اخبار

وبینار جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد ایران برگزار شد

تهران

۱۳۹۹/۱۱/۰۱

متن کامل خبر

وبینار جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد ایران برگزار شد
جهاد دانشگاهی به عنوان  قطب کسب وکار خانگی است
وبینار جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد ایران با حضور علاء الدین ازوجی مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهناز امامدادی رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی، دکتر محمد صادق بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ، سیروس دشتی معاون اشتغال و کار آفرینی و همه مدیران و کارشناسان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها، معاونان آموزشی و مدیران و کارشناسان اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در واحدهای جهاددانشگاهی استانها با محوریت : مروری بر وضعیت مشاغل خانگی جهان ، سهم مشاغل خانگی دربخش های اقتصادی کشور ، رویکرد سنتی و جدید در مشاغل خانگی ، حمایت رسمی از مشاغل خانگی وچالش های آن درایران ، آسیب ها ومشکلات مشاغل خانگی ایران و پیشنهاد هایی برای توسعه مشاغل خانگی در کشور روز سه شنبه 30 دی ماه در معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی برگزارشد .
بر اساس این گزارش ، خانم امامدادی با اشاره به اینکه سهم مشاغل خانگی از بودجه توسعه روستایی کم است گفت: سهم مشاغل خانگی از بخش توسعه روستایی و عشایر 10 درصد در نظر گرفته شده بود که تنها 600 میلیارد تومان یعنی 5 درصد محقق شده است.
وی با اشاره به اهمیت مشاغل خانگی افزود: باید سهم 10 درصدی مشاغل خانگی از بودجه 2500 میلیارد تومانی اشتغال روستایی عملیاتی شود تا این بخش بتواند جایگاه خود را در اقتصاد کشور کسب کند.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه نقش ادارات کار مهم است افزود: ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش مهمی در حمایت از مشاغل خانگی دارند و باید در سراسر کشور از این بخش حمایت کنند.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی بر اطلاع رسانی از فعالیت های توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در این زمینه همکاری ادارات تعاون و کار با جهاد دانشگاهی که این طرح در سطح ملی توسط آنها برگزار می شود بسیار مهم است.
وی به مزایای بهره مندی شاغلان حوزه مشاغل خانگی از صندوق بیمه اجتماعی اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی ها 91 درصد فعالان مشاغل خانگی و خرد امکان استفاده از صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را دارند. و بیشتر رشته های حوزه مشاغل خانگی شامل این بیمه می شوند.
وی با اشاره به اینکه نقش جهاد دانشگاهی در این حوزه مهم است گفت: از یکم بهمن ماه امکان ثبت نام و استفاده از مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر وجود دارد.
وی با همکاری با سازمان استاندارد اشاره کرد و گفت: در این زمینه بحث استاندارد سازی مشاغل خانگی مورد توجه است.
امامدادی با اشاره به لایحه توسعه مشاغل خرد و خانگی توسط  معاون اول رییس جمهور گفت: باید از این لایحه برای توسعه مشاغل خانگی استفاده کنیم. وی در این زمینه اشاره داشتند که ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از پیشنهادات جهاد دانشگاهی و مجریان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استانها استقبال می کند .
وی به معافیت مالیاتی اشاره کرد و گفت: براساس قانون مالیات بسیاری ازرشته های مشاغل خانگی معاف ازمالیات هستند، اما مشکل اصلی ما سازوکار های مالیات است به همین جهت ما به دنبال  یک سازوکار تسهیلگرانه آسان و امکان بهرمندی مشاغل خانگی از این حق قانونی فراهم شود . همچنین ازواحدهای جهاد دانشگاهی خواستار راهکارهای  برای این منظور هستیم .
امامدادی با اشاره به اینکه فعالان حوزه مشاغل خانگی در زمینه مواد غذایی می توانند محصولات خود را بسته بندی کنند گفت: این امکان فراهم شده که فعالان رشته مواد غذایی  مشاغل خانگی در22 رشته خاصبتوانند محصولات را به شرط رعایت موارد فنی بسته بندی کنند. البته درکلانشهرها در یک محدوه خاصی است ولی درشهرستانهای کوچکتر درکل استان این امکان وجود دارد .
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی همچنین گفت: نقشه مشاغل خانگی کشور نیز تهیه می شود و امیدواریم این کار زود انجام شود.
نقش مشاغل خانگی در اقتصاد کشور می تواند افزایش یابد.  
در ادامه این نشست علاء الدین ازوجی مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار نیز در این وبینار گفت: در دنیا مشاغل خانگی مهم است اما در ایران مشاغل خانگی خیلی پر رنگ نیست و متوسط به پایین قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه  در کشورهای توسعه یافته  مشاغل خانگی از جایگاه بالایی برخوردار است؛ افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا تعداد شغل های ایجاد شده در این حوزه در دنیا بیش از دو و نیم  براب یعنی از 100میلیون نفر به  260میلیون نفر رسیده است.
ازوجی گفت: بیش از ۹ تا ۱2 درصد شاغلین در کشورهای توسعه یافته از جمله استرالیا، آمریکا و انگلیس را کسب و کارهای خانگی تشکیل می دهند در حالی که این سهم در کشورهای در حال توسعه 4 تا 5 درصد است.
وی با بیان اینکه در کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل وجود نیروی کار ارزان ، اشتراک گذاری تجربیات کسب و کارهای خانگی یکی از الزامات در این حوزه است افزود:  استفاده از ظرفیت‌های مشاغل خانگی یکی از راهبردهای مهم در این کشورها محسوب می‌شود.
ازوجی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی در کشور های توسعه یافته و یا کشورهای متصل شده به این کشورها وضعیت بهتری دارند افزود: در این کشورها انعطاف پذیری در بازارکار بیشتر است و به زنان بیشتر توجه می شود.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال افزود:  در کشورهای توسعه یافته نوع کسب و کارهای شاغلین در حوزه مشاغل خانگی ، به  شیوه های نوین گرایش دارد .
وی تصریح کرد: مشاغل خانگی در این کشورها با ارزش افزوده بالا و با انعقاد قرارداد بین واحدهای تولیدی بزرگ و متوسط، خدمات خود را از منزل ارائه می‌کنند.
سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار درباره نقش مشاغل خانگی در اقتصاد افزود: شرکت های بزرگ باید از مشاغل خانگی حمایت نمایند چرا که این موضوع در کشورهای دنیا مهم است.
دکتر ازوجی با اشاره به اینکه مشاغل سنتی باید به نو تبدیل شود افزود: اتصال به بازار، همراه سازی توسعه کسب و کارهای خانگی،  به اشتراک گذاری تجربیات کسب و کارهای خانگی،  گسترش مراکز مشاوره‌ای و کارآفرینی در این حوزه و تعیین نهادهای مالی و بانکی مشخص از مهمترین راهکارها برای توسعه حوزه کسب و کار های خانگی محسوب می‌شود.
وی افزود: فعالان مشاغل خانگی فقط زنان نیستند بلکه مردان هم نقش مهمی دارند و در کشورهای توسعه یافته مردان نقش مهمتری دارند.
ازوجی به توسعه زیرساخت ها اشاره کرد و گفت: باید از فناوری اطلاعات ( IT) برای توسعه مشاغل خانگی استفاده کنیم و این موضوع هم در کشورهای توسعه یافته مهم است.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه مشاغل خانگی می تواند درآمد بالایی داشته باشد، افزود: مشاغل خانگی به اقتصاد کشور ها کمک می کند و می تواند به بازارکار نیز کمک کند. در دنیا و بویژه کشورهای توسعه یافته سهم شاغلان مشاغل خانگی هم برای مردان و هم برای زنان یک نسبت متوازن است ولی در ایران 80 درصد مختص زنان می باشد.
وی افزود: هم اکنون سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور 2/5 درصد است، اگر همانند کشور های توسعه یافته این نسبت به 10 درصد افزایش پیدا کند می تواند 2/5 میلیون نفر اشتغال رایی داشته باشد.
وی به توسعه زیرساخت ها اشاره کرد و افزود: باید برای توسعه زیرساخت مشاغل خانگی بیش از گذشته همت کنیم.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، همچنین به آسیب های مشاغل خانگی در ایران اشاره کرد وگفت : محدودیت دراستیفای حقوق اجتماعی و امنیت اقتصادی ، عدم انسجام سیاستی برای کسب وکارهای خانگی ، نادیده گرفته شدن شاغلین غیر رسمی ازحمایت های رسمی دولت به خصوص زنان ، وجه شبه انحصاردرخرید محصولات کسب وکار های خانگی ، شناخت ناکافی بازار محصولات خانگی ، گرایش بسیار پایین نظام اداری و اجرایی درمشاغل نوین خانگی ، ضعف درشکل گیری و توسعه نهادهای تسهیل کننده کسب وکار خانگی ، ضعف در نظام حقوقی و جبران دستمزد کسب وکار خانگی ، تئوری تغییر (toc)  درپیاده سازی کسب وکار مشاغل خانگی ، ضعف درنظام مشارکتی و تعاونی در توسعه کسب وکار های خانگی ازمهمترین آسیب ها محسوب می شود .
در پایان سیروس دشتی ضمن جمع بندی مباحث وبینار اظهار داشتند که با رصد مجموعه اقدامات در حال انجام در زمینه مشاغل خانگی و یافته های این وبینار و اقدامات ساختاری از جمله لایحه تهیه شده برای کسب و کارهای خرد و خانگی، استاندارد سازی مشاغل خانگی و همچنین اقبال عمومی و بویژه دانش آموختگان به این حوزه کسب و کارهای خانگی روند رو به  توسعه ای را دنبال می کند.
وی افزود جهاددانشگاهی بعنوان یک نهاد توسعه ای با تکیه بر توانمندیهای خود و هم افزایی و استفاده از همه ظرفیتهای موجود در کشور برنامه های مشخصی برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دست اجرا دارد و برای ارتقأ دانش نظری و کاربردی همه دست اندرکاران ستادی و اجرایی طرح در صدد اجرای دوره ها و وبینار های  آموزشی با تاکید بر به اشتراک گذاری تجارب مجریان طرح در استانها است که این وبینار اولین نشست از سلسله وبینار های آموزشی است و تلاش می شود که در هر هفته یک وبینار آموزشی در موضوعات مختلف مرتبط با کسب و کارهای خانگی برگزار شود.