اخبار

نشست توجیهی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اتاق اصناف اهواز

خوزستان

۱۳۹۹/۱۱/۱۵

متن کامل خبر

نشست توجیهی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان خوزستان با حضور مدیران اجرایی طرح و اعضای اتاق اصناف اهواز در محل این اتاق برگزار شد.


به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، در ابتدای این نشست محمدامین صالحی نژاد معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خوزستان ضمن تشریح طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: این طرح یک طرح کشوری است که با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسط سازمان جهاد دانشگاهی در سراسر کشور در حال اجرا است؛ طرح از شهریورماه سال جاری آغاز شده و سهمیه‌ای که برای خوزستان در این طرح در نظر گرفته شده ۲۵۰۰ نفر است.


وی افزود: بنابراین لازم است از سوی ادارات دولتی و اصناف همکاری‌هایی صورت بگیرد تا بتوانیم با کمک آن‌ها مرحله جذب متقاضی، شناسایی پیشران‌ها و اتصال متقاضیان به آن‌ها را پیش ببریم.


در ادامه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی خوزستان با بیان اشاره به اقداماتی که در مراحل مختلف طرح قرار است انجام شود و نیاز به همکاری و مشارکت اتحادیه‌‌های صنفی و اتاق اصناف، اظهار کرد: در قالب این طرح متقاضیان مشاغل خانگی (تولیدکنندگان خرد) را به تولیدکنندگان بزرگ و موفق وصل می‌کنیم. همچنین با آموزش‌ها و مشاوره‌هایی که ارایه می‌دهیم به گسترش بازار کسب و کار تولیدکنندگان بزرگ کمک می‌کنیم که از جمله این آموزش‌ها می‌توان به بحث برندسازی، استانداردسازی و خلق ایده و موارد مشابه اشاره کرد.


وی ادامه داد: همچنین بستری برای آن‌ها فراهم می‌کنیم که بتوانند در فضای مجازی فروش داشته باشند.در این راستا چهار «مکان بازار» داریم که در واقع جهاد دانشگاهی با این شرکت‌ها قرارداد منعقد کرده است تا تمام افرادی که در این طرح در سراسر کشور فعالیت می‌کنند در این مکان بازارها، فروشگاه اینترنتی داشته باشند و بتوانند محصولات خود را از طریق این فروشگاه‌ها هم درداخل کشور و هم خارج کشور به فروش برسانند.


تقی نژاد با بیان اینکه مشابه همین طرح برای زنان سرپرست خانوار استان در حال اجرا است، اظهار کرد: در قالب طرح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» برای 420 زن سرپرست خانوار در استان خوزستان شغل خانگی ایجاد می‌شود. در واقع در قالب این طرح‌ها، غیر از بده بستان‌ها و فروش‌هایی که صورت می‌گیرد، یک شبکه ایجاد می‌شود.


وی با بیان اینکه کاهش جزیره‌ای کار کردن بین تولیدکنندگان و تبدیل رقابت آن‌ها به رقابتی سالم از اهداف طرح‌ ملی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار است، ادامه داد: در کل، در این مسیر با شکل‌گیری یکسری ارتباطات بین تولیدکنندگان و با همکاری با یکدیگر، به منافع مشترک خود می‌رسند. به عنوان مثال قدرت چانه زنی آن‌ها افزایش می‌یابد و یک همکاری و اتحادی بین آن‌ها شکل می‌گیرد.


در ادامه نشست ابوالقاسم کوره چینی، دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز بیان کرد: از آنجایی که قانونگذار پیش‌بینی کرده که اگر اتحادیه‌ها نتوانند خودگردانی کنند می‌توان آن‌ها را با یکدیگر ادغام کرد تا توانشان افزایش یابد و بتوانند به افراد تحت پوشش خود خدمات‌رسانی کنند. بنابراین با توجه به این ادغام‌های صورت گرفته، در گذشته تعداد اتحادیه‌های صنفی در اتاق اصناف اهواز 70 اتحادیه بوده است اما در حال حاضر تعداد 55 اتحادیه صنفی در اهواز فعالیت می‌کنند.


وی افزود: در مجموع در استان خوزستان براساس آخرین آمار (تا پایان سال 98) حدود ۱۲۶هزار واحد صنفی اعم از تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی داریم. براساس برآوردهای صورت گرفته، حدود ۲۰ درصد واحدهای صنفی در کشور از نوع تولیدی هستند که دراستان خوزستان هم تقریبا همین درصد است.


کوره چینی با اشاره به دیگر فعالیت‌های اصناف عنوان کرد: اصناف استان در حوزه صادرات فعالیت آنچنانی ندارند اما ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد. قانونگذار پیش‌بینی کرده که اصناف می‌توانند اتحادیه صادراتی هم داشته باشند با این وجود چندان روی این موضوع سرمایه‌گذاری نشده است. در این راستا لازم است اصنافی که توانمندی صادراتی دارند شناسایی و ساماندهی شوند.


وی ادامه داد: صادرات استان به ۱۵ کشور انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کشورهای عراق، امارات، افغانستان و چین اشاره کرد. در حوزه صادرات ظرفیت بسیار خوبی در کشور عراق وجود دارد که در بحث مشاغل خانگی نیز می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. با توجه به اشتراکات مختلف و تمایل عراقی‌ها به استفاده از کالای ایرانی، هنوز آنگونه که باید از ظرفیت صادراتی استفاده نکرده‌ایم.


دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز با تاکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای بازار اصناف و مشاغل خانگی گفت: سایتی به نام «ایرانیان اصناف» وجود دارد و کل اصناف کشور که دارای پروانه کسب هستند در این سایت ثبت نام کرده‌اند. بر اساس آمار موجود، حدود سه میلیون واحد صنفی مجوزدار در کل کشور فعالیت می‌کنند و تقریبا حدود یک میلیون واحد صنفی فاقد پروانه نیز داریم.


طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای 54 هزار و 300 نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاددانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت 2500 نفر مجری این طرح در استان است.