اخبار

یک فعال حوزه مشاغل خانگی در استان اصفهان :برنامه‌ریزی برای بازاریابی در توسعه مشاغل‌خانگی ضرورت دارد.

اصفهان

۱۴۰۰/۰۱/۱۵

متن کامل خبر

ایسنا/اصفهان به اعتقاد یک فعال حوزه مشاغل خانگی، زمانی که به صورت گروهی افراد در حوزه مشاغل خانگی تولید دارند، باید برای ادامه فعالیت آنها در بحث بازاریابی این تولیدات، برنامه ریزی شود.

فاطمه ترشیزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در زمینه آموزش بافت فرش، تابلو فرش، گلیم، گبه، چرم و فرش و ... فعالیت      می کند، اظهار کرد: در حوزه مشاغل خانگی به صورت گروهی آموزش های لازم را به متقاضیان این رشته ها می دهد و ایجاد اشتغال دارد.

او به تاثیر کرونا بر فعالیت حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حیطه فعالیتم در زمینه مشاغل خانگی، آموزش و اشتغالزایی است، بعد از شیوع کرونا دوره های آموزشی را با هزینه بسیار اندک و یا رایگان برگزار کردم، تاجایی که اکنون حوزه آموزش فرش و تابلو فرش برایم زیاد درآمدزا نبوده است.

این پشتیبان حوزه مشاغل خانگی در اصفهان، درباره قوانین و مقررات موجود در حوزه مشاغل خانگی، توضیح داد: خوشبختانه باتوجه به سابقه کارم، تمام مجوزهای لازم در این حوزه را سال ها پیش دریافت کرده ام، اما معتقدم صدور مجوز برای فعالیت در حوزه مشاغل خانگی، بسیار سخت و دست و پاگیر است.  

او با بیان اینکه برای توسعه مشاغل خانگی در استان و کشور موضوع فروش و بازاریابی در اولویت قرار دارد، گفت: متاسفانه در این حوزه برای حمایت و توسعه مشاغل خانگی دستگاه و متولی مشخصی وجود ندارد و متقاضیان باید خودشان به دنبال بازاری برای فروش باشند.

ترشیزی با اشاره به آموزش های مجازی در حوزه مشاغل خانگی که توسط جهاد دانشگاهی برگزار می شود، اظهار کرد: زمانیکه به صورت گروهی افراد در حوزه مشاغل خانگی تولید دارند، باید برای ادامه فعالیت آنها در بحث بازاریابی این تولیدات، برنامه ریزی شود.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که تولیدات مشاغل خانگی در حوزه فرش و تابلو فرش به دلیل ارزش بالایی که دارند، در نمایشگاه ها و بازارچه های کوچک داخلی، بازاری برای فروش ندارند، بنابراین باید برنامه ریزی مناسبی برای بازارهای بزرگتر حتی خارج از کشور داشته باشیم.

پیشران همکار در طرح ملی توسعه  مشاغل خانگی در استان اصفهان تاکید کرد: حوزه های میناکاری، خاتم، قلمزنی، فرش و تابلوفرش در حیطه مشاغل خانگی ظرفیت و پتانسیل بالایی دارند، اما متاسفانه بازار فروش خوبی در داخل برای آنها ایجاد نشده است، از سوی دیگر تحریم ها نیز محدودیت هایی را برای فعالان این بخش در حوزه فروش ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه تولیدات مشاغل خانگی به خصوص در بخش صنایع دستی بسیار نفیس و ارزشمند است، اظهار کرد: به دلیل قدرت خرید پایین مردم در بازار داخل این تولیدات نیازمند بازاری در خارج کشور هستند، اما باید توجه داشت که بازار فروش خارج کشور نیز در انحصار برخی افراد است و فعالان مشاغل خانگی به سختی می توانند به این بازار برای صادرات وارد شوند.

ترشیزی افزود: فعالیت در حوزه مشاغل خانگی همواره از تهیه مواد اولیه تا بازاریابی و فروش دچار مشکل است، از سوی دیگر افرادی که وارد این عرصه می شوند به دلیل نداشتن اعتماد به نفس لازم و کافی، توان و قدرت فروش ندارند.

وی در خصوص طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در کشور، گفت: اجرای این طرح در توسعه مشاغل خانگی بسیار موثر است و اگر در این طرح به صورت منسجم عمل شود، توسعه مشاغل خانگی را در پی خواهد داشت، اما همچنان بازار فروش تولیدات مشاغل خانگی یکی از ضعف های این حوزه است.