواد اولیه پشم است بافت فرش نیز زود به اتمام می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد شاغل در کارگاه‌های این پیشران افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند که بیمه هستند، بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست نیز در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند که بیمه ندارند.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در قزوین با اشاره به اینکه ایده خیلی خوبی از جانب این پیشران مطرح شد، تصریح کرد: این پیشران تا جایی که ممکن بوده سرمایه‌گذاری کرده است به همین جهت برای جذب افراد جدید عنوان کرد که طرح مشاغل خانگی به متقاضیان تسهیلات پرداخت کند تا متقاضیان دار قالی خریداری کنند، خودش نیز مواداولیه و نقشه را در اختیار بافندگان قرار داده و حتی به صورت تضمینی فرش بافته شده را خریداری خواهد کرد. اینگونه بافنده سود بیشتری خواهد کرد.

زرآبادی یادآور شد: این پیشران می‌تواند تعداد نفرات زیادی را مشغول به کار کند و به‌دلیل صادرات آورده خوبی برای بافندگان داشته باشد و نظرش بر این بود که این بروکراسی‌ها به حداقل برسد و وی تنها پیگیر بافته شدن فرش و صادرات آن باشد.