اخبار

موفقیت یک بانوی کارآفرین در بحبوحه شیوع کرونا

قزوين

۱۳۹۹/۱۲/۲۰

خلاصه خبر

ایسنا/قزوین محبوبه شاه‌محمدی یک کارآفرین موفق در استان قزوین است؛ این بانو که در حوزه‌های مختلف از جمله خیاطی، میوه خشک کنی، عروسک‌سازی و چرم‌دوزی فعالیت دارد، از خرداد ۹۷ کارش را آغاز و در دی ماه ۹۹ در بحبوحه شیوع کرونا شعبه دوم کارگاه خیاطی خود را هم افتتاح کرده است و در حال حاضر ۴۸۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.


متن کامل خبر

محبوبه شاه‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ۲ سال پیش فعالیت خود را از پایگاه بسیج شروع کردم و در مناطق هادی آباد، غیاث آباد و خیابان دانشگاه در شهر قزوین از نزدیک با دغدغه مردم آشنا شدم؛ در مناطقی مانند هادی آباد سطح اقتصادی خانوارها پایین است و با یک اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که مشاغل خانگی را در این مناطق راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در گام نخست فراخوان دادیم تا زنان علاقه‌مند به فعالیت در عرصه مشاغل خانگی با چرخ خیاطی موجود در منازل خود فعالیتشان را آغاز کنند. خرداد ۹۷ با ۱۵ نفر به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردیم، در ابتدا برای دوخت لباس دانش‌آموزی با چند مدرسه قرارداد بستیم و با چرخ خیاطی‌های معمولی سفارشات را آماده کرده و تحویل دادیم.

این کارآفرین تصریح کرد: فرمانده ناحیه بسیج با دیدن توان و ظرفیت موجود در مجموعه، فضای بزرگ‌تری را در اختیار ما قرار داد و با سرمایه اندک چند چرخ خیاطی صنعتی تهیه کردیم و مجدداً فراخوان دادیم.

وی عنوان کرد: بهمن ۹۸ شعبه نخست را افتتاح کردیم و در ۲ شیفت کاری مشغول به فعالیت شدیم که در هر شیفت ۱۰ تا ۱۵ نفر فعالیت داشتند، در تلاش بودیم تا مانتوهای ایرانی-اسلامی تولید کنیم اما یک ماه پس از افتتاح، کرونا شیوع پیدا کرد به همین جهت بلافاصله تغییر کاربری دادیم و از معاونت غذا و دارو برای تولید ماسک مجوز گرفتیم.

شاه‌محمدی خاطرنشان کرد: پارچه‌های مخصوص تولید ماسک را به‌طور مستقیم از شرکت خریدیم، به همین جهت قیمت تمام شده محصول کاهش یافت؛ ۶ میلیون ماسک دوختیم که ۲۰ هزار ماسک را به‌صورت رایگان در مناطق محروم و بقیه را نیز با قیمت کمتر از بازار به مردم عرضه کردیم.

وی تشریح کرد: در حال حاضر با کنترل شیوع کرونا با واحدهای صنعتی قرارداد بسته و برای آنان لباس کار می‌دوزیم، علاوه بر آن رومبلی و شلوار ورزشی نیز تولید می‌کنیم؛ در دی ماه ۹۹ شعبه دوم را افتتاح کردیم و ۳۳۵ بانو با ما همکاری دارند که برخی از آنان فعالیت خود را در منزل انجام می‌دهند.

این پیشران افزود: علاوه بر تولید پوشاک در مشاغلی همچون میوه خشک کنی، عروسک‌سازی و چرم‌دوزی نیز کارگاه‌هایی را ایجاد کردیم و در حال حاضر ۴۸۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند و به‌طور میانگین ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند.

وی گفت: در تلاش هستیم یک جلسه با جهاد دانشگاهی برگزار کنیم تا این نهاد متقاضیان مشاغل خانگی را به‌صورت رایگان آموزش دهد. مهم‌ترین ضعف در عرصه مشاغل خانگی به بازاریابی و فروش بازمی‌گردد و ما از طریق فضای مجازی و ارتباطات، محصولات فعالان در این عرصه را به فروش می‌رسانیم.

بی‌مهری سازمان صمت قزوین

شاه‌محمدی در خصوص تهیه مواد اولیه اظهار کرد: مواد اولیه را به‌صورت عمده از تهران خریداری می‌کنیم تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند اما در خصوص کارگاه شیرینی‌پزی باید بگویم که افزایش قیمت تخم‌مرغ و کره و همچنین کمیاب شدن شکر یک مشکل جدی به شمار می‌رود و سازمان صمت نیز همکاری لازم را ندارد؛ سال گذشته برای تولید ماسک با کمبود پارچه و کش مواجه شدیم و این سازمان هیچ‌گونه همکاری نکرد.

وی با بیان اینکه در مناطقی مانند هادی آباد خانواده‌ها به شدت در تنگنای مالی قرار دارند، عنوان کرد: بسیج از مشاغل خانگی حمایت می‌کند و بانوان در منازل خود می‌توانند در هر عرصه‌ای که تخصص دارند مشغول به فعالیت شوند و به اقتصاد خانوار خود کمک کنند به شرط آنکه مسئولین نیز پای‌ کار بیایند.

این پیشران در پایان یادآور شد: معاونت سازندگی، معاونت اجتماعی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه با رایزنی‌های انجام شده دریافت مجوز را سهل کرده‌اند همچنین باید بگویم که ۶ خانم معتاد، اعتیاد خود را ترک کردند و در حال حاضر در کارگاه‌های خیاطی مشغول به فعالیت هستند؛ در کسب و کار خود به انجام امور تربیتی نیز توجه ویژه داریم و با مربیان و مشاوران به بانوان فعال در این عرصه نیز کمک می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کن