اخبار

نیاز مبرم برخی نقشه‌های فرش به اصلاح

زنجان

۱۳۹۹/۱۱/۱۵

متن کامل خبر

یک فعال حوزه فرش گفت: در حال حاضر برخی نقشه‌های فرش که بافته می‌شود، نیاز به اصلاح دارد.

ناصر حسین‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلاتی که در حال حاضر در زمینه تولید و فروش فرش در کشور وجود دارد، اظهار کرد: هماهنگ نبودن بافنده با بازار یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر گریبان‌گیر هنر - صنعت فرش در زنجان شده است.

وی افزود: برای مثال، بافنده‌ای در ابتدای امر برای کاهش هزینه‌های خود نقشه‌ای را از بازار تهیه می‌کند ولی دقت نمی‌کند که بازار چه رنگی را می‌پذیرد و یا ذائقه بازار چیست. ذائقه بازار کشورهای عربی با کشورهای اروپایی و آمریکایی با یکدیگر متفاوت است و همین آشنا نبودن به بازار سبب می‌شود که تولیدات بافنده مشتری نداشته باشد.

این فعال حوزه فرش ادامه می‌دهد: متاسفانه اتحادیه فرشبافان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و یا سازمان‌های حمایتی که از فرش در راستای اشتغالزایی استفاده می‌کنند، اقدامی در زمینه ایجاد هماهنگی بین تولیدات بافنده و ذائقه بازار انجام نمی‌دهند و شناخته نشدن متولی واحد برای این هنر - صنعت، سبب تشدید مشکلات این‌چنینی می‌شود.

حسین‌خانی با اشاره به طراحی نقشه‌های فرش، تصریح کرد: در استان زنجان نقشه‌های قلتوق، بیدگینه و دهجلال ثبت جهانی شده است. در حال حاضر برخی نقشه‌ها را می‌توان اصلاح هندسی کرد، به طوری که در برخی فرش‌ها شاهد آن هستیم که گل گوشه وجود ندارد و یا بافته‌ها قرینه نیست که سبب می‌شود کیفیت بافت و حتی نقشه کاهش یابد.

وی شکارگاه را یکی از نقشه‌هایی دانست که بافت و رنگ‌بندی سختی دارد و عنوان کرد: برای اصلاح ساختار نقشه اقدام کرد و حتی اتحادیه فرش‌بافان زنجان هزینه‌ای را صرف این کار کرد ولی به جای استفاده از نیروهای بومی، از طراحان تبریزی استفاده کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید جوانان وارد حوزه طراحی فرش شوند؛ چراکه آنان با توجه به نگرشی که دارند، می‌توانند نقشه‌های جدیدتری را طراحی کنند، نقشه‌هایی که در آینده نیز مورد توجه و ذائقه بازار باشد، زیرا آینده متعلق به جوانان است