اخبار

همکاری مشترک جهاد دانشگاهی و شهرداری همدان در راستای طرح ملی مشاغل خانگی

همدان

۱۳۹۹/۱۱/۱۶

متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی در همدان، دکتر علی کلانترنیا رئیس جهاد دانشگاهی همدان به همراه معاون آموزشی و مدیر واحد اشتغال این مجموعه با معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان دیدار و گفت و گو کرد.

کلانترنیا در این دیدار اظهار کرد: اشتغال یکی از مباحث مهم و پردغدغه در کشور است که در همین راستا  واحد اشتغال جهاد دانشگاهی همدان از سال های دور در این مجموعه شکل گرفته و متناسب با نیازهای روز جامعه مجری طرح ها و پروژه های مختلفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی یکی از طرح های ملی در حوزه اشتغال است گفت: این طرح با هدف اشتغال زایی برای 54 نفر در سطح کشور با کارفرمایی وزارت کار و مجری گری جهاد دانشگاهی در 31 استان در حال انجام و اجرا است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان با اشاره به اینکه سهم استان همدان در این طرح 2100 نفر است ادامه داد: در این طرح استان همدان در کنار استان های بزرگی همچون آذربایجان شرقی، اصفهان و ... قرار دارد که این نشان از وجود ظرفیت های خوب و خاص استان در حوزه مشاغل خانگی است.

کلانترنیا گفت: قالی بافی، مینا کاری، چرم دوزی از رشته ها و ظرفیت هایی است که شاید در بسیاری از نقاط کشور وجود داشته باشد اما در استان همدان از سابقه تاریخی بالایی برخوردار است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید موانع پیشروی کسب و کارهای خرد و خانگی از میان برداشته شود عنوان کرد: در صورت تحقق این مهم ما شاهد تولیداتی با هزینه کم و منسجم در سطح کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در سه فاز انجام می شود گفت: در فاز نخست ظرفیت های هر استان در حوزه مشاغل خانگی شناسایی می شود، فاز دوم نیز آموزش متقاضیان است که طی آن افراد توسط فرد پیشران(کارآفرین موفق) توانمند می شوند و در نهایت اتصال به بازار که فاز سوم طرح است اتفاق خواهد افتاد.

کلانترنیا با اشاره به اینکه هدف اصلی این طرح اتصال افراد به بازار کار است گفت: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به افراد کمک می شود تا بتوانند محصولات خود را از طریق سایت های ملی و بین المللی جهاد دانشگاهی همچون چیگل، کاربن، رابین و ... تبلیغ کرده و به فروش برسانند.

وی ضمن بیان ظرفیت های دیگر جهاد دانشگاهی گفت: مرکز کوتاه مدت این مجموعه در حوزه معاونت آموزشی با ارائه آموزش های تخصصی مهارت محور در رشته های نوینی همچون تکنسین داروخانه، دستیار دندانپزشک، تعمیرات مویابل و ... از مجموعه های پرمتقاضی جهاد دانشگاهی است.

کلانترنیا عنوان کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز با سه حوزه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و ایسپا (مرکز افکار سنجی) در کنار معاونت آموزشی و پژوهشی در حال پوشش اخبار استان در حوزه های مختلف است.

این مقام مسئول ضمن ابراز خرسندی از همکاری مشترک این دو مجموعه با یکدیگر گفت: شهرداری همدان با فعالیت های خوب خود در حوزه کسب و کار می تواند در کنار جهاد دانشگاهی گام های مهم و موثری در راستای ایجاد مشاغل پایدار بردارد.

در این دیدار روح الله وجدی معاون فرهنگی شهر داری همدان با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی یکی از سازمان های 11 گانه شهرداری است اظهار کرد: این مجموعه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه فرهنسگرا های شهرداری همگی تحت نظارت معاونت فرهنگی هستند گفت: «فرهنگسرای ولایت» یکی از فرهنسگراهای شهر همدان، است که در سال 97 با رویکرد اشتغال و کسب و کار به بهره برداری رسیده است.

وجدی گفت: آنچه برای این فرهنسگرا تعریف شده است فعالیت در حوزه کسب و کارهای خرد و خانگی و ایجاد زنجیره های اشتغال خانگی است که طی این چند سال برنامه های مختلفی در آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سوله هایی در سطح شهر برای توسعه بیشتر این فرهنگسرا در حال احداث است گفت: این مجموعه در حوزه کسب و کار به دنبال آموزش و تسهیل گری است.

معاون فرهنگی شهرداری همدان اشاره ای به واحد های فعال فرهنگسرای ولایت داشت و عنوان کرد: کلینیک کسب و کار با رویکرد ارائه مشاوره و فعالیت خوشه های مینا کاری و قالی بافی، واحد کاریابی، مدرسه کسب و کار و کتابخانه عمومی و تخصصی کسب و کار از بخش های مختلف این مجموعه است.

وی با اشاره به اینکه میناکاری  ازخوشه های فعال در این فرهنسگرا است گفت: برای فعالان حوزه مینا کاری، 7 کارگاه در نظر گرفته شده است که در آن مشغول به کار هستند، تعاونی میناکاری نیز به زودی راه اندازی خواهدشد.

وجدی با اشاره به اینکه برگزاری دوره های آموزشی چرم دوزی و قالی بافی نیز در این فرهنگسرا در حال انجام است گفت: همه اقدامات این مجموعه با پیوست های فرهنگی و ورزشی در حال انجام است که ساخت سوله های ورزشی و کتابخانه شاهدی بر این ادعا است.

وی گفت: این مجموعه در حال حاضر مجری طرح های مختلفی است که از این میان می توان به راه اندازی استودیو مجازی با تهیه کلیپ های سه دقیقه ای از کارافرین های موفق در راستای ایجاد انگیزه اشاره کرد.

وجدی گفت: این مجموعه افزودن خوشه های خیاطی، خشک کن های میوه و چند رشته دیگر خانگی را نیز در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع مهم روز، اشتغال زایی و راه اندازی کسب و کار برای جوانان است گفت: جهاد دانشگاهی با ظرفیت بالای خود در حوزه های مختلف و اقدامات خوب خود در حوزه مشاغل خانگی می تواند با همکاری شهرداری گام های موثری در این حوزه بردارد.