اخبار

شیوع کرونا سبب توجه بیشتر به مشاغل خانگی شده است.

زنجان

۱۳۹۹/۱۲/۱۰

متن کامل خبر

یک کارشناس اقتصاد گفت: در حال حاضر، شیوع کرونا سبب توجه بیشتر به مشاغل خانگی شده است.

فرشته بدیهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری کرونا بر بسیاری از کسب و کارها تاثیرات مخربی داشته است، اظهار کرد: یکی از بهترین نسخه‌های کاهش نرخ بیکاری، توجه و حمایت کیفی با برنامه از مشاغل خانگی و الزامات آن بوده و امروزه توجه به زنان و مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، یکی از معیارهای مهم در تحقق اسناد توسعه کشورها تلقی می‌شود.

وی افزود: زنان نقش موثر و کلیدی در اقتصاد خانواده و ترسیم الگوی مصرف خانواده دارند، از این رو علاوه ‌بر اینکه تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور می‌توانند داشته باشند، الگوی تولید در کشور را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند، به همین خاطر با تکیه بر اهمیت و نقش سازنده و موثر بانوان در توسعه کسب و کارهای خانگی، نقش این قشر در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده و به تبع آن جامعه در مباحث مختلف بیش از پیش پررنگ‌تر و حائز اهمیت و نیازمند توجه جدی است.

این کارشناس اقتصاد ادامه داد: کارشناسان تخمین می‌زنند مشاغل خانگی بیش از ۴۰ درصد نیاز اشتغال کشورهای فعال در این حوزه را پوشش می‌دهد و سمت و سو دادن محیط کسب و کارها به سمت مشاغل خانگی بسیار ظریف، پیچیده و مهم است.

بدیهی تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا توجه به مشاغل خانگی شدت بیشتری گرفت و با توجه به ظرفیت مشاغل خانگی که این امکان را فراهم می‌کند تا افراد در محیط امن خانه، کسب و کار خود را داشته باشند با استقبال گسترده‌ای همراه بود. یکی از بحث‌های مهم، نگاه جدید به رشته‌های مشاغل خانگی است و در این نگاه ضرورت خلاقیت و نوآوری در رشته‌های قدیمی و شیوه‌های جدید تولید و طرح‌های نوآوری برای رشته‌های قدیمی است، باید تولیدکنندگان شیوه جدید تولید و طراحی و نوآوری و خلاقیت‌های جدید را برای رشته‌های قدیمی داشته باشند.

وی یادآور شد: ایجاد هر کار خانگی به مثابه یک کارخانه است و در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری است که با ایجاد مشاغل خانگی علاوه‌ بر درآمدزایی، همبستگی خانوادگی نیز به وجود می‌آید. همچنین پس از شیوع کرونا و الزاماتی که در رابطه با خروج از خانه و پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، کرونا، سکوی پرتابی برای مشاغل خانگی محسوب می‌شود.