اخبار

جلسه هم اندیشی « بررسی موانع توسعه مشاغل خانگی در خراسان شمالی» برگزار شد

خراسان شمالي

۱۳۹۹/۱۰/۲۹

متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه مشاغل خانگی خراسان شمالی در نشست بررسی و رفع موانع توسعه مشاغل خانگی در استان که با حضور معاونت آموزشی جهاددانشگاهی خراسان شمالی و معاون امور بازرگانی، توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت معدن تجارت استان  و رئیس اداره فرش استان برگزار شد، حسن خوش صفا اظهارکرد: با توجه به وجود ظرفیت های مناسب در خراسان شمالی از قبیل دام، پوشش گیاهی و پشم و ... اما وضعیت تولید و صادرات و بازار خرید داخلی در این منطقه مساعد نیست.، بنابراین توجه به زنجیره تولید و ارزش امری ضروری است.

وی با بیان اینکه بیشتر قالیبافان این منطقه اقدام به خرید نخ از سایر استان ها می کنند، در حالی که می توان با تدوین برنامه ای و پای کار آمدن دستگاه های اجرایی زنجیره تولید را کامل کرد، گفت: در حال حاضر هستند فعالان مشاغل خانگی که با خریداری دستگاه نخ ریسی اقدام به تبدیل پشم به نخ کرده و با رنگرزی به قالیبافی و یا گلیم بافی پرداخته اند که باید این مهم در ابعاد بزرگتر در منطقه اجرا شود تا از ظرفیت داخل استان استفاده شود.

خوش صفا با تاکید بر اینکه خراسان شمالی دارای پتانسیل های غنی در حوزه فرآورده های دام و کشاورزی است، یادآورشد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بروکراسی های اداری اخذ مجوز های بهداشتی، افراد چه در شهر و چه در روستا نمی توانند محصولات خود از قبیل شیر، دوغ، کرده، پنیر، ماست و قره قورت و کشک تولیدی منزل خود را با برند مد نظرشان به بازار عرضه کنند.

سرپرست معاونت آموزشی جهاددانشگاهی خراسان شمالی ادامه داد: نبود بسترهای لازم برای توسعه مشاغل خانگی در روستا ها سبب ایجاد مهاجرت افراد از روستاها به شهر و به تناسب آن افزایش حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی می شود حال آنکه اگر بسترهای لازم در مناطق روستایی فراهم شود افراد در روستاهای خود ماندگار خواهند شد.

خوش صفا با با تاکید بر اینکه رفع موانع تولید در مشاغل خانگی نیازمند نگاه همه جانبه  و توجه به زنجیره ارزش و تولید در استان است، گفت: در این راستا باید اطلاعاتی از کالاهای صادراتی و وارداتی و  صادرکنندگان و واردکنندگان و پیشران های فعال استان در دست باشد تا متناسب با پتانسیل های منطقه برنامه ریزی ها صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی در توسعه مشاغل خانگی، یادآورشد: امید است ترتیبی اتخاذ شود تا افرادی که برای دریافت تسهیلات یا مجوز به این سازمان مراجعه می کنند ابتدا در سامانه مشاغل خانگی INHB.ir ثبت نام کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 05832285738 و یا 05832285751 تماس بگیرند.

وی عنوان کرد: افراد پس از ثبت نام در این سامانه توسط کارشناسان دبیرخانه مشاغل خانگی استان مورد ارزیابی اولیه، استعداد سنجی و مشاوره قرار می گیرند تا بتوانند به بهترین شکل در حوزه های مد‌ نظر خود به فعالیت از قبیل تولید وفروش محصول و همچنین توسعه کسب کار خود برسند.

انتهای پیام