اخبار

۲۲ شغل خانگی مزیت‌دار چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

چهارمحال وبختيارئ

۱۳۹۹/۱۲/۱۲

متن کامل خبر

در دیدار رئیس و معاونان جهاد دانشگاهی استان با فرماندار شهرستان سامان، زمینه‌های همکاری مشترک در زمینه مشاغل خانگی بررسی شد.

در این دیدار راه‌های همکاری مشترک  در حوزه‌های مشاغل خانگی و آموزشی، گردشگری و ارائه طرح‌های پژوهشی در زمینه بادام و گیاهان دارویی نیز بررسی شد.

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای و مداخله‌ای در راستای حمایت از متقاضیان راه‌اندازی کسب وکارهای خانگی اقداماتی را انجام داده که محور اقدامات آن شامل معرفی مشاغل خانگی مزیت‌دار استان، توانمندسازی و آموزش متقاضیان و اتصال به بازار فروش محصول است.

سیروس رضایی با بیان اینکه ۲۲ شغل خانگی مزیت‌دار بر اساس پتانسیل شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری تعریف شده است، افزود: خاتم‌کاری در شهرستان بن، لباس محلی در شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان، تولید و بسته‌بندی میوه خشک در سامان، نخ‌ریسی و پشم‌ریسی در شهرستان کوهرنگ، رنگرزی در شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ، نمددوزی و سرمه‌دوزی در شهرستان شهرکرد، پرورش ماهیان سردابی و زینتی در شهرستان اردل و تولید و بسته‌بندی قارچ در شهرستان کیار، گیاهان دارویی، گلیم‌بافی و قالی‌بافی و تولید فرآورده‌های زنبورعسل در شهرستان‌های ۱۰گانه، از جمله مشاغل مطرح  در هر شهرستان است.

وی در دسترس بودن مواد اولیه، نیروی انسانی متخصص، بازار فروش محصول، وجود کارآفرینان موفق در هر شهرستان، شرایط آب و هوایی و اجتماعی و شرایط اقتصادی آن شهرستان از جمله ملاک‌های درنظر گرفته‌شده برای انتخاب شغل  در هر شهرستان دانست و افزود: فرایند شناسایی و معرفی مشاغل از طریق کمیته علمی طرح و طبق دستورالعمل‌های ابلاغی انجام پذیرفته است.

در این نشست با عنایت به راه اندازی مرکز نوآوری وشتابدهی در جهاد دانشگاهی و زمینه های فعالیت این مرکز (گردشگری.بادام.فناوری اطلاعات) که کاملا مطابق اولویت های شهرستان سامان هستند ، ظرفیتها و شرح خدمات مرکز توسط رییس جهاد دانشگاهی تشریح و مهمترین اهدف مرکز را شناسایی جوانان خلاق و علاقه مند به کارآفرینی و برانگیختن وهدایت آنها به سمتی است که ایده های خام خود را به یک کسب وکار نوپا وقابل سرمایه گذاری تبدیل کنند عنوان شد.

رضایی افزود: در این مسیر دوره ها، کارگاهها ورویدادهای متنوعی پیش بینی گردیده که زیرساختها توسط جهاد دانشگاهی وهزینه های مربوط به فعالیتهای این طرح مانند مشاوره.آموزش و... طبق توافق نامه توسط اداره کل ورزش وجوانان استان تامین خواهد شد.