اخبار

طرح‌های مشاغل خانگی در خراسان شمالی ۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات گرفتند

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۰۲/۰۱

خلاصه خبر

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: طرح های مشاغل خانگی در استان از آغاز اجرای این طرح در سال ۹۰ تا پایان سال گذشته ۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات گرفتند.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خراسان شمالی؛ محمد اربابی، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در راستای عملیاتی شدن طرح حمایت از مشاغل خانگی از آغاز این طرح در سال ۹۰ تا پایان سال گذشته ۳۰ هزار و ۸۸۱ مجوز ایجاد مشاغل خانگی صادر شده است.

وی با بیان این که سال گذشته نیز ۳۲۰ طرح مشاغل خانگی به بانک ها معرفی شد، افزود: اعتبار ابلاغی حمایت از مشاغل خانگی در سال گذشته 53 میلیارد ریال بود.

اربابی خاطرنشان کرد: تا کنون به ۱۶۸ طرح از مجموع طرح های معرفی شده سال گذشته، ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است و بقیه طرح ها نیز تا خرداد ماه  تسهیلات خود را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: با عملیاتی شدن این طرح ها برای ۳۸۵ نفر اشتغال ایجاد می شود.

اربابی افزود: میزان تسهیلات پرداختی به هر طرح  با توجه به نوع طرح از ۱۵۰تا ۳۵۰ میلیون ریال متغیر است.

وی از کاهش اعتبار در این بخش خبر داد، گفت: سال ۹۸ میزان اعتبار در این بخش ۵۷ میلیارد ریال بود که این رقم پارسال پنج میلیارد ریال کاهش داشت.

گفتنی است صدور مجوزهای مشاغل خانگی از ابتدای سال ۹۰ ، پس از ابلاغ قانون و دستورالعمل اجرایی مربوطه اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه های محلی و دستگاه های اجرایی در سطح صف و ستاد آغاز شد.

مطابق قانون، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی به تعداد ۳۲۵ رشته شغلی در حوزه های صنایع دستی، فرش، کشاورزی، دامپروری، خدمات، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات(IT ) است.

انتهای پیام