اخبار

فعال بودن بیش از ۷۰ رشته صنایع دستی در خوزستان/ دزفول شهر جهانی کپو می‌شود

خوزستان

۱۳۹۹/۱۱/۱۹

متن کامل خبر

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به اینکه در سال گذشته شهرستان دزفول به عنوان شهر ملی کپو ثبت شده است، گفت: قرارداد این شهرستان به عنوان شهر جهانی کپو منعقد شده است و در آینده‌ای نزدیک در شورای راهبردی صنایع دستی جهانی مطرح و مصوب خواهد شد.


به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، شکراله قاسمی اظهار کرد: در استان خوزستان به واسطه وجود اقوام مختلف بیش از ۷۰ رشته صنایع دستی در سطح استان فعال هستند که مهمترین رشته‌ها شامل کپو دزفول، احرامی شوشتر، حصیر شادگان، مینای صبی اهواز و بوریا رفیع می‌شوند.


وی افزود: به همین دلیل سال گذشته 4 پرونده ثبت ملی را جهت بررسی به وزارت ارسال کردیم که شهرستان دزفول به عنوان شهر ملی کپو و شهرستان اهواز به عنوان شهر ملی مینا صبی ثبت شدند و دو پرونده دیگر شامل بوریا رفیع و احرامی شوشتر به صورت مشروط ثبت ملی شدند که در آینده‌ای نزدیک این شهرها هم ثبت قطعی خواهند شد.


قاسمی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیمی از صنعتگران صنایع دستی در رشته کپوبافی، در شهرستان دزفول فعالیت دارند و در سال گذشته این شهرستان به عنوان شهر ملی کپو ثبت شد، قرارداد دزفول به عنوان شهر جهانی کپو منعقد شده است و در آینده‌ای نزدیک در شورای راهبردی صنایع دستی جهانی مطرح و مصوب خواهد شد.


وی عنوان کرد: در راستای تقویت زنجیره ارزش محصولات در سطح استان خوزستان با توجه به وضعیت فعلی ویروس کرونا در سطح کشور و نیاز به حمایت از صنعتگران از طریق اعطای کمک‌های بلاعوض، امسال توانستیم 244 میلیون تومان کمک بلاعوض به این صنعتگران داشته باشیم که 60 میلیون تومان از این رقم در حوزه شهری و 184 میلیون تومان در حوزه روستایی بوده است.


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان ادامه داد: همچنین در این راستا، اعطای تسهیلات کم‌بهره جهت کارگاه‌های خانگی و برگزاری نمایشگاه‌های مجازی می‌تواند به هنرمندان صنایع دستی استان کمک بزرگی باشد.


قاسمی، مهمترین ضعف متقاضیان مشاغل خانگی را کمبود سرمایه عنوان کرد و افزود: با تسهیلات اندکی می‌توان در این حوزه شغل ایجاد کرد اما قوانین دست و پاگیر بانک‌ها موجب کندی روند اشتغال در این حوزه می‌شوند. به عنوان مثال هر کدام از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مطرح می‌کنند که ضامن باید حقوق بگیر آن بانک باشد و متقاضیان با این شرط، کمتر می‌توانند موفق به اخذ وام شوند.


وی در پایان با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید، اظهار کرد: مشاغل خانگی می‌توانند نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی خانواده‌ها داشته باشند. پس می‌طلبد همه دستگاه‌های متولی که شامل 7 اداره کل در سطح استان هستند، جهت توسعه مشاغل خانگی فعالیت در خور توجه و بایسته‌ای داشته باشند.


طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.