اخبار

رتبه دوم دامپروری زنجان در ایجاد ارزش‌افزوده بخش کشاورزی

زنجان

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

متن کامل خبر

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: دامپروری زنجان بیشترین سهم را از ارزش‌افزوده بخش کشاورزی دارد.

مهدی رنگ‌رونا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مزیت‌های کشاورزی استان، اظهار کرد: استان زنجان پتانسیل‌های زیادی در بخش کشاورزی دارد؛ به طوری که بر اساس طبقه‌بندی اقلیمی ۱۱ نوع آب و هوا در استان وجود دارد که این موضوع حکایت از تنوع آب و هوایی است. این امر ظرفیت تنوع تولید محصولات کشاورزی و دامپروری را در استان ایجاد کرده است.

وی افزود: دامپروری و دامداری به ‌عنوان یکی از زیربخش‌های مهم کشاورزی ضمن این‌که منبع اصلی تامین فرآورده‌های پروتئینی کشور به شمار می‌رود و بعد از زراعت و باغبانی در استان زنجان، بیشترین سهم را از ارزش‌افزوده بخش کشاورزی دارا است که این بخش در قالب بهره‌برداران روستایی، عشایر و صنفی است.

این مسئول ادامه داد: بخش کشاورزی و دامپروری در استان از پتانسیل‌های خوبی برای توسعه و ایجاد درآمد برخوردار بوده و در صورت بالفعل شدن این استعدادها، شاهد رونق هر چه بیشتر این بخش‌ها خواهیم بود.

وی یادآور شد: بخش روستایی و عشایری می‌تواند در بخش توسعه صنعت بوم‌گردی و عشایری، اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی در کنار توجه جدی به دانش بومی و حفظ فرهنگ کهن و آیین روستاییان و عشایر منطقه فعال شده و به جذب گردشگر داخلی و خارجی بیانجامد که با خود ثروت و پیشرفت به همراه می‌آورد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان زنجان، تصریح کرد: طبق بررسی و تحقیقاتی که به تفصیل طی سال‌های گذشته انجام گرفته، فعالیت‌های مرتبط با دامداری به ویژه گوسفندداری و پرورش دام سبک با توجه به شرایط اقلیمی جزو فعالیت‌های دارای مزیت نسبی و با سود اقتصادی بالا در کشور و استان زنجان معرفی شده است.

رنگ‌رونا با بیان اینکه زنجان قطب اصلاح نژاد دام سبک در کشور است، یادآور شد: با اصلاح نژاد دام سبک برای روستائیان و عشایر و نیز افزایش مهارت آنان در بحث دامپروری می‌توان علاوه ‌بر افزایش ذخایر دامی استان، معیشت و اقتصاد روستائیان و عشایر دامپرور را ارتقا داد.