اخبار

مهمترین فرصت ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در استان کهگیلویه وبویراحمد چیست؟

كهگيلويه وبويراحمد

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

متن کامل خبر

مهمترین فرصت ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در استان کهگیلویه وبویراحمد چیست؟

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرش دستبافت، صنایع دستی، تولیدات دامی، تولیدی صنعت و خدمات و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مهمترین فرصت‌ها و ظرفیت‌های مشاغل خانگی در این استان هستند.

نادیا صداقت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: عوامل موثر و پیچیدگی بروکراسی اداری بروکراسی شدید اداری به صورت که متقاضیان در پروسه داری از ادامه کار منصرف می شوند قوانین دست و پاگیر اداری نبود سازگار و متناسب برای تامین منابع مالی نداشتن دانش کافی در توسعه مشاغل خانگی استان موثر هستند.

وی اظهارکرد: وضعیت استان از نظر توسعه مشاغل خانگی مطلوب نیست، افزود: استان به دلیل داشتن وجود مراتع جنگل خاک حاصلخیز و بهای آب و هوا برخورداری از آب و هوای سردسیر و گرمسیری مناسب محیط و فرصت بی نظیری در جهت توسعه دامپروری و فعالیت کشاورزی ایجاد مزارع پرورش ماهیان آب شیرین می باشد، از طرف دیگر جاذبه‌های گردشگری طبیعی تاریخی و منحصر به فرد و بافت عشایری استان یکی دیگر از عوامل توسعه مشاغل خانگی در این استان بوده و در رسته‌های مختلف از جمله تولید و بسته بندی حبوبات سبزیجات باغداری صیفی جات دامپروری و طیور و فرآورده‌های لبنی در زمینه ایجاد توسعه مشاغل خانگی در استان فراهم شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات دست و پا گیر اداری منجر به انصراف متقاضیان از ادامه کار می‌شود. آموزش و توانمندسازی، ایجاد شبکه کسب و کار، اعطای تسهیلات، توجه به بازاریابی و فروش محصولات و حمایت از پشتیبانها جهت حمایت از توسعه مشاغل خانگی در استان از اهمیت زیادی برخوردارند.

صداقت تصریح کرد: فرش دستبافت، صنایع دستی، تولیدات دامی، تولیدی صنعت و خدمات و فعالیت های فرهنگی و هنری مهمترین فرصت ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند. فرش دستباف صنایع دستی امور تولیدات گیاهان دارویی و فراورده‌های دامی ظرفیت و زمینه توسعه بازار در سطح ملی و منطقه را دارند.

وی ادامه داد: بازاریابی ضعیف، تولید محصول غیراستاندارد و نداشتن برند، نداشتن آموزش آموزش‌های لازم در زمینه کسب و کار، نداشتن مهارت های حرفه ای و  نداشتن مهارت های فردی از جمله خلاقیت های شغلی و نبود بازار فروش محصولات از جمله نقاط ضعف متقاضیان راه اندازه کسب و کار خانگی است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بازاریابی، نداشتن برند، مواد اولیه مرغوب، آموزش‌های تخصصی، عدم توان مالی افراد در زمینه راه اندازی کسب و کار های جدید برای آموزش های مورد نیاز در خصوص راه اندازی کسب و کارهای خانگی، نبود بازار فروش محصولات در استان و بازاریابی مناسب، نبود مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در استان، توجه نداشتن به ارائه آموزش‌های تخصصی هدایت و راهنمایی زنان، وجود دلالان و واسطه‌ها در استان و عدم حمایت از محصولات مشاغل خانگی مهمترین مشکلات توسعه مشاغل خانگی در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند.

صداقت با بیان اینکه در صورتی که توسعه خوشه به درستی انجام گیرد و ذینفعان تعامل خوبی با هم داشته باشند می‌تواند در توسعه مشاغل خانگی در نقش بسزایی داشته باشد، تاکید کرد: با آماده کردن زیرساخت‌های مهم این طرح از جمله آموزش‌های تخصصی و فنی و حرفه‌ای، همکاری در پرداخت تسهیلات کم بهره یا بلاعوض به متقاضیان، راه‌اندازی بازارچه‌های فروش، حذف دلالان و واسطه‌ها در کسب درآمد جهت خانواده های متقاضی قطعاً تاثیر شگرف و چشمگیری در توسعه مشاغل خانگی در استان ایجاد خواهد کرد.

وی اظهارکرد: راه اندازی مراکز مشاوره کاریابی د استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان و دانش آموختگان در جهت ارائه آموزش های لازم به متقاضیان در مناطق روستایی و عشایری مشاوره خانواده مشاغل خانگی مناسب دانش آموختگان دانشگاه هاست.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنایع تبدیلی کشاورزی، خیاطی، دست بافته ها و فرش، گلیم بافی البسه محلی، بسته بندی حبوبات ، میوه‌ها، تولید ترشیجات، پخت نان محلی، پرورش دام و طیور یا مرغ محلی، زنبورداری، گیاهان دارویی، پرورش قارچ، فرش دستبافت، صنایع دستی، طراحی دوخت و البسه محلی مشاغل خانگی مناسب زنان با توجه به فرهنگ استان است.

صداقت بیان کرد: وضعیت بازار تولید دست‌بافته ها در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از نیاز استان است. برای محصولات تولید شده مشاغل خانگی در سطح استان بازارفروش کمی وجود دارد.