اخبار

"تکنولوژی سنتر"حلقه واسط کسب و کارها

كردستان

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

خلاصه خبر

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور گفت: تکنولوژی سنتر در ادامه مسیر کسب و کارها حلقه واسطی است که مبنای علمی دارد و در واقع از ابتدا تا انتهای زنجیره ارزش را مدیریت می کند.


متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استاتن کردستان:  محمد اسکندری رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال در بازدید از جهاد دانشگاهی بیجار ضمن ابراز خوشحالی از حضور درجهاد دانشگاهی به عنوان فضای علمی مطرح کشور عنوان کرد: در اهمیت جایگاه جهاددانشگاهی همین بس که  دانشمندی از ژاپن جایزه رویان را دریافت کرده بود و به دریافت این جایزه افتخار می‌کرد، این نمونه را در هیچ جای دیگری ندیدم  و این نشان‌دهنده ارزشمند بودن جهاد دانشگاهی است.

وی به ماموریت جهاد دانشگاهی اشاره و بیان کرد: ماموریت جهاد بکارگیری علم و تعهد و تخصص درکنارهم با حفظ ارزش‌ها است که بسیار ارزشمند است، چرا که جهاد دانشگاهی در راستای انجام ماموریت های خود از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده می کند.

اسکندری افزود: در وزارت‌خانه با جهاد دانشگاهی روابط بسیار خوبی داریم و چند قرارداد عملیاتی از جمله در زمینه توسعه مشاغل خانگی و اورژانس کسب و کار را با جهاد دانشگاهی پیش می‌بریم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال  به رونمایی و اجرای مانور آزمایشی طرح اورژانس کسب و کار در حوزه صیانت از اشتغال اشاره کرد و گفت: هیچ کجای دنیا این موضوع وجود نداشت، مسئله کسب و کار را همچون موجود زنده دیدیم و این طرح به مانند سیستم اورژانس پزشکی به رفع مشکلات کسب و کار می‌ پردازد، در شش ماه سامانه قدرتمندی برای آن طراحی و مستقر گردید و مقرر شد در سه ماه ساختار اجرایی آن تنظیم شود.

وی در ادامه گفت: برای طرح اورژانس کسب و کار از وزیر ارتباطات درخواست شماره تلفن 101 را کردیم تا صاحبان کسب وکار بتوانند با شماره‌گیری این شماره مشکلاتشان را مطرح و بلافاصله با اعزام کارشناس، به حل مشکلشان کمک شود.

وی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی در طرح اورژانس کسب و کار ماموریت مدیریت و توسعه این مرکز و همچنین آموزش کارشناس کسب و کار را برعهده دارد، ماموریت دیگر جهاد راه اندازی بیمه کسب و کار است که مدل و الگو آن مثل بیمه عمر و تکمیلی است.

اسکندری به اهمیت تکنولوژی سنتر اشاره و عنوان کرد: تقاضا دارم که موضوع تکنولوژی سنتر توسط جهاددانشگاهی در شهرستان بیجار به طور جدی پیگیری شود چرا که توسعه محصول می تواند منجر به توسعه بازار شود.

وی تاکید کرد: تکنولوژی سنتر در ادامه مسیر کسب و کارها حلقه واسطی است که مبنای علمی دارد و این مرکز به تمام درخواست های بخش خصوصی جهت می دهد و مسیر علمی را برای آن بخش مهیا می کند در واقع تکنولوژی سنتر از ابتدا تا انتهای زنجیره ارزش را مدیریت می کند.

وی ضمن اشاره به اینکه تکنولوژی سنتر در تولید قطعات خودرو، صنایع غذایی و فرش‌دستباف می‌تواند موثر واقع شود، افزود: این موضوع بسترسازی برای شکل‌گیری ظرفیت های قدرتمند است، در زمینه استانداردسازی سوغات و فرش بیجار نباید نگاه به بیرون باشد، باید در جهت دانش محور شدن تلاش کنیم چرا که این تولیدات مربوط به خود ماست.

سیروان صیدی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد کردستان نیز در ادامه گفت: در طرح توسعه مشاغل خانگی تا به امروز حدود 960 نفر ثبت نام داریم در حالی که سهمیه استان 400 نفر است و به دنبال آن هستیم که ظرفیت سهمیه استان افزایش یابد که امیدوایم مساعدت لازم به عمل آید.

وی گفت: در اجرای تکنولوژی سنتر نیز تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست چرا که رسالت جهاد انجام کارهای گزین است.

کاظم کاظمی معاون فرماندار بیجار عنوان کرد: در سه سال اخیر شرایط خوبی در بودجه نداشتیم و می توان گفت  سال گذشته بدترین سال در این مورد بود اما با این وصف در شهرستان  حرکت رو به جلویی را شاهد بودیم.

معاون اقتصادی فرماندار بیجار تصریح کرد: سرمایه انسانی در بدترین شرایط به ما کمک کرد تا شرایط رو به رشدی را در شهرستان شاهد باشیم، در سال‌های گذشته تولید کنندگان اعتقادی به ادارات نداشتند اما الان شرایط تغییر کرده و شاهد حضور و اعتماد تولیدکنندگان هستیم.

وی افزود: باید ابتدا ایده‌ها را جذب کنیم، دورانی که تیر قلق داشتیم تا هدف را شناسایی کنیم گذشته است، در حال حاضر یک تیر داریم که باید به هدف بزنیم، آزمون و خطا دیگر وجود ندارد، زمانی که در کنار هم قرار گرفتیم نتیجه گرفتیم، باید شرکت ها در کنار هم قرار بگیرند و تجربیات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

 

راحله شریفیان مدیر جهاد دانشگاهی بیجار در ابتدای این  جلسه گفت: جهاد دانشگاهی سرشار از ظرفیت است و برای اقداماتی که انجام می‌دهیم هیچ محدودیتی نداریم؛ الگوی ما و سرآمد فعالیت های جهاد پژوهشگاه رویان است، که نشاأت گرفته از یک تلاش جهادی است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی بیجار در تلاش است در جهت انجام  ماموریت های خود در حوزه های آموزشی، فرهنگی و اشتغال درشهرستان سرآمد و مثمر ثمر باشد.

وی عنوان کرد: عمده فعالیت ما در شهرستان در حوزه آموزشی بود و عمده این آموزش ها نیز مهارت محور بوده است.

مدیر جهاد دانشگاهی بیجار عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در بیجار، اشتغال است، که مهاجرت های بی رویه را در پی داشته است، ما در کنار آموزش‌های مهارت‌محور با همکاری کمیته امداد به مددجویانی که تسهیلات بانکی دریافت کرده اند آموزش های تخصصی و مشاوره دادیم تا این تسهیلات در مسیر اشتغال قرار گیرد.

وی به برگزاری استارت آپ ویکند در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: گام بعدی افتتاح مرکز نوآوری و شکوفایی در راستای دریافت ایده و سمت و سو دادن به ایده‌های جوانان و آموزش‌های راه‌اندازی کسب و کار بود که عملی شد، در دوره ای به دلیل شیوع بیماری کرونا  فعالیت ها محدود بود اما برنامه‌های آتی ما در این حوزه قطعا مفید تر و کارآمدتر خواهد بود.

شریفیان به اهمیت ایجاد شرکت های خلاق و دانش بنیان در بیجار اشاره و عنوان کرد: آموزش مهارت محور اقدام مفیدی است اما منشا اثر نیست، اعتقاد دارم زمانی که شرکت های دانش بنیان و خلاق در این شهرستان ایجاد شد، اقدام منشا اثر انجام گرفته است.

مدیر جهاد دانشگاهی بیجار ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: اعتقاد جامعه دانشگاهی این است که زمانی اقتصاد مقاومتی رقم می خورد که تولیدات ما در مسیر دانش بنیان شدن قرار گرفته باشیم، چرا که خروجی این شرکت ها مبتنی بر علم است و همین عامل موجب ارتقا کیفیت و در نهایت باعث ایجاد شغل خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در تلاشیم تا یک سری از شرکت‌های مستعد شهرستان تا پایان فروردین ماه به عنوان شرکت خلاق  ثبت شوند و در آینده  نیز به سمت شرکت دانش بنیان سوق دهیم.