اخبار

استاندار چهارمحال و بختیاری : جهاددانشگاهی با شبکه‌سازی اقدام به ایجاد اشتغال کرده است

چهارمحال وبختيارئ

۱۳۹۷/۱۰/۱۷

متن کامل خبر

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: جهاددانشگاهی در اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با شبکه‌سازی ، آموزش ، اتصال به بازار و بکارگیری پشتیبا‌ن‌ها اقدام به ایجاد اشتغال کرده است.


به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، اقبال عباسی ۱۵ دی͏ماه در کارگروه تخصصی اشتغال استان، اظهار کرد: در مجموع عملکرد بانک͏ها و دستگاه͏های اجرایی در پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری قابل تقدیر است.


وی افزود: جلسه͏ای در خصوص اینکه برخی پروژه͏های بخش کشاورزی با ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل سرمایه در گردش نمی͏توانند افتتاح شوند، در دستورکار برای پیگیری قرار گیرد.


استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با شبکه͏سازی ، آموزش ، اتصال به بازار و بکارگیری پشتیبان͏͏ها اقدام به ایجاد اشتغال کرده اما برخی دستگاه͏های استان متقاضی را به بانک͏های عامل می͏فرستد که ممکن است سیاست͏گذاری در سطح کلان اشکال داشته باشد و باید تغییر کند لذا بایستی از وجود جوانان تحصیلکرده و NGOها بهره برد و از آنان به عنوان پشتیبان استفاده کرده و از این پشتیبان͏ها حمایت شود.


عباسی ادامه داد: اکنون جهاددانشگاهی پشتیبان͏ها را شناسایی کرده و متقاضی حضور آنان در جلسات اشتغال فرمانداری͏ها است و لذا فرمانداران بایستی اسامی پشتیبان͏ها را از جهاد دانشگاهی گرفته و مشکلات این قشر را حل کنند تا این افراد بتوانند برای افرد دیگر شغل ایجاد کنند.


وی با گلایه از اینکه این روزها آمار بیکاری استان در فضای مجازی مورد بحث است، افزود: برخی معتقد هستند این آمار ساختگی است اما چرا نباید این اعداد درست باشد و چرا زیر سوال برده می͏شود؟ پس لازم است با اطلاع رسانی به موقع این موارد شفاف بیان شود.


عباسی با بیان اینکه فضای مجازی افکار عمومی را می͏سازد، اظهار کرد: روابط عمومی͏ها بایبستی فضای مجازی و افکار عمومی را رصد کرده و به موقع شفاف͏سازی کنند.


وی بیان کرد: جهاددانشگاهی و جهاد کشاورزی استان در خصوص اجرای طرح اشتغال، یک نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کنند.


طهمورث الیاسی رییس سازمان برنامه͏ریزی و مدیریت استان  نیز گفت: تلاش͏های مطلوبی توسط جهاد دانشگاهی و سایر دستگاهها در حوزه اشتغال صورت گرفته و این امر مورد تاکید دولت ست.


وی افزود: اجرای طرح مشاغل خانگی در استان نیازمند اهتمام تمام دستگاه͏های اجرایی با هماهنگی با اداره͏ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است.


الیاسی اضافه کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان منابع استانی توزیع شده و منابع ملی در حوزه اشتغال را به تفکیک مشخص کرده و به صورت نسبت و درصد ارائه کند.


وی گفت: طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی انجام شده که به حل مشکلات کمک می͏کند.


الیاسی با تاکید بر اینکه بایستی به آمارهای رسمی اکتفا شود، بیان کرد: در فصل پاییز سال گذشته آمار بیکاری استان ۲۱.۲ درصد بوده و اکنون به ۱۷ درصد رسیده که ۴.۲ درصد کاهش داشته است.


وی بیان کرد: تعداد پروژه͏های بخش کشاورزی با ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی که به دلیل سرمایه در گردش نمی͏توانند افتتاح شوند، احصا شود تا بانک͏های عامل مساعدت لازم را داشته باشند.


 سیروس رضایی نیز در این مراسم ، با اشاره به اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: هدف این طرح پایلوت ، ایجاد توسعه و پایداری مشاغل خانگی بوده که با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توسط جهاد دانشگاهی در ۹ استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است که اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان به عنوان ناظر طرح همکاری مطلوبی برای اجرای هرچه بهتر طرح با مجری داشته است.


وی افزود: در این طرح جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیل گر نقش مداخله͏ای و توسعه͏ای در ایجاد، توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی را ایفا می͏کند که ازویژگی͏های بارز این طرح کمرنگ شدن نقش تسهیلات در ایجاد اشتغال از طریق به کار بردن حلقه͏های مهم و تاثیرگذار دیگر مانند توانمندسازی و آموزش، شبکه͏سازی و اهمیت به اتصال به بازار می͏توان نام برد.


رضایی در ادامه عنوان کرد: زیر ساخت͏های مطلوبی چه در سطح ملی  و و چه در سطح استانی برای هدایت متقاضیان پیش͏بینی شده است که از جمله این زیر ساخت͏ها می͏توان به سامانه ویژه این طرح اشاره کرد که توسط جهادگران جهاددانشگاهی طراحی شده و امکان ثبت͏نام متقاضی انتخاب شغل مناسب، آموزش، بازاریابی و فروش محصول را برای متقاضی فراهم می͏کند.


سرپرست جهاد دانشگاهی استان تاکید کرد: در فاز نخست، مزیت͏ها از روش علمی و مشاهده میدانی شناسایی و پس از تایید بر روی سامانه قرار گرفت و فراخوان عمومی برای ثبت͏نام متقاضیان در سامانه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی صورت گرفت که بیش از ۲۰۰۰ متقاضی در این سامانه ثبت نام کردند و در فاز دوم نیز با تک͏تک متقاضیان تماس تلفنی به منظور تشریح طرح، ارزیابی اولیه و بررسی اطلاعات شخصی وارد شده در سامانه، استعلامات مورد نیاز، نشست͏های توجیهی و مشاوره شغلی، کارگاه عمومی و دوره͏های آموزشی تخصصی برای علاقه͏مندان به صورت کاملا رایگان انجام شد.


وی ادامه داد: در فاز سوم طرح، برنامه͏ریزی و ایجاد زیرساخت اتصال به بازار محصولات تولیدی همزمان با آموزش متقاضیان انجام شده و در نهایت با ۴۰ پشتیبان برای همکاری در طرح در حوزه͏های مختلف فرش، نمد، میوه خشک و ... توافق شده است.


رضایی نگرش نادرست متقاضیان به مقوله ایجاد شغل که تحقق آن را تنها در تسهیلات و کمک مالی خلاصه می͏کنند، عدم استقبال برخی از متقاضیان از آموزش͏های تخصصی، پراکندگی متقاضیان در شهرستان͏های ۹ ͏گانه استان، عدم تمایل برخی پشتیبانان به دلیل ترس از ایجاد تعهد در تحت پوشش قرار دادن متقاضیان را برخی مشکلات اجرای طرح برشمرد.


سرپرست جهاد دانشگاهی استان بیان کرد: مهم͏ترین مشکل راه͏اندازی کسب و کارهای خانگی، اخذ مجوزها و استانداردهای خاص دستگاه͏های اجرایی و ارگان͏های نظارتی است لذا پیشنهاد می͏شود در مسیر اخذ مجوزهای مورد نیاز همکاری با متقاضیان صورت گیرد و تولیدکنندگان را نیز به برندسازی تشویق کرده و در این مسیر از آنان حمایت شود.


رضایی از مسوولان دستگاه͏های اجرایی و فرمانداران درخواست کرد که متقاضیان راه͏اندازی کسب و کارهای خانگی را به استفاده از شرح خدمات این طرح تشویق و ترغیب کرده و پشتیبانان موفق به ایجاد شبکه زنجیره ارزش مزیت͏های موجود را معرفی کنند.