اخبار

طرح توسعه مشاغل خانگی، راهکاری مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی/ خیاطی، از رشته های پرمتقاضی در همدان

همدان

۱۳۹۹/۱۰/۳۰

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان همدان، علی کلانترنیا، رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان از ثبت نام 2180 همدانی در «طرح ملی مشاغل خانگی » بر اساس ظرفیت تعریف شده از سوی وزارت کارخبر داد.

 کلانترنیا با اشاره به اینکه سهمیه تعیین شده برای استان همدان، 2100 نفر است گفت: ثبت نام سامانه ای این تعداد به طور کامل در سایت inhb.ir انجام گرفته  و در حال حاضر ثبت نام به صورت مازاد بر آمار تعیین شده در حال انجام است.

وی عنوان کرد:  طرح ملی مشاغل خانگی با همکاری دو مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (کارفرما طرح) و جهاد دانشگاهی(مجری طرح) در قالب 3 فاز در 31 استان در حال انجام و پیگیری است.

کلانترنیا با بیان اینکه در فاز نخست طرح، 11 رشته در استان شناسایی شد  گفت: خیاطی، چرم دوزی، میناکاری، قالی بافی، تابلو فرش بافی،  منبت کار چاقویی،کیک و شیرینی پزی،  ویراستاری متون، مترجمی کتاب و مقاله، برنامه نویسی و انیماتور، ظرفیت های شناسایی شده در استان همدان در حوزه مشاغل خانگی است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان اشاره ای به آمار ثبت نام کنندگان در رشته های مختلف طرح داشت و عنوان کرد: طبق آخرین آمار، رشته خیاطی( 667 متقاضی)، چرم دوزی ( 219 متقاضی)  و مینا کاری (185 متقاضی) به ترتیب سه رشته پرمتقاضی در استان است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه، بیشترین آمار ثبت نام کنندگان در طرح، بانوان هستند گفت: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، سهم آقایان تا به امروز  376 نفر و بانوان 1801 نفر بوده است.

وی یادآور شد: بیشترین ثبت نام کنندگان طرح در استان به ترتیب در شهرهای همدان (1253 متقاضی)، ملایر (228 ثبت نامی)  و کبودراهنک (159 متقاضی) می باشد.

کلانترنیا با اشاره به اینکه ثبت نام متقاضیان همچنان ادامه دارد گفت: همزمان با اتمام فاز اول، فاز دوم طرح با موضوع  آموزش و توانمندسازی در قالب ارزیابی و استعداد سنجی متقاضیان وپیشرانان، مشاوره و هدایت متقاضیان آغاز و در حال انجام  می باشد.

کلانترنیا گفت: «اتصال به بازار»، مهمترین بخش این طرح و به عنوان فاز سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در نظر گرفته است که در آن افراد متقاضی پس از کسب مهارت در رشته انتخابی، توسط پیشرانان(کارافرینان موفق)جذب بازار کار می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: کسب و کار و مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال های خرد و خانگی است که می تواند در توسعه زیرساخت های هر کشور و ملتی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شود گفت: با توجه به ظرفیتی که در حوزه مشاغل خانگی و تولیدات بومی وجود دارد این مهم می تواند یکی از راهکارهای مهم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و  به طور خاص افزایش درآمد و ثروت در جامعه باشد.