اخبار

ضرورت نگاه جدی‌تر به مشاغل خانگی در شرایط کرونایی

خوزستان

۱۳۹۹/۱۲/۱۸

خلاصه خبر

مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه بحث مشاغل خانگی در دنیا بسیار جدی است، تاکید کرد: ضروری است در شرایط کرونایی در کشور و به ویژه در استان خوزستان نگاه جدی‌تری به این مشاغل صورت بگیرد و در راستای توسعه مشاغل خانگی و ایجاد شغل پایدار در این حوزه گام‌های بزرگی برداشته شود.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، سید رضا علوی ضمن تشریح طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: معمولا سه واژه ”کار“، ”شغل” و ”کسب و کار” را به جای همدیگر به کار می‌بریم در حالی که این‌ها با هم متفاوت هستند. کار به معنی وظیفه‌ای است که من باید انجام بدهم. زمانی که این کار را به صورت حرفه‌ای، با تخصص و مهارت انجام دهم و کسی بابت این تخصص و کاری که انجام می‌دهم، به من پول بدهد، به آن شغل اطلاق می‌شود و اگر به این شغل، تخصص‌های دیگر اضافه شود  یعنی فرد در کنار آشپزی، بازاریابی و بسته‌بندی و فروش هم انجام دهد این کار ”کسب و کار” محسوب می‌شود.

وی افزود: به صورت کلی وقتی درباره مشاغل خانگی سخن می‌گوییم منظورمان، شغل است یعنی من برای دیگری کار کنم؛ در حالی که در کشور ما منظور از مشاغل خانگی، بیشتر کسب و کار خانگی است. به عبارتی می‌گوییم مشاغل خانگی اما انتظارمان کسب و کار خانگی است؛ یعنی آن فرد مجموعه‌ای از مهارت‌ها و تخصص‌ها را داشته باشد که معمولا یک نفر توانایی انجام همه این کارها را ندارد. به همین دلیل هم مشاغل خانگی عمدتا خیلی موفق نبوده‌اند.

علوی با اشاره به فرآیند شکل گیری مشاغل خانگی در کشور تصریح کرد: طرح مشاغل خانگی در سال 90-89 توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا شد اما در سال 95 بررسی‌های صورت گرفته نشان داد ثبت نام شدگان مشاغل خانگی با وجود آموزش‌ها و دریافت تسهیلات، بعضا در بازاریابی و فروش مشکل داشتند، مثلا خیاطی بلد بودند اما استانداردهای بازار کار یا طراحی و... را نمی‌دانستند و این یک معضلی بود.

وی ادامه داد: وزارت کار با عارضه‌یابی و بررسی طرح‌های مشاغل خانگی در سال‌های قبل در کشور، به این نتیجه رسید که بحث اتصال به بازار در این مشاغل، بسیار مهم است و دلیل اینکه طرح‌های مشاغل خانگی دچار مشکل می‌شود همین بحث اتصال به بازار است. با توجه به این شرایط، الگوی جدیدی را طراحی کردند که در این الگو بیشتر مفهوم شغل مدنظر بود یعنی من برای دیگری کار کنم.

مشاور طرح ملی مشاغل خانگی خوزستان بیان کرد: اجرای الگوی جدید از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای و تسهیلگر واگذار و به صورت پایلوت در 9 استان کشور اجرا شد که خوشبختانه چون خروجی‌های خوبی داشت، توسعه پیدا کرد و در حال حاضر در31 استان کشور و همچنین استان خوزستان در حال اجرا است.

علوی با اشاره به اینکه در الگوی جدید، تولیدکنندگان خرد به تولیدکنندگان بزرگ و موفق یا پیشران‌ها معرفی می‌ِشوند، گفت: برای استان خوزستان 2500 نفر سهمیه درنظر گرفته شده است که تقریبا تکمیل شده و فرصت زیادی نمانده است. علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه، با داشتن حداقل سن ۱۸ سال، بومی بودن در استان محل تقاضا، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی (افرادی که بیمه خویش فرمایی، بیمه روستایی و بیمه عشایری دارند منعی در ثبت نام ندارند.) می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه www.31p.inhb.ir در این طرح شرکت کنند.

وی با بیان اینکه این طرح همه شهرستان‌های استان را شامل می‌ِشود و متقاضیان بعد از ثبت نام مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در قالب یک کار پژوهشی، مزیت‌های شغلی استان شناسایی شده است چون هر استان بر مبنای مزیت‌هایی که دارد، یکسری مشاغل را مطرح کرده است. براین اساس استان خوزستان در سه رسته پوشاک، کشاورزی و صنایع دستی مزیت دارد و حدود 30 رشته شغلی مطرح شده است.

علوی گفت: افراد می‌توانند با ورود به سایت ثبت نام، رسته شغلی و مهارت موردنظر را انتخاب و اطلاعات اولیه خود را وارد کنند. در این طرح جهاددانشگاهی یکسری آموزش‌های عمومی به متقاضیان ارائه می‌دهد و سپس این افراد به پیشران‌ها معرفی می‌شوند. در مرحله بعد، پیشران‌ها متقاضیان را ارزیابی کرده و توسط آن‌ها آموزش‌های تخصصی‌تری به متقاضیان ارائه می‌ِشود.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات‌ گذشته این بود که عمدتا سیستم آموزشی منطبق با نیاز بازار نبود اما در این طرح خود تولیدکننده، آموزش تخصصی کوتاه مدت می‌دهد و اگر متقاضی و پیشران باهم به توافق رسیدند یک قرارداد خرید تضمینی میان آن‌ها منعقد می‌شود؛ در این طرح، قرارداد استخدامی نداریم یعنی قرار نیست فرد استخدام جایی شود.

علوی با اشاره به بحث دورکاری در دنیا بیان کرد: دورکاری در دنیا کلا رو به رشد بود چون ما در عصر ارتباطات و اطلاعات هستیم و شیوع ویروس کرونا نیز باعث شد که این موضوع سریعتر پیش برود و حتی بسیاری از کشورها اعلام می‌کنند که بعد از کرونا نیروهای خود را فراخوان نمی‌کنیم و کار را به صورت دورکاری جلو می‌بریم.

وی با بیان اینکه بحث مشاغل خانگی در دنیا بسیار جدی است، تاکید کرد: ضروری است در شرایط کرونایی در کشور و به ویژه در استان خوزستان نگاه جدی‌تری به این مشاغل صورت بگیرد و در راستای توسعه مشاغل خانگی و ایجاد شغل پایدار در این حوزه گام‌های بزرگی برداشته شود.