اخبار

جلسه با پیشران پرورش قارچ طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان

خوزستان

۱۳۹۹/۱۲/۱۱

متن کامل خبر

جلسه هماهنگی با پیشران پرورش قارچ طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با حضور مدیر اجرایی طرح در اهواز برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در ابتدای این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان خوزستان ضمن تشریح طرح به اقدامات حمایتی جهاد دانشگاهی در این طرح اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح متقاضیان مشاغل خانگی (تولیدکنندگان خرد) را به تولیدکنندگان بزرگ و موفق وصل می‌کنیم. به این صورت که تولیدکنندگان خرد تولید می‌کنند و پیشران‌ها محصولات تولیدی را از آن‌ها خریداری می‌کنند‏‏؛ به عبارتی فروش تضمینی محقق می‌شود.

وی افزود: با آموزش‌ها و مشاوره‌های در نظر گرفته شده، به گسترش بازار کسب و کار تولیدکنندگان بزرگ کمک می‌کنیم که از جمله این آموزش‌ها می‌توان به وبینارهای برندسازی، استانداردسازی و خلق ایده و موارد مشابه اشاره کرد و توصیه ما به کسانی که می‌خواهند علاوه بر بازار داخل، بازار خارج را هم در دست بگیرند، این است که علمی جلو بروند و برای دستیابی به بازار کشورهای خارجی به روز حرکت کنند.

تقی نژاد، راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی را از دیگر اقدامات حمایتی برشمرد و تصریح کرد: بستری برای صاحبان مشاغل خانگی فراهم می‌کنیم که بتوانند در فضای مجازی فروش داشته باشند. در این راستا چهار «مکان بازار» داریم که جهاددانشگاهی با این شرکت‌ها قرارداد منعقد کرده است تا تمام افرادی که در این طرح در سراسر کشور فعالیت می‌کنند در این مکان بازارها، فروشگاه اینترنتی داشته باشند و بتوانند محصولات خود را از طریق این فروشگاه‌ها هم در داخل کشور و هم خارج کشور به فروش برسانند و کسب و کار متفاوتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این طرح تعهدات متقابلی بین پیشران و جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح وجود دارد تا بتوان در نهایت متقاضیان را حمایت کرد، گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر توسط جهاد دانشگاهی در 31 استان کشور در حال اجرا است که سهمیه استان خوزستان، 2500 نفر است. علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه، با داشتن حداقل سن ۱۸ سال، بومی بودن در استان محل تقاضا، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی (افرادی که بیمه خویش فرمایی، بیمه روستایی و بیمه عشایری دارند منعی در ثبت نام ندارند.) می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه www.inhb.ir در این طرح شرکت کنند.

در ادامه، حامد کعبی پیشران پرورش قارچ در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تشریح شرایط پرورش قارچ اظهار کرد: من کارگاه پرورش قارچ خود را 5 سال پیش راه‌اندازی کردم و از همان ابتدای کار، شرایط یک کارگاه قارچ استاندارد را فراهم کردم؛ سالن پرورش قارچ در استان خوزستان شرایط خاص خودش را دارد. کارگاه قارچ باید بیرون از شهر باشد؛ یعنی بین خانه‌ها نباشد و سالن‌ها همیشه باید مرطوب باشند. عرض سالن باید 7 متر، ارتفاع دیوارها سه متر و طول سالن باید 14 متر باشد. همچنین جنس دیوارها و کف سالن باید پلاستر سیمانی و سقف آن باید از جنس یونولیت باشد.‌

وی با اشاره به وجود درخواست‌های آموزش پرورش قارچ از سوی متقاضیان در کشور عراقی تصریح کرد: با توجه درخواست‌هایی که وجود داشت و دارد، به صورت مجازی این آموزش را انجام می‌دهم. به دلیل اینکه پرورش قارچ در کشور عراق موضوع و کار جدیدی است، استقبال زیادی در این زمینه وجود دارد و نیاز است که از این پتانسیل استفاده کنیم.

کعبی ادامه داد: علاوه بر کشور عراق، تقاضای این آموزش در کشورهای فلسطین و لبنان هم وجود دارد و در این زمینه کارآموز داریم که این دوره را فرا می‌گیرند. پس از مرحله آموزش، متقاضیان خارجی درخواست تامین تجهیزات و مواد اولیه دارند که ارسال مواد اولیه گران تمام می‌شود و در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

وی در خصوص اینکه شرایط تولید در کشور را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: شرایط تولید قارچ در کشورهای خلیج فارس بهتر از ایران است. به این دلیل که قیمت کمپوست در کشور گران است و با توجه به این شرایط توصیه من به متقاضیان کار پرورش قارچ این است که خودشان کمپوست را تولید کنند.

کعبی در خصوص اینکه چه کاری می‌تواند برای متقاضیان پرورش قارچ در اهواز انجام دهد؟ افزود: ما دوره‌های آموزشی داریم و در این دوره‌ها صفر تا صد کار را به آن‌ها یاد می‌دهیم. اگر کارگاه متقاضی، در حد و اندازه یک کارگاه خانگی باشد، آموزش به صورت مجازی و اگر کارگاه بزرگ باشد، آموزش به صورت حضوری خواهد بود. علاوه بر متقاضیان پرورش قارچ، می‌توانم به دیگر تولیدکنندگان خانگی مثلا پرورش‌دهندگان ماهی، کیک سازی و تولیدکنندگان گل و گیاه خانگی در خصوص چگونگی ورود به بحث آموزش و بازار کشورهای خارجی آموزش دهم.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای فروش نداریم و تضمین فروش وجود دارد، گفت: بیشترین مشکل ما، کم باری است. به عنوان مثال از کشور عمان و عراق متقاضی قارچ هستند که به دلیل تولید کم، نمی‌توانیم این تقاضا را پوشش دهیم. در کل در کار پرورش قارچ مهمترین عامل، تجربه و علم کار است و مزیت پرورش این محصول، دوره کم آن است؛ دوره کاشت تا برداشت، 40 روز است و متقاضی در طول سال می‌تواند حداقل 5 دوره کاشت کند.

در پایان این جلسه مقرر شد نیروی کار برای مدیریت سایت و فضای مجازی و همچنین تعدادی تولیدکننده قارچ جهت خرید تضمینی محصول آن‌ها توسط جهاد دانشگاهی به این پیشران معرفی و در آینده نیز تفاهم نامه همکاری مشترکی بین طرفین تدوین و منعقد شود.