اخبار

جلسه شورای راهبردی طرح توسعه مشاغل خانگی

گيلان

۱۳۹۹/۱۱/۱۱

متن کامل خبر

ضرورت هم افزایی دستگاه ها برای توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در گیلان
در حاشیه افتتاح دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جلسه شورای راهبردی با حضور جناب آقای فرزام صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان، جناب دکتر جمالزاد، رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان و جناب آقای مهندس هاشمی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان گیلان برگزار گردید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یکی از روش های ایجاد اشتغال در استان است گفت: پیوند دستگاه های متولی و هم افزایی برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان گیلان از ضرورت هاست.
آرش فرزام صفت امروز در جلسه توجیهی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که با حضور مسئولان سازمان جهاددانشگاهی و روسای دستگاه های متولی در استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: جلسه امروز در راستای پیوند دستگاه های متولی و هم افزایی برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان گیلان برگزار شد.  
وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یکی از روش های ایجاد اشتغال در استان است، افزود: نقش مشاغل خانگی در توسعه استان نقشی اثرگذار است و می توان گفت مشاغل خانگی مکمل صنایع کوچک و بزرگ در توسعه استان محسوب می شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان با اشاره به روند مطلوب اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در گیلان توسط جهاددانشگاهی تصریح کرد: سازمان جهاددانشگاهی گیلان به عنوان مجری اجرای این طرح، شناسایی مشاغل خانگی، آموزش، ارتباط با پیشران های ملی و ... را در دستور کار قرار داده است.
فرزام صفت، آموزش، توانمندسازی، پرداخت تسهیلات به افراد پشتیبان در مشاغل خانگی، طراحی سامانه فروش کالا در استان و ... را از اقدامات انجام شده در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان برشمرد و بر ایجاد سامانه های فروش آنلاین و ایجاد بازارچه های فروش تاکید کرد.
وی با اشاره به ۱۶ رسته اولویت دار در توسعه مشاغل خانگی در گیلان افزود: حصیر بافی، فرش، گلیم، چرم دوزی، شالبافی، رشتی دوزی، چادرشب بافی، عروسک بافی، پرورش گیاهان زراعی، پرورش گل وگیاه، دوزندگی، لباس محلی، دوخت کالای خواب، سفال کاری، معرق و بافنده سنتی از رسته های گیلان است.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی موجب بهبود فرهنگ کار خواهد شد
دکتر فریبرز جمالزاد رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان نیز در ادامه با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی، اظهار کرد: مخاطبین این طرح بانوان سرپرست خانوار و مشاغل خرد هستند.
جمالزاد با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی آسیب‌های اجتماعی خانواده را کاهش می‌دهد، بیان کرد: امروزه بنیان خانواده با مشکلاتی مواجه است که اشتغال خانگی و درآمدزایی می‌تواند به بخشی از این مشکلات خاتمه دهد.
میر مسلم رهبر هاشمی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان گیلان نیز در این نشست ضمن تشریح فرایند طرح و میزان پیشرفت کار شناسایی مزیت ها و آموزش ها و مشاوره به متقاضیان طرح خواستار همراهی و هم افزایی کلیه دستگاه های متولی صدور مجوز مشاغل خانگی و سایر دستگاه های متولی و مشارکت بخش خصوصی جهت توانمندساری بازار بالقوه استانی و اتصال به بازار مای در بستر INHB شد.
وی افزود: این مدل نوین می تواند نقش به سزایی در ایجاد بانک اطلاعاتی شاغلین دارای پروانه و فعال مستقل و همچنین افراد دیگری شود که دارای قابلیت تولید، توزیع و خدمات هستند و در اتصال به بازار در قالب زنجیره ارزش و به صورت عمودی و افقی به خلق ارزش و نهایت تولید ثروت منجر شود.