اخبار

ارائه آموزش به متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در زنجان

زنجان

۱۴۰۰/۰۱/۲۴

خلاصه خبر

رئیس جهاددانشگاهی زنجان گفت: ۵۴۸۸ نفرساعت آموزش عمومی و تخصصی به متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در زنجان ارائه شد.


متن کامل خبر

کامران جعفری صبح امروز (۲۴ فروردین ماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به عملیاتی شدن اجرای فاز دوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان زنجان، اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی به‌عنوان کارفرما و ناظر و جهاددانشگاهی، به‌عنوان مجری طرح اجرایی می‌شود.

وی در توضیح اجرای این طرح، تصریح کرد: به‌طور کلی می‌توان گفت که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از برنامه‌های اشتغال فراگیر است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، کمک و حمایت از کسب و کارهای خرد در حال اجرا است.

این مسئول، برنامه‌ریزی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان زنجان، را مبتنی بر ۳ فاز دانست و ادامه داد: در فاز اول، شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌ها و هماهنگی‌های اولیه انجام شد که در نهایت قالی‌بافی، بافنده تابلوفرش، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، خیاط لباس، ملیله‌کاری، تولیدات چرمی دست‌دوز، ویرایشگر متون، مترجم (کتاب و مقاله)، برنامه‌نویس، انیماتور، پرورش‌دهنده گوسفند و بز، پرورش‌دهنده زنبور عسل و ملحفه‌دوز به‌عنوان رسته‌های مزیت‌دار این استان انتخاب شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان افزود: توانمندسازی، مشاوره و آموزش متقاضیان فاز دوم عملیاتی شدن این طرح است که در حال حاضر در مرحله اجرا بوده و آموزش‌های عمومی در راستای کسب وکار، کارآفرینی، بازاریابی و ... و آموزش‌های تخصصی در ارتباط با رسته‌های تعیین‌ شده از قبیل قالیبافی، قلم‌زنی، بافنده گلیم، خیاطی، ملیله‌کاری و ... برگزار شده و این آموزش‌ها ادامه دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: در اجرای فاز دوم در استان زنجان، از ۲۳۵۲ زن و ۹۱۴ مرد، ارزیابی اولیه انجام شد که در مرحله بعد، از بین پذیرفته‌شدگان از ۷۲۷ زن و ۲۸۲ مرد استعدادسنجی به عمل آمد که در نهایت منجر به ارائه مشاوره و هدایت به ۵۱۷۰ نفرساعت شد. در اجرای فاز دوم این طرح ۳۵۵۲ نفر -ساعت آموزش عمومی و ۱۹۳۶ نفرساعت آموزش تخصصی دریافت کردند. همچنین ۲۱ مشاور، تسهیلگر و پیشران نیز برای آموزش، مشاوره و اتصال به بازار متقاضیان، شناسایی شده است.