اخبار

معاون استاندار آذربایجان غربی:طرح ملی مشاغل خانگی آثار مناسبی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت

آذربايجان غربي

۱۳۹۹/۱۱/۲۸

متن کامل خبر

معاون استاندار:
طرح ملی مشاغل خانگی آثار مناسبی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در محل حوزه ریاست جهاد دانشگاهی استان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، مهندس صادقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتمای برگزار می شود اظهار کرد:این طرح بعنوان طرح ملی تاثیرگذار در ایجاد اشتغال پایدار در استان و سطح کشور آثار مناسبی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و اقدام جهاد دانشگاهی در اینخصوص ارزشمند و قابل تقدیر است.
 وی ادامه داد : طرح مشاغل خانگی باید از یک طراحی مدیریتی زنجیره های چرخه ای کیفی و عملی شکل بگیرد.
وی  رمز موفقیت کسب و کارهای خرد را اشتغال پایدار روستایی دانست و افزو: این طرح‌ها با کمترین اعتبار بیشترین اشتغالزایی را ایجاد می کنند و مشاغل خانگی در این جغرافیا می تواند نقش موثرتری داشته باشد.
وی همچنین با قدردانی از جهاد دانشگاهی به واسطه طراحی، تعریف و  اجرای پروژه‌های تحقیقاتی که طی دو  سال اخیر تلاش خود را بر ایجاد ساختارهای پژوهشی تخصصی مورد نیاز منطقه از جمله گروه متابولیتها و فناوریهای نوین این حوزه و حوزه تخصصی گیاهان دارویی و  کسب و کارهای دانش بنیان و مبتنی بر صنایع نوین و پیشرفته متمرکز کرده است، افزود: هر دو بعد  تحقیقات کیفی بر روی محصولات دانش‌بنیان و تربیت و بکارگیری منابع انسانی دانش محور جوان و متخصص در جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نمود یافته است.
وی  با اشاره به ضرورت استفاده از ایده های علمی و تخصصی جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد:ورود جهاد دانشگاهی به موضوعات مورد نیاز استان  تخصصی و با اتکاء به جوانان مومن و متخصص دارای خروجی علمی می باشد.
وی با تاکید بر حمایت از جهاد داشگاهی استان و 14 طرح ارائه شده از سوی این نهاد تاکید کرد: از ایده های شاخص فناورانه گروههای پژوهشی این نهاد در استان حمایت می کنیم  و بر اساس آن طرح های شاخص فناورانه آذربایجان غربی به این نهاد واگذار می شود.
مهندس صادقی با تقدیر از رویکرد پژوهش محور جهاد دانشگاهی استان در حوزه تخصصی مورد نیاز استان افزود : دوره های تخصصی آموزشی جهاد دانشگاهی باید به سمت حوزه تخصصی بر اساس مزیت استان در حوزه کشاورزی سمت و سو پیدا کند و برند جهاد دانشگاهی در حوزه مهارت محوری در این بحث تخصصی بعنوان وجه تمایز این حوزه فعالیتی نهاد انقلابی در استان شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه محصولاتی در دنیای امروز قابلیت رقابت دارند که سهم دانش و فناوری در آن محصول برجسته باشد، تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌دانند که محصولات دانش بنیان به تنهایی در بازار موفق نخواهند بود بلکه موفقیت و تداوم حیات یک محصول مستلزم وجود منابع انسانی دانش محور نیز است.
معاون استاندار آذربایجان غربی افزود: امید است واحدهای تحقیقاتی جهاد دانشگاهی بیش از پیش در توسعه علمی و اقتصادی استان موفق شوند چرا که دنیای آینده در اختیار دانش و فناوری های نوین است تا رسیدن به نقطه مطلوب باید مسیر تحقیقات مبنی بر دانش و فناوری نوین ادامه یابد.
معاون استاندار با بیان اینکه تا کنون برای ۲۲۲ طرح اشتغال فراگیر، ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی ۲۶۰۰ نفر تخصیص یافته افزود: از این تعداد ۲۲۰ طرح با ۱۵۰ میلیارد تومان بااشتغازایی برای ۲۶۰۰ نفر  عملیاتی شده که نشان از تحقق ۹۸ درصدی است. 
وی با اشاره به طرح های اشتغال پایدار روستایی گفت: ۵۳۵ طرح با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان زمینه اشتغال ۱۲۳۰۰نفر را در استان فراهم کرده است.
در ابتدای این دیدار دکتر امین رستم زاده، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح تخصصی توانمندی ها و قابلیت ها و تجارب این واحدخاطر نشان ساخت :رویکرد این نهاد ورود تخصصی به کسب دانش وفناوری های جدید ومهمتر از آن عمق بخشیدن به این مهم است و در دو سال اخیر ضمن جذب نیروهای متخصص برای حوزه  پژوهش و اخذ مجوز ساختارهای پژوهشی بسترسازی برای توسعه استان فراهم شده است.
وی با اشاره به فعالیت های گروه  پژوهشی  متابولیت ها وتحقیقات حوزه کشاورزی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد :اعضای گروه هیات علمی واحد بعنوان مثال که از سال گذشته مجوز موافقت اصولی را اخذ کرده اند در حوزه های تخصصی مورد نیاز استان از جمله مطالعه ارتقاء محیط کشت از کشت بافت به بیو راکتور و امکان سنجی دست یافتن به دانش فنی آن اقدام نموده اند.
وی ادامه داد : دانش فنی ساخت بیوراکتورهای متناسب با گیاهان دارویی مد نظر با ارزش افزوده بالا نیز یکی دیگر از فناوریهای مورد مطالعاتی گروه متابولیت ها می باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به نقش توسعه کمی و کیفی آزمایشگاه ها در توسعه بخش ها ی مختلف استان از ابعاد اقتصادی خاطرنشان کرد: در بحث آزمایشگاه ها تخصصی  زیر نظر مرکز خدمات تخصصی این نهاد  نیز با توجه به تجهیز های اخیر صورت گرفته و از همه مهمتر جذب نیروی انسانی جوان متخصص متعهد جهادی  و افزایش دامنه ها و مجوزها  به دنبال اخذ ایزوها و استانداردهای معتبر آزمایشگاهی از جمله 17025 از آغاز سال جاری می باشد
  دکتر رستم زاده با تشریح توانمندیهای گروه پژوهشی کروماتوگرافی خاطر نشان کرد: انجام مطالعات تخصصی در حوزه پایش و آلاینده های مختلف و ارائه گزارش و محتوای علمی برای تصمیم گیری های  اساسی  بر مبنای توسعه در حوزه معادن، کارخانه جات، آب ،خاک و محصولات باغی و کشاورزی و ......از نقشهای مهم این گروه برای حوزه های مهم فوق الذکر استان بوده است. 
وی اعتماد به پژوهشگران جوان این نهاد را سرمایه گذاری زیر ساختی برای توسعه استان و خروجی ملموس در حداقل زمان ممکن به کیفی ترین شکل تخصصی برای منطقه ذکر کرد.
 رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی  در ادامه با اشاره به توانمندیهای تخصصی آموزشی و مرکز علمی کاربردی این واحد در بحث مهارت محوری و توانمند سازی و تکیه بر مباحث تربیت نسل تعالی ساز بر اساس مزیت های توسعه استان  و کشور را از وجود تمایز فعالیت این واحد در سطح استان ذکر کرد 
وی حوزه فرهنگی و افکار سنجی و رویکرد رویدادهای گزین و وزین  این واحد در تاکید بر مسئله محوری و مزیت محوری را بسیار مهم ذکر و خاطر نشان کرد: برگزاری همایش های ملی حقوق شهروندی ، مسابقات مناظره دانشجویی ، مسابقات دفاع سه دقیقه ایی از پایان نامه بستر و زیر ساخت فکری  توسعه استان جوانان و دانشجویان را برای تکمیل زنجیره اول توسعه منطقه را فراهم می نماید.