اخبار

تمرکز استان کرمان بر فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته در مشاغل خرد و خانگی، گردشگری و صنایع واسط

كرمان

۱۴۰۰/۰۱/۲۲

خلاصه خبر

استاندار کرمان گفت: تمرکز شورای برنامه‌ریزی استان در سال ۱۴۰۰ را بر فعال کردن ظرفیت‌های نهفته استان در مشاغل خرد و خانگی، گردشگری و صنایع واسط قرار داده‌ایم.


متن کامل خبر

اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در سال 1400 در محل سالن شهید مرتضوی استانداری و با برقراری ارتباط تصویری با خانم دکتر ابتکار معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برگزار گردید.
دکتر علی زینی‌وند استاندار کرمان در این جلسه، سند ارتقای وضعیت زنان را هدف‌گذاری مناسبی دانست و گفت: جامعه زنان استان کرمان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، کارآفرینی و سمن‌ها پیشران و تاثیرگذار هستند. وی لزوم ارتقای سهم مدیریتی زنان در استان را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به نرخ مشارکت پایین و نرخ بیکاری بالا در بین زنان استان گفت: بافت قومیتی در استان بر این مسئله تاثیرگذار است، ضمن اینکه عمده اشتغال استان در حوزه صنعت و معادن است.


استاندار کرمان با بیان اینکه بخش کشاورزی استان به شیوه سنتی است و به نوعی مرد محور بوده تصریح کرد: تمرکز شورای برنامه ریزی استان در سال 1400 را بر فعال کردن ظرفیت‌های نهفته استان در مشاغل خرد و خانگی، گردشگی و صنایع واسط قرار داده‌ایم و در صورتی که برنامه ها مورد حمایت قرار گیرند، بخشی از خلاء اشتغال بانوان را می‌توان پوشش داد.


براساس این گزارش خانم دکتر ابتکار معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری نیز در این جلسه برقراری عدالت جنسیتی در حوزه‌های کاری و مدیریتی را مورد اشاره قرار داد. وی همچنین بر اجرای طرح های توانمندسازی زنان در گروه های مختلف با همراهی دستگاه ها و نهادها طی سال جاری تاکید کرد.

 

دکتر مهدی بازمانده رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان در این جلسه به صورت اجمالی گزارشی از روند اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در استان ارائه کرد و گفت : 3521 نفر از بانوان در سطح استان در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام نموده اند که مشاغلی مثل خیاط لباس، گلیم باف و بافنده سنتی دارای بیشترین متقاضی هستند. هم چنین وی افزود : از بهمن ماه سال گذشته فاز دوم طرح که شامل آموزش عمومی و تخصصی، مشاوره و هدایت شغلی متقاضیان است آغاز گردیده و همچنان ادامه دارد.