اخبار

نشست توجیهی طرح ملی مشاغل خانگی خوزستان با اتاق بازرگانی اهواز

خوزستان

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

متن کامل خبر

نشست توجیهی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان خوزستان با حضور مدیران اجرایی طرح و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در محل این اتاق برگزار شد.


به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، محمد امین صالحی نژاد معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خوزستان ضمن تشریح طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: این طرح یک طرح کشوری است که در قالب یک قانون مصوب و با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسط سازمان جهاد دانشگاهی در 31 استان کشور در حال اجرا است که در این راستا برای هر استان سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است.


وی با بیان اینکه اجرای طرح از شهریورماه سال جاری در استان آغاز شده است، افزود: سهمیه خوزستان 2500 شغل خانگی است و کار ثبت‌نام همچنان در حال انجام است. روال کار پس از ثبت‌نام نیز به این صورت است که متقاضیان ثبت‌نام می‌کنند و پیشران‌ها هم یا خود ثبت‌نام می‌کنند یا ما آ‌ن‌ها را شناسایی می‌کنیم که در حال حاضر پیشران‌ها در حال شناسایی هستند و در مجموع طرح از نظر اجرایی روند خوبی دارد.


صالحی نژاد با اشاره به اهمیت فاز شناسایی پیشران‌ها و اتصال متقاضیان طرح به آن‌ها افزود: برای انجام این مرحله از کار و شناسایی پیشران‌های توانمند در حوزه صادرات استان نیاز به همکاری و همراهی اتاق بازرگانی اهواز داریم تا بتوان با همکاری دوطرفه‌ای که صورت می‌گیرد، به هدف نهایی طرح یعنی اشتغال پایدار در حوزه مشاغل خانگی استان دست یابیم.


در این نشست شیما تقی نژاد، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اشاره به اقداماتی که در مراحل مختلف طرح قرار است انجام شود، اظهار کرد: در قالب این طرح، متقاضیان مشاغل خانگی در استان (تولیدکنندگان خرد) را که در سامانه طرح ثبت‌نام‌ کرده‌اند به تولیدکنندگان بزرگ و موفق (پیشران‌ها) وصل می‌کنیم. همچنین یکسری آموزش‌ها و مشاوره‌هایی ارایه می‌دهیم که به گسترش بازار کسب و کار تولیدکنندگان بزرگ کمک می‌کند که از جمله این آموزش‌ها می‌توان به مباحث برندسازی، استانداردسازی، خلق ایده و موارد مشابه اشاره کرد.


وی افزود: همچنین بستری برای آن‌ها فراهم می‌شود تا بتوانند در فضای مجازی فروش داشته باشند. در این راستا چهار «مکان بازار» داریم تا تمام افرادی که در این طرح در سراسر کشور فعالیت می‌کنند در این مکان بازارها، فروشگاه اینترنتی داشته باشند و بتوانند محصولات خود را از طریق این فروشگاه‌ها هم در داخل کشور و هم خارج کشور به فروش برسانند. در واقع در قالب این طرح، غیر از بده بستان‌ها و فروش‌هایی که صورت می‌گیرد، یک شبکه ایجاد می‌شود که این شبکه‌ها، از مرحله تولید در خانه تا بحث صادرات یک محصول را پوشش می‌دهد.


مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اشاره به ظرفیت بالای صادرات در استان خوزستان در حوزه‌های مختلف شامل پوشاک، کشاورزی و صنایع دستی خاطر نشان کرد: با شناسایی صادرکنندگان و جلب مشارکت آن‌ها در طرح، می‌توانیم به چرخه تولید و بزرگتر شدن بازار تولیدکنندگان خرد در استان کمک کنیم.


در ادامه نیز شهلا عموری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ضمن اشاره به اهداف مدنظر طرح مشاغل خانگی اظهار کرد: به عنوان مثال اگر تولید محصولات صنایع دستی در استان تقویت شوند، قطعا صادرکننده در بازار هدف این محصولات ورود پیدا می‌کند و صادر خواهد کرد و این مساله فقط شامل صنایع دستی نیست بلکه در حوزه مشاغل خانگی محصولات دیگری نیز در استان در حال تولید است که ضعف زیرساخت‌ها و ضعف آگاهی و آشنایی ما با آن‌ها باعث شده که آن‌‌ها نتوانند بازاری برای خود داشته باشند؛ قطعا اگر این آشنایی و آگاهی محقق شود، می‌توانیم به بحث بازاریابی و معرفی آن‌ها به صادرکنندگان کمک کنیم.


برگزاری وبیناری با همکاری اتاق بازرگانی اهواز ویژه اعضای اتاق و همچنین برگزاری جلسه‌ای توسط یکی از کمیسیون‌های تخصصی اتاق با حضور مسوولان مربوطه جهاددانشگاهی، دو پیشنهاد رییس اتاق بازرگانی به منظور آشنایی اعضای اتاق با طرح و در نهایت شناسایی صادرکنندگان علاقه‌مند به حضور در این طرح بود.


همچنین مقرر شد شیوه‌نامه اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اختیار اتاق قرار بگیرد و در آینده نیز جهت همکاری دوطرفه تفاهم‌نامه مشترکی بین دو نهاد منعقد شود.


طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای 54 هزار و 300 نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاددانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت 2500 نفر مجری این طرح در استان است.