اخبار

انتخاب ۳۵۰ رسته شغلی ذیل طرح توسعه مشاغل خانگی/داشتن مدرک دانشگاهی برای متقاضیان الزامی نیست

تهران

۱۳۹۶/۰۷/۱۱

متن کامل خبر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تسهیل‌گر در طرح توسعه مشاغل خانگی انتخاب شده است از اختصاص ۸۰۰ میلیار تومان اعتبار برای این طرح تا پایان سال ۹۶ خبر داد.

علی ربیعی در مراسم  تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت تعاون کار و  رفاه اجتماعی و انعقاد قرارداد توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای ۲۰ هزار نفر، با بیان اینکه بزرگ ترین مسئله دولت اشتغال است، اظهار کرد: اولین قدم در مسیر اشتغالزایی اینجاد فرصت های شغلی و آماده سازی افراد برای تبدیل این فرصت ها به شغل است. در واقع از هر ظرفیتی حتی ظرفیت های نهفته برای ایجاد فرصت های شغلی باید استفاده کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به عنوان مثال در برنامه ای که در حوزه آی سی تی تدوین کردیم طی دوسال توانستیم ۳۲۰ هزار شغل را فرصت یابی کنیم و با متغییر  هایی این فرصت ها را به شغل تبدیل کنیم. گام بعدی ما در این حوزه بخش گردشگری است .

وی در ادامه گفت: طی ۱۸ ماه گذشته از فرصت یابی های جدید شغلی نتیجه خوبی گرفتیم و مدعی هستیم که سیاست  اشتغال را در دولت یازدهم و دوازدهم در دستور کار قرار داده ایم .

ربیعی با اشاره به این که کشور همواره سیاست تولید و رشد را مد نظر داشته است افزود: همواره اشتغال ذیل سیاست  رشد و تولید تعریف می شد در حالی که سیاست اشتغال مسیر های متفاوتی را طی می کند و می تواند منجر به رشد و تولید شود. اما سیاست تولید و رشد الزاما نمی تواند منجر به اشتغالزایی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مسیر های مختلف اشتغالزایی اشاره کرد و گفت:  اشتغالزایی از طریق دستیابی به رشد کلاسیک، اشتغالزایی از طریق برنامه های مربوط به اشتغال فراگیر و اشتغالزایی از طریق اشتغال خانگی  از جمله مسیرهای مختلف این حوزه هستند.

وی با اشاره به اشتغال خانگی اظهار کرد: اشتغال خانگی کم اهمیت و کاذب نیست. متاسفانه ما دچار عدم درک درست از تعاریف هستیم. به عنوان مثال اگر اشتغال خانگی را با فضای مجازی متصل کنیم مفهوم اشتغال در حوزه آی سی تی بعد جدیدی می گیرد.

ربیعی با بیان اینکه دسته ای از شغل های قدیمی و جدید را در حوزه مشاغل خانگی می توانیم دنبال کنیم، گفت: امروز مسئله اصلی ما رسمی و پایدار کردن مشاغل خانگی است. به زودی نیز نوعی از بیمه تامین اجتماعی ارزان قیمت رونمایی خواهیم کرد تا بتوانیم از این طریق  گام بزرگی به سمت رسمی کردن مشاغل برداریم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی به جهت ویژگی های مثبت این نهاد به امضا رسید، افزود: جهاد دانشگاهی به سبک جهادی فعالیت می کند و ظرفیت خوبی در سراسر کشور دارد و با توجه به تجربه های موفقی که در گذشته داشته می تواند به عنوان نهاد واسط اشتغال گام های خوبی در این راستا بردارد.

جهاد دانشگاهی ذیل این تفاهمنامه  به راهنمایی ، مشاوره و ارزیابی متقاضیان و ارائه آموزش های فنی و حرفه ای می پردازد و فعالیت های پشتیبانی شبکه ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: در فاز نخست این طرح طی نیمه دوم امسال در هشت استان شامل: آذربایجان غربی، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و لرستان،  طرح اجرا خواهد شد که ۸۰۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه برای این طرح در نظر گرفته ایم.

ربیعی ادامه داد: ابتدا این طرح به طور آزمایشی در استان هایی که مشخص شده اند، اجرایی می شود.

به گفته وی، در این شیوه افراد در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام می کنند و سپس به جهاددانشگاهی معرفی می شوند؛ جهاددانشگاهی به عنوان نهاد تسهیل گر، با همراهی سازمان آموزش فنی و حرفه ای به متقاضیان آموزش های کوتاه مدت ارایه می دهد.

وزیر کار تاکید کرد: مشاغلی که این افراد مطرح می کنند، مشاوره و ارزیابی خواهند شد و سپس تحت نظارت جهاددانشگاهی به صندوق کارآفرینی امید معرفی می شوند و بر این اساس جهاددانشگاهی به عنوان یک حمایتگر در کنار این افراد خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: با ساختارهایی که جهاددانشگاهی تعریف می کند، ممکن است هر فرد در کنار یک مشاور جهادی قرار بگیرد و با اتصال فرد به بازار با کمک جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، امور سامان می یابد.

وی درخصوص اینکه متقاضی مشاغل خانگی الزامی برای دانش آموختگی دانشگاهی دارد یا نه، توضیح داد: الزامی به دانش آموخته دانشگاهی نداریم اما می تواند اولویت هایی برای مددجویان و یا دانش آموخته دانشگاهی در نظر گرفته شود.

ربیعی در خصوص نرخ سود تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می شود، اظهار داشت: این تسهیلات قرض الحسنه است؛ برای این کار ۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده و ممکن است بسته به نوع شغل رقم پرداختی کم یا زیاد شود اما به طور میانگین برای هر شغل خانگی ۲۰۰ میلیون ریال (۲۰میلیون تومان) دیده شده است.

وزیر کار تاکید کرد: سیستم هایی که جهادانشگاهی از آن برخواردار است، به ما قدرت نظارت به روز را می دهد و در سامانه ای که به این منظور طراحی کرده، می توانیم هر فرد را دنبال کرده و اتصال او به بازار را مشاهده کنیم.

به گفته ربیعی، سامانه الکترونیکی جهاد دانشگاهی بعد از معرفی شدن متقاضیان مشاغل خانگی کار را دنبال می کند و از این رو همکاری با جهاد دانشگاهی قدرت برنامه ریزی ما را افزایش می دهد.

وی در خصوص ضمانت لازم برای اخذ تسهیلات بانکی نیز گفت: ضمانت هایی که صندوق کارآفرینی امید برای دادن وام در نظر می گیرد، ساده ترین نوع تضمین است.

وزیر کار معتقد است، در صورتی که کار حجیم باشد و چنین طرحی را در کل کشور شروع کنیم معایب کار را نمی بینیم و نمی توانیم اصلاحات اساسی در آن انجام دهیم اما با این شیوه و با دریافت گزارش سه تا چهارماهه می توانیم روند کار را بررسی و معایب و نقاط قوت طرح را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به برنامه وزارت کار برای توسعه مشاغل خرد و کوچک گفت: در این زمینه موفقیت آمیز عمل کردیم و توانستیم ۴۸ هزار میلیارد ریال (۴۸۰۰ میلیارد تومان) وام در مدت پنج سال پرداخت کنیم.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه ۲ میلیون ۳۰۰ هزار نفر طی ۵ سال اخیر متقاضی مشاغل خانگی بوده اند گفت: برای یک میلیون ۳۶۰ هزار متقاضی مجوز صادر و به ۶۰۰ هزار نفر، ۲هزار ۴۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات اعطا کردیم. که از این تعداد ۶۰ درصد توانستند پایداری شغلی بیش از چهار سال داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تا پایان شهریور ماه سال ۹۶، ۵.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید اعطا شده است که ۴ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برای ۳۷۹ هزار طرح در حوزه اشتغال بوده است.