اخبار

برگزاری کارگروه تخصصی اشتغال استان سیستان و بلوچستان با موضوع مشاغل خانگی

سيستان وبلوچستان

۱۳۹۹/۱۱/۰۱

متن کامل خبر

کارگروه تخصصی اشتغال استان سیستان و بلوچستان با حضور اعضا با هدف بررسی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان برگزار شد.
در ابتدای نشست مهرداد جهاندیده مدیرکل تعاون ؛ کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز انجام می پذیرد که فاز نخست آن مطالعات و مزیت شناسی، فاز دوم توانمندسازی و آموزش متقاضیان و فازسوم اتصال متقاضیان به بازار است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزودند: 
این طرح با کارفرمایی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی کشور و اجرای جهاد دانشگاهی در کل کشور در حال اجراست و سهم استان سیستان و بلوچستان در طرح 2500  نفر است که از شهریور امسال تاکنون، ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در سامانه inhb.ir نام‌نویسی کرده‌اند.
 در این طرح قرار بر ارائه مجوز یا تسهیلات نیست بلکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به دنبال ایجاد ، توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی است.
منصور تاجری ، رییس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این طرح در سال 1396 به صورت نمونه در 9 استان اجرا و پس از تایید کارفرما در کل کشور توسط جهاد دانشگاهی درحال اجراست و امید است بتوان با همراهی یکایک دستگاه های مرتبط استانی و حضورپررنگ فرمانداران این طرح نیز در استان به موفقیت برسد.
در ادامه مرتضی نوری ، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان بیان داشت : مشاغل خانگی با یک تغییر رویکرد روبروست که اگر این تغییر بخوبی اجراشود میتوان آینده نیکی برای این حوزه متصور شد.

این گفتمان جدید نیاز به تکرار و همراهی توسط دستگاه های مرتبط دارد تا فرهنگ سابق این حوزه اصلاح گردیده و مردم صرفا مشاغل خانگی را با دریافت یک وام اندک ، معادل نبینند. در اقتصاد امروز دنیا مشاغل خانگی بعنوان یک بخش مهم در اقتصاد مدنظر است که این سهم در ایران اندک است از این رو اجرای طرح توسعه ملی مشاغل خانگی در استان با یک رویکرد متوازن در پی ایجاد اشتغال پایدار و شکل دهی شبکه های ارزش محور است.


ماندا زنگنه ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان ضمن تشکر از ارائه انجام شده در خصوص مشاغل خانگی و جایگاه آن در حوزه اقتصادی کشور بیان داشت  هر یک از اعضای کارگروه اشتغال در این مسیر نقش خودشان را با تعامل با جهاد دانشگاهی مشخص نمایند و هر چه سریعتر جهت استفاده از منابع امسال اقدامات عملی را انجام دهند.

همچنین متناسب با شرایط هر متقاضی یک جدول زمان بندی جهت اجرای موارد یاد شده در طرح تدوین شود .

در ادامه نیز سایر اعضای کارگروه به بیان نظرات خویش پرداختند.

در پایان مقرر شد جلسات تخصصی تر در این باره با حضور نمایندگان مطلع دستگاه ها انجام پذیرد تا نقش هر یک از دستگاه های حوزه اشتغال در این باب روشن شود.