اخبار

وبینار " اصول و فنون مذاکره " برگزار شد

هرمزگان

۱۳۹۹/۱۰/۲۵

متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، این وبینار آموزشی که نخستین وبینار از وبینارهای آموزشی جهاد دانشگاهی استان هرمزگان در راستای طرح ملی مشاغل خانگی است، به مدت دو ساعت باهدف ارائه آموزش‌های عمومی درزمینهٔ " اصول و فنون مذاکره "ویژه مسئولین اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در هرمزگان برگزار شد.
 در این جلسه راه‌های حل تعارض ، فن‌های مذاکره، اهمیت راه‌حل جایگزین، تحلیل رقبا، استراتژی‌ها، زمان‌بندی، مکان،، روش مذاکره، تعاریف مذاکره ، دام‌های مذاکره، برقراری ارتباط در راستای دست‌یابی به توافق بر اساس راه‌حل‌هایی که بر معیارها و موازین قابل‌قبول استوار هندسی فضا در مذاکره، مذاکرات تیمی ا گروهی، زبان بدن مذاکره‌کنندگان، ازجمله موضوعات و مطالبی بود که در این کارگاه موردبحث قرار گرفتند.

صدیقه مظفر،بابیان اینکه همه‌چیز قابل‌مذاکره است، افزود: مذاکره مهارتی کلیدی است که بر همه اعمال، گفتار و تعاملات ما تأثیر  می‌گذارد؛ اگر مذاکره خوبی نداشته باشید، خودبه‌خود قربانی افرادی می‌شوید که نسبت به شما مذاکره‌کننده بهتری هستند.
وی بابیان اینکه از گهواره تاگور در حال مذاکره هستیم، ادامه داد:مذاکره کردن وسیله‌ای برای دستیابی به سازش درزمینهٔ هایی است که در آن اختلاف‌نظر دارید به همین دلیل رعایت اصول چهار گناهکار قبیل کسب اطلاعات لازم، بیان درخواست، راحل برنده برنده،تمرین و تمرکز در مذاکره خوب می‌تواند در  خدا رفتن پول و انرژی شما مو اثر باشد.
مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی با تأکید بر اینکه مذاکره یک مهارت است و مهارت آموختنی است، افزود: مذاکره فرایندی برای تمام مدت عمر است تا آنجا که مذاکره‌کننده خوب ذهنی بازدارد و خود را با شرایط در حال تغییر و تطبیق می‌دهد و با انعطاف‌پذیری سریعاً  هدف‌ها را شناسایی کرده و خلاقانه بدون رفتار رقابت‌آمیز و سلطه‌جو به مذاکره می‌پردازد .
این استاد دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی موفقیت را انفعالی بودن دانست و اظهار کرد: انسان‌های منفی و منفعل شرایطی جاری زندگی را می‌پذیرند ولی افراد عامل فرصت‌های مناسب و امکانات را می‌بینند تا شرایط را به نفع خود تغییر دهند.
مظفر بابیان اینکه قراردادها صرفاً نقطه شروع هستند، اظهار کرد: وقتی قرارداد و یا توافق‌نامه‌ای به شما ارائه‌شده این حق مسلم شماست که هر عبارت را قبول ندارید رد کنید و در مورد آن به تجدیدنظر برسید.
این مدرس دوره به سبک‌های مذاکره و استفاده مناسب از فنون در مذاکره اشاره کرد و گفت:قدرت با استنباط رابطه مستقیم دارد. مهم نیست شما چه قدرتی دارید ، مهم این است طرف مقابل فکر می‌کند شما چه قدرتی دارید به‌راستی در مذاکره ظرفی که به داشتن دانش و تخصص شهرت پیدا انتقادات فوق‌العاده زیادی در مذاکره به دست می‌آورد.
وی با اشاره به  اینکه مذاکره بزرگ‌ترین بازی ماهرانه زندگی است، اذعان کرد: اگر فکر می‌کنید مذاکره به سود شماست از مذاکره نترسید  و با اعتماد و اطمینان به بیان درخواست خود را بیان کنید زیرا آینده متعلق به کسانی است که قاطعانه و شجاعانه خواسته‌های خود را به‌طرف مقابل بیان می‌کنند.
این مقام مسئول بیان کرد برای اینکه یک دوست داشته باشید، ابتدا خودتان باید یک دوست باشید،  با استفاده از قانون غیرمستقیم، کاری کنید کسانی که با آنان مذاکره می‌کنید منافعشان حفظ شود و آنان نیز سعی می‌کنند تا شما هم از نتیجه مذاکره خوشحال و راضی شوید.
مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی بابیان اینکه وقتی احساساتی هستید مذاکره را به بعد موکول کنید و ابراز کرد: درزمینهٔ تعیین زمان مذاکره یکی از عوامل مهم احساس اضطرار است. هرگاه کسی سعی می‌کند شمارا باعجله به تصمیم‌گیری وادار کند،به او بگوید "باید در مورد این موضوع باید بیشتر فکر کنم."زیرا بهترین مذاکره‌کنندگان انسانی هستند که زمان تصمیم‌گیری را به تأخیر می‌اندازند.
مظفر در پایان به بیان آشنایی بافرهنگ‌ها، انتخاب محل مذاکره، آراستگی ظاهر، هنر سخنوری، چهره شناسی، زبان بدن، تدابیر و ترفندهای مذاکره، بایدها و نبایدهای مذاکره، فرهنگ و شیوه‌های مذاکره در کشورهای مختلف، اصول گروه چینی و مذاکره گروهی و.....پرداخت و گفت: با دیگران تبادل‌نظر کنید و بافکر کردن و چانه‌زنی به یک نتیجه برد-برد برسید.

 انتهای پیام