اخبار

فرآیند ساختاری متولیان اشتغال مهمترین مشکل مشاغل خانگی در کهگیلویه و بویراحمد

كهگيلويه وبويراحمد

۱۳۹۹/۱۱/۰۵

متن کامل خبر

فرآیند ساختاری متولیان اشتغال مهمترین مشکل مشاغل خانگی در کهگیلویه و بویراحمد
ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد قائم مقام کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین مشکل توسعه مشاغل خانگی در استان فرایند ساختاری دستگاه‌های متولی اشتغال است.

" علی اصغر قلی پور" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: مهمترین عامل در جهت رشد و ارتقای هر جامعه ای در زمینه های مختلف از جمله توسعه مشاغل خانگی، آموزش‌های مداوم، پیوسته و با کیفیت است، همچنین آموزش های کسب و کار و کارآفرینی، آموزش های مبتنی بر مشاوره‌های شغلی و شناسانیدن در توانمندی های شخص می تواند دز توسعه مشاغل خانگی موثر باشد.
وی تصریح کرد: قوانین قدیمی زیادی وجود دارد که بالغ بر ۶۰ درصد از این قوانین تنها باعث افزایش هزینه های سربار و اضافی بدون هیچ اثر بخشی بر دوش ملت و دولت شده است که در صورت حذف قوانین اضافی در بخش مشاغل خانگی، رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالصی داخلی را در پی خواهد داشت.
قائم مقام کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: جهت حمایت از مشاغل خانگی در استان کهگیلویه و بویراحمد توجه به بازاریابی و فروش محصولات، ایجاد شبکه کسب و کار، حمایت از پشتیبان ها، آموزش و توانمندسازی و اعطای تسهیلات دارای اهمیت زیادی است.
قلی پور تاکید کرد: صنایع دستی، فرش دستباف و مجموعه زیر گروه کشاورزی مهمترین فرصت ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
وی ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی، فرش دستباف و صنایع دستی، گیاهان دارویی و صنایع کوچک در قالب کسب و کارهای خانگی قرار می‌گیرند که ظرفیت توسعه بازار در سطح ملی و منطقه‌ای را دارند.
قائم مقام کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: توانایی نداشتن در فروش و کسب سود، توانایی نداشتن کارشناسان مسئول کسب و کار و اشتغال در تبیین و ارائه مشاوره های شغلی و کسب و کار، توجه نداشتن به الزامات توسعه مشاغل خانگی توسط کارشناسان و دستگاه‌های متولی و همراهی و همکاری نکردن دستگاه‌های متولی اشتغال از مجریان و راهبران از جمله نقاط ضعف متقاضیان راه اندازی کسب و کار خانگی هستند.
قلی پور تصریح کرد: مهمترین مشکل توسعه مشاغل خانگی در استان فرایند ساختاری دستگاه‌های متولی اشتغال است، اجرای یک کسب و کار خانگی که مستلزم بیشتر از یک هفته زمان نمی باشد در حال حاضر تا یک سال هم به طول می انجامد که این مسئله سمی زهرآگین در توسعه مشاغل خانگی در استان است.
وی اظهار کرد: اجرای مطلوب هر پروژه ای مستلزم انجام پژوهش و مطالعه است که باید نتیجه پژوهش ها به مسئله تعمیم داده شود تا در توسعه مشاغل خانگی موثر واقع شود و اساس موفقیت طرح مشاغل خانگی مطالعات است.
قائم مقام کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هر رشته دانشگاهی زمینه راه اندازی کسب و کار مرتبط با خود را دارد البته باید در این رابطه آسیب شناسی فضای کسب و کار موجود کشور انجام شود.
قلی پور خاطرنشان کرد: صنایع دستی و فرش، گیاهان دارویی، مواد غذایی، زیر گروه های کشاورزی و طیور مشاغل خانگی مناسب زنان با توجه به فرهنگ استان هستند.