اخبار

با افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به ۱۰ درصد 2/5 میلیون شغل ایجاد می شود

تهران

۱۳۹۹/۱۰/۲۶

متن کامل خبر


با افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به ۱۰ درصد 2/5 میلیون شغل ایجاد می شود
یکی از مولفه‌های اصلی برون رفت از معضل بیکاری دانش آموخته از جمله زنان دانش آموخته دانشگاهی در اقتصاد ایران استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی و کار از منزل است و با افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به ۱۰ درصد می‌توان 2/5 میلیون شغل ایجاد کرد.
سرپرست دفترسیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی,علاءالدین ازوجی,نشست ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، علاءالدین ازوجی، مشاور وزیر و سرپرست دفترسیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب در نشست ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی، گزارشی درباره تاثیر و نقش مشاغل خانگی در اقتصاد ارائه کرد.
 وی با اشاره به اینکه  در کشورهای توسعه یافته  مشاغل خانگی از جایگاه بالایی برخوردار است؛ افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا تعداد شغل های ایجاد شده در این حوزه در دنیا بیش از دو و نیم  برابر شده است.
ازوجی گفت: بیش از ۹ تا ۱۱ درصد شاغلین در کشورهای توسعه یافته از جمله استرالیا، آمریکا و انگلیس را کسب و کارهای خانگی تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه در کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل وجود نیروی کار ارزان ، اشتراک گذاری تجربیات کسب و کارهای خانگی یکی از الزامات در این حوزه است افزود:  استفاده از ظرفیت‌های مشاغل خانگی یکی از راهبردهای مهم در این کشورها محسوب می‌شود
 سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال  با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته نوع کسب و کارهای شاغلین در حوزه مشاغل خانگی ، به  شیوه های نوین گرایش دارد تصریح  کرد: مشاغل خانگی در این کشورها با ارزش افزوده بالا و با انعقاد قرارداد بین واحدهای تولیدی بزرگ و متوسط، خدمات خود را از منزل ارائه می‌کنند و ۲۰  درصد از فعالیت های مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته مربوط به این حوزه از مشاغل خانگی فعالیت دارند.
ازوجی ترکیب مشاغل خانگی در ایران در حوزه صنعت را ۴۷ درصد، در حوزه خدمات ۴۳ درصد و در حوزه کشاورزی ۱۰ درصد عنوان کرد.
به گفته سرپرست دفتر  سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عدم انسجام سیاستی برای کسب و کارهای خانگی ، نادیده گرفته شدن شاغلین غیر رسمی از حمایت‌های رسمی،  وجود شبه انحصار در حوزه محصولات کسب و کارهای خانگی و شناخت ناکافی بازار از جمله  مهمترین محدودیت‌ها در این حوزه به شمار می‌رود .
ازوجی با بیان اینکه سهم مشاغل خانگی در کشورهای در حال توسعه ۳ الی ۴  است تصریح کرد:  این سهم در کشورهای توسعه یافته ۹ الی ۱۰ درصد است. بر اساس محاسبت و برآوردهای معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال سهم شاغلین مشاغل خانگی در ایران بین 3.3 تا 3.4 درصد از کل اشتغال کشور را تشکیل می دهد و بر اساس فعالیت های اقتصادی این مشاغل، تقریبا 2.2 درصد از حجم تولید ناخالص داخلی کشور ایران مربوط به ارزش افزوده فعالیت های مشاغل خانگی است.
سرپرست دفتر  سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید از نگاه سنتی در این حوزه به نگاه نوین برسیم؛ افزود :اتصال کسب و کارهای خانگی به زنجیره ارزش ، همراه سازی توسعه کسب و کارهای خانگی،  به اشتراک گذاری تجربیات کسب و کارهای خانگی،  گسترش مراکز مشاوره‌ای و کارآفرینی در این حوزه و تعیین نهادهای مالی و بانکی مشخص از مهمترین راهکارها برای توسعه حوزه کسب و کار های خانگی محسوب می‌شود.
ازوجی  افزود :در اقتصاد ایران مشاغل خانگی مکان محور است ولی در کشورهای موفق و پیشرو  فعالیت محور هستند و نقش اصلی در تولیدات خرد و بهبود درآمد خانوارها را بر عهده دارند.