اخبار

بانوی کرمانشاهی کارآفرین برتر کشوری شد

تهران

۱۴۰۰/۰۱/۲۱

خلاصه خبر

هشتمین دوره معرفی زنان کارآفرین برتر با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و مسوولان استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.


متن کامل خبر

بانوی کرمانشاهی کارآفرین برتر کشوری شد
«فلوریا مروتی»  بانوی کرمانشاهی به عنوان بانوی کارآفرین برتر کشور معرفی و توسط مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه مورد تجلیل قرار گرفت.
هشتمین دوره معرفی زنان کارآفرین برتر با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و مسوولان استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
این بانوی کارآفرین برتر کشور روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال ۹۷ فعالیت خود را برای ایجاد بوم گردی در شهر کرند با کمک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه شروع کردم.
فلوریا مروتی اظهار داشت: خانه قدیمی پدریم که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد را که در زمینی با مساحت ۵۵۰ متر زیربنا مشرف بر بافت تاریخی و قدیمی شهر ساخته شده را بازسازی مرمت کردم.
او با بیان اینکه در بوم گردی «میلکان»  برای ۱۸ نفر؛  سه نفر مستقیم و ۱۵ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد، افزود: علاوه بر پذیرایی روال معمول از گردشگران و پخت آش و غذاهای محلی،  صنایع دستی شهر کرند نیز در معرض دید و بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.
مروتی با بیان اینکه این واحد بوم گردی در زمینی به مساحت ۵۵۰ متر مربع زیربنا در ۲ طبقه و ۶ اتاق مشرف بر بافت تاریخی شهر ساخته شده‌ است، تاکید کرد: سعی کردم برای گردشگران مکانی مفرح،  جذاب و دیدنی برای گردشگران فراهم کنم.
۲ نوع آش محلی شهر کرند ثبت ملی شد
این بانوی کارآفرین با اشاره به وجود انواع گیاهان و درختان جنگلی در مناطق طبیعی بکر شهرستان دالاهو و پخت انواع غذای محلی ویژه این خطه گفت: ۲ آش محلی آش «شلم و گیلاخه» را برای ثبت ملی پیشنهاد دادم که به اسم شهر کرند ثبت ملی شد.
مروتی ادامه داد: «آش شلم» به عنوان یه غذای نیمه آماده در اواخر تابستان و اوایل پاییز تهیه می‌شود و از عصاره هفت میوه شامل انار، انگور، به، سیب، گوجه در پخت آن استفاده می‌کنند.
به گفته وی، بعد از مخلوط کردن این مواد با بلغور گندم آن را در آفتاب خشک کرده و در زمستان همراه با حبوبات پخته و آش خوشمزه ای تهیه می‌شود.
او یادآور شد: گیلاخه اولین سبزی وحشی بهاری محسوب می‌شود که در اواخر بهمن رشد می‌کند که می‌توان آن را همراه با لپه و برنج و عصاره آلو، برگ قیسی و پیاز داغ پخت و آش مطبوعی از آن تهیه کرد.
مروتی با اشاره به پتاسیل و ظرفیت بسیار بالای گردشگری طبیعی و صنایع دستی شهرستان دالاهو گفت: منظر ها و مناطق گردشگری بکر طبیعی دلاهو و صنایع دستی آن هنوز به مردم شناسانده نشده که باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم تا این خطه زیبا و بکر به هموطنان و هم استانی ها معرفی شود.
او توسعه زیرساخت‌های شهرستان دالاهو را یکی از عوامل استقبال و آشنایی بیشتر مردم از این منطقه عنوان کرد و افزود اگر بیشتر به زیر زیر ساخت ها رسیدگی شود، مطمئنا گردشگری این خطه با توجه به وجود آب و هوا و سرسبزی و مناطق بکر طبیعی، چند برابر خواهد شد لذا از مسوولان انتظار داریم که به توسعه این شهرستان توجه بیشتری کنند.
ویروس کرونا خسارت فروانی به مشاغل گردشگری زد
این بانوی کارآفرین به خسارت و آسیب‌های زیاد شیوع ویروس کرونا به گردشگری، بوم گردی و مشاغل مرتبط اشاره کرد و گفت: با شیوع این بیماری منحوس بسیاری از مشاغل حوزه گردشگری بویژه بوم گردی ورشکسته شدند و برای ماندگاری به حمایت جدی مسوولان نیاز دارند.
روتی با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی بوم گردی قبل از شیوع کرونا ۴۳۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی بدون هیچ گونه تنفسی در پرداخت آن گرفتم، تاکید کرد: با کاهش چشمگیر گردشگران بخاطر بیماری کووید ۱۹، در بازپرداخت تسهیلات و حفظ اشتغال موجود دچار مشکل جدی هستم و نیاز به کمک مسوولان دارم.
او در پاسخ به این سوال که چرا از تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا استفاده نمی‌کنید؟  گفت: بدلیل نبود درآمد متاثر از شرایط فعلی، پرداخت و بازپرداخت وام ۴۳۰ میلیون تومانی سخت است ضمن اینکه ۳۷ میلیون تومان تسهیلات کرونایی برایم در نظر گرفته‌ شد، که اصلا جوابگوی حل مشکلاتم نبود لذا اقدام نکردم.
به گزارش ایرنا، «فلوریا مروتی» بانوی کارآفرین برتر کشور شامگاه چهارشنبه در مراسمی از سوی «زهره رستمی» مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه مورد تجلیل قرار گرفت و هدایا و لوح تقدیر ویژه کارآفرین برتر کشور را دریافت کرد.
در طول هشت دوره برگزاری مراسم تجلیل از بانوان کارآفرین کشور، پنج بانوی کارآفرین استان کرمانشاه به عنوان کارآفرین برتر کشوری انتخاب و معرفی شده‌اند