اخبار

اتصال به بازار 126 نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در خراسان شمالی

خراسان شمالي

۱۳۹۹/۱۲/۲۵

خلاصه خبر

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان شمالی گفت: در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اتصال به بازار 126 نفر از متقاضیان رشته شغلی پرورش دهنده دام سبک انجام شد. 


متن کامل خبر

 

به گزارش دبیرخانه مشاغل خانگی خراسان شمالی، حسن خوش صفا، معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان اظهارکرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پیرو تفاهم نامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما و جهاددانشگاهی به عنوان نهاد تسهیلگر و توسعه ای در کشور و به تناسب آن در استان اجرا می شود.

وی با اشاره به وجود بیش از 300 رشته در حوزه مشاغل خانگی، ادامه داد: در خراسان شمالی نیز در بخش مشاغل خانگی تقریبا 35 رشته جزء مزییت ها بوده که مهمترین آنان پرورش دام سبک( گوسفند و بز)، قالی بافی، گلیم بافی، حوله بافی، چرم دوزی، سوزن دوزی، سفال کاری، نمد مالی، معرق، پوشاک، پرورش دهنده گیاهان دارویی، برنامه نویس، انیماتور، ویرایشگر متون،پرورش دهنده قارچ خوراکی و چادر شب بافی است.

خوش صفا با اشاره به فعالیت تخصصی مرکز دام در جهاددانشگاهی استان، افزود: پرورش دام سبک ( گوسفند و بز) یکی از مهمترین مزییت های خراسان شمالی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است، زیرا درصد بالایی از درآمد مردم خراسان شمالی از حوزه کشاورزی و دامپروری بوده و دارای رتبه ششم در تولید محصولات دامی و پرورش دام سبک در کشور می باشیم در این راستا طرح راهبری دام سبک در استان انجام می شود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان شمالی گفت: طرح راهبری دام به صورت ویژه برای متقاضیان دام سبک (گوسفند و بز) در محل دامداری آنان اجرا می شود.

وی با تاکید بر اینکه از تاکنون 620 نفر در سامانه inhb.ir نام نویسی کرده اند، افزود: بیش از 130 نفر از این متقاضیان در رشته پرورش دام سبک (گوسفند و بز) نام نویسی کرده اند که پس از انجام تماس های تلفنی، ارزیابی، استعداد سنجی، مشاوره عمومی و تخصصی و در نهایت با برخورداری از آموزش های عمومی و تخصصی زمینه اتصال به بازار 126 نفر از این متقاضیان فراهم شده است.

وی یادآورشد: در طرح راهبری دام سبک برای متقاضیان ۵۰ ساعت دوره آموزشی عمومی و ۱۰ ساعت هم تخصصی تعریف شده ، که هدف این مهم ایجاد اشتغال خانگی، انتقال ژن چند قلو زایی ، توجیح اقتصادی کسب و کار، انتقال دانش در حوزه تخصصی دام ،آگاه سازی و افزایش دانش عمومی و تخصصی دام پروران در استان ، تغییر نگاه سنتی و ایجاد بستر و فرهنگ سازی جهت ایجاد نگاه جدید و مدرن ، ارتقا جایگاه استان در پرورش دام سبک، آشنایی دامداران با روش های همزمان سازی و تلقیح مصنوعی دام و آگاه کردن آنان از مزایای این روش جهت افزایش بهره وری است.

خوش صفا با بیان اینکه افراد برای نام نویسی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی باید به سامانهInhb.ir مراجعه کنند، یادآورشد: پس از ثبت نام در این سامانه توسط کارشناسان دبیرخانه مشاغل خانگی استان مورد ارزیابی اولیه، استعداد سنجی و مشاوره قرار می گیرند تا بتوانند به بهترین شکل در حوزه های مد‌ نظر خود به فعالیت از قبیل تولید وفروش محصول و همچنین توسعه کسب کار خود برسند.

انتهای پیام