اخبار

شتاب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

هرمزگان

۱۳۹۹/۱۱/۰۴

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هرمزگان؛ علی الهیاری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان (دیروز 29 دی ماه) در نشستی با سرپرست جهاد دانشگاهی استان، اظهار کرد:  رویکرد ما در کمیته امداد، کار عملی و اجرایی است و به دنبال آمارسازی و عکس گرفتن نیز نیستیم. اگر کمیته امداد و سایر نهادها ازجمله جهاد دانشگاهی همسو شوند، کارها خیلی بهتر پیش می‌رود، ازاین‌رو علاقه‌مند هستیم در سال آینده کل منابع اشتغال خود را در مسیر همکاری با جهاد دانشگاهی قرار دهیم.

وی افزود: خوب است که جهاد دانشگاهی درزمینهٔ صنایع استان هرمزگان نیازسنجی‌های لازم را درزمینهٔ اشتغال و نیروی انسانی موردنیاز آن‌ها انجام داده و قراردادی آموزشی جهت مهارت‌آموزی و آماده‌سازی نیروی کار برای آن‌ها منعقد کند. در این صورت ما نیز می‌توانیم قراردادی با جهاد دانشگاهی در جهت آموزش مددجویان منعقد کنیم و به ازای هر مددجو تا سقف ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵ میلیون تومان وام اختصاص دهیم تا مهارت‌آموزی آنان منجر به اشتغال شود.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان تصریح کرد: برای تشویق جهاد دانشگاهی و کارگاه‌ها و صنایع کوچک در ارتباط با آن نیز می‌توانیم به ازای هر فرد مشغول به کار شده ۵۰۰ هزار تومان به جهاد دانشگاهی اختصاص دهیم و تا دو سال حق بیمه مددجویان خود را پرداخت کنیم و یا به ازای هر مددجو تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به آن کارگاه‌ها ارائه دهیم. همچنین اگر ۱۰۰ درصد اطمینان پیدا کنیم مددجوی ما مشغول به کار می‌شود می‌توانیم در قالب مصوبه‌ای خاص مبالغ بالاتری برای کلاس‌های آموزشی در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه صنایع و بنادر استان هرمزگان می‌توانند تا سال‌ها جور اشتغال کشور را بکشند و اگر جوانان استان ماهر نشوند از این غافله عقب می‌مانند، افزود: ما ذیل معاونت اشتغال، اداره طرح اشتغال را داشتیم که اکنون به اداره راهبری شغلی تغییر یافته و در ذیل آن بحث رویدادهای کارآفرینی و استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق افتاده و ما تا حدودی از غافله عقب هستیم. برای ورود به این عرصه به همکاری با جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری فکر کردیم و با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز برگزاری رویدادها را اخذ کردیم تا بر اساس چارچوب‌ها و استانداردهای تعیین‌شده، رویدادهای استارتاپی در این موضوعات را برگزار کنیم.

الهیاری همچنین در خصوص همکاری با جهاد دانشگاهی در زمینهٔ تدوین سند کاهش فقر، اظهار کرد: تدوین سند فقر ایده خوبی است اما اجرایی کردن آن از اختیارات کمیته امداد خارج است. پیشنهاد می‌کنم همکاری ما در زمینهٔ تدوین و تصویب سندهای راهبردی در زمینه‌هایی باشد که کمیته امداد در اجرایی کردن آن‌ها اختیار و اراده اجرایی داشته باشد. برای مثال سند توسعه مشارکت‌های مردمی و سند پایداری مشاغل خرد، از اسنادی هستند که ما می‌توانیم پای اجرایی شدن آن‌ها بایستیم.

دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی ضریب اشتغال بالایی دارد

سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این نشست اظهار کرد: در خصوص طرح مشاغل خانگی، بعد از جلساتی که در کمیته راهبری طرح با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان داشتیم، طرح تا مقطعی به‌کندی پیش می‌رفت اما با پای‌کار آمدن سایر نهادهایی چون کمیته امداد، صنعت و معدن و میراث فرهنگی کار ما شتاب گرفت، اداره کار نیز به‌عنوان کارفرما درزمینهٔ اجرا کمک‌های خوبی به جهاد دانشگاهی ارائه کرد.

محمد دل‌پسند افزود: خوشبختانه در بخش ثبت‌نام متقاضیان و فاز تحقیقاتی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تاکنون موفق بوده‌ایم و در فاز ثبت‌نام جایگاه اول را در بین استان‌های کشور کسب کرده‌ایم. من نیز معتقد به عمل‌گرایی هستم و نیز معتقدم که برای اجرایی کردن طرح‌ها باید منیت‌ها را کنار گذاشته و همه نهادها دست‌به‌دست همه داده و پای‌کار بیاییم. جایگاهی که در فاز ثبت‌نام و تحقیقات این طرح داشته‌ایم مهم نیست بلکه مهم این است، تعهدی که برای رساندن ۲ هزار و ۳۰۰ نفر و خانواده‌هایشان به اشتغال پایدار، متقبل شده‌ایم، محقق شود و در این صورت است که می‌توانیم بگوییم موفق شده‌ایم.

دل‌پسند با تأکید بر اینکه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی ضریب اشتغال بالایی دارد، افزود: نگاه ما این است که اگر با همکاری بخش صنعت، کار آموزش و مهارت‌آموزی را به‌درستی انجام دهیم می‌توانیم بخشی از مشکل کارجویان بدون مهارت را حل کنیم. در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز به سمت بازنگری رشته‌ها حرکت می‌کنیم و در این زمینه قول‌های خوبی از مرکز علمی کاربردی گرفته‌ایم. در تلاش هستیم به سمت رشته‌های صنعتی پیش رویم تا بتوانیم نیاز صنایع استان را درزمینهٔ نیروی انسانی دارای مهارت برطرف کنیم. این رویکرد برای مددجویان کمیته امداد نیز می‌تواند یک فرصت باشد و باید بررسی کنیم که چطور می‌توانیم با هم در این مسیر هم‌افزایی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: صنایع هرمزگان به‌ویژه در شرق استان رو به توسعه هستند و جذب نیرو به روشی که در برخی شهرهای صنعتی ازجمله عسلویه وجود دارد، معضلات اجتماعی بسیاری را در این مناطق به وجود می‌آورد، درحالی‌که وقتی صنعتی وارد منطقه‌ای شده و نیروهایش از منطقه تأمین شود آن مشکلات اتفاق نمی‌افتد.

جهاد دانشگاهی؛ دستگاه تنفسی برای زنده ماندن ایده‌های نوآورانه

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این دیدار، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های مرکز رشد جهاد دانشگاهی، حرکت به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان است، درواقع خروجی و مرحله تولید و فروش مرکز نوآوری و مرکز رشد ما وارد پارک علم و فناوری شده و از آنجا راهی صنعت می‌شود. مرکز رشد جهاد دانشگاهی دستگاه تنفسی برای زنده ماندن ایده‌های نوآورانه است. این مرکز همچنین کار شرکت‌های دانش‌بنیان و مجوزهای خلاق را نیز انجام می‌دهد و هر امتیازی که شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دارند در مرکز رشد جهاد دانشگاهی نیز موجود است.

یاسی پور در خصوص همکاری با کمیته امداد در حوزه تدوین سندهای راهبردی، بیان کرد: سندنویسی خاصیت‌های مختلفی دارد، زمانی که سندی مکتوب شده و تأییدیه مقامات ذی‌ربط را می‌گیرد، می‌توان برای پیشبرد کارها به آن استناد کرد. بسیاری از معضلات کشور ابتدا باید در قالب اسناد راهبردی مکتوب شود تا در اولویت‌های کاری ادارات مربوطه قرار بگیرد چراکه بدون نقشه راه، عمل‌گرایی اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام