اخبار

نبود نوآوری مشکل کسب‌ و‌ کار خانگی در ایران

خراسان رضوئ

۱۳۹۷/۰۷/۲۲

متن کامل خبر

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا بیان می‌کند: مشکل توسعه کسب‌و‌کار به‌ویژه مشاغل خانگی در ایران مالی نیست؛ مشکل نبود نوآوری و ایده در این حوزه است. مدل کسب‌و‌کار، اگر خوب و با‌خلاقیت و طرح آن متناسب با بازار باشد، می‌تواند به‌خوبی پیش برود.


براساس آماری که محمدامین بابایی، مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، اواخر تیرماه امسال اعلام کرده، اکنون در استان بیش͏از ١٠٠͏ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است. این آمار، اهمیت توجه و حل مشکلات در حوزه کسب͏و͏کارهای خانگی را دوچندان می͏کند.

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان͏ رضوی در گفت͏وگو با شهرآرا بیان می͏کند: مشکل توسعه کسب͏ و͏ کار به͏ ویژه مشاغل خانگی در ایران مالی نیست؛ مشکل نبود نوآوری و ایده در این حوزه است.

مدل کسب͏ و͏ کار، اگر خوب و با͏ خلاقیت و طرح آن متناسب با بازار باشد، می͏ تواند به͏ خوبی پیش برود. در استان و در حوزه کسب و کار خانگی نمونه͏ هایی از خلاقیت را دیده͏ ایم، اما راضی͏ کننده نبوده است، به همین دلیل در͏ حال توسعه آن هستیم.

جواد سخدری بیان می͏کند: ضرورت دارد محیط اداری کسب͏ و کار خانگی انعطاف͏ پذیرتر باشد؛ قوانین و مقررات شفاف می͏ تواند به این انعطاف͏ پذیری کمک کند.

مدل قدیمی محکوم به شکست است

وی ادامه می͏ دهد: اگر فرض کنیم تحولی در مشاغل خانگی اتفاق نیفتد و مدل͏ های کسب͏ و͏ کار در مشاغل خانگی به͏ شکل قدیمی ادامه داشته باشد، محکوم به شکست خواهد بود و این حوزه را به حد اشباع می͏ رساند. سخدری می͏گوید: اما اگر در مشاغل خانگی نوآوری داشته باشیم به اشباع نمی͏ رسیم و می͏ توانیم از ظرفیت بسیار فراوان در این حوزه استفاده کنیم. به͏ همین͏ دلیل مدل͏ های کسب͏ و͏ کار در حوزه مشاغل خانگی و کارآفرینی باید تغییر کند. محصول، خدمت، روش͏ ها و بازار در حوزه کسب͏ و͏ کارهای خانگی باید به نوآوری برسند.

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی استان بیان می͏ کند: افراد در وضعیت فعلی اقتصادی می͏ توانند محصولاتی را که قابلیت صادرات دارد، در͏قالب یک مدل نوآورانه طراحی و تولید کنند.

وی با اشاره͏ به اینکه کسب͏ و کار خانگی می͏ تواند یک مسیر اشتغال باشد، می͏ گوید: کشورهایی مانند آمریکا، ایتالیا و چین، بسیاری از مشکلات اشتغال را با کسب͏ و کارهای خانگی حل کرده͏ اند؛ به دلیل آنکه این مشاغل نیاز به هزینه کم و مکان کوچکی دارد و افراد می͏ توانند به͏ عنوان شغل دوم به آن بپردازند. بخش زیادی از مشکلات اشتغال ما نیز با مشاغل خانگی حل می͏ شود، به͏ ویژه اینکه به لحاظ تاریخی، میراث فرهنگی و صنایع دستی غنی هستیم.

اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خرداد امسال، طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی را تدوین کرد که این طرح با همکاری سازمان جهاددانشگاهی قرار است به͏ صورت آزمایشی در ٩͏استان اجرایی شود و خراسان͏رضوی، پایلوت این طرح محسوب می͏ شود. با اجرا͏ شدن این طرح، مشکلات مشاغل خانگی مانند تأمین مواد اولیه، استانداردسازی، بازار فروش و نداشتن آموزش و مشاوره͏ های لازم حل می͏شود.

شبکه سازی برای کسب و کار خانگی

سخدری نیز بیان می͏کند: کسب و کار خانگی عمدتا باید در قالب شبکه صورت گیرد و کارآفرین͏ ها به͏ عنوان راهنما، کار را جلو ببرند. اکنون نیز روی شبکه͏ سازی مشاغل خانگی و حوزه͏ های واجد شرایط آن کار می͏کنیم.

در حال حاضر، ایجاد شبکه برای حدود ۴هزار نفر در رشته͏های دست͏ باف، چرم و مصنوعات چرمی، بسته͏ بندی، تولید عسل، گلخانه و پوشاک در استان در͏ حال انجام است. اگر این اقدام انجام شود، منابع به اشتراک گذاشته می͏ شود و تأمین منابع به صورت ارزان͏ تر و باکیفیت͏ تر صورت می͏ گیرد. ضمن اینکه یک نوآوری در مدل کسب͏ و͏ کار نیز محسوب می͏ شود.

وی اضافه می͏ کند: بهترین مدل مشاغل خانگی نیز این است که افراد تحت یک نشان تجاری کار و بتوانند زنجیره ارزش ایجاد کنند.